به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد جو متعادل رو به پایین بود که در آن معامله گران تصمیم های خود را به بعد از عرضه اولیه امروز موکول کردند. در حالی که بازار طی دو روز گذشته شاهد برخورد سنگین عرضه و تقاضا بود دیروز اکثر معامله گران با هدف حفظ نقدینگی برای عرضه اولیه شرکت نفت و گاز تامین اجتماعی جو آرامی را بر بازار حاکم کردند.


هر چند نفت و گاز تامین اجتماعی یک بار در سال گذشته با شکست در عرضه اولیه مواجه شده و اینک نیز مشخص نیست که آیا بازار و سهامدار عمده بتوانند در قیمت تعادلی مناسبی توافق کنند اما به نظر می رسد بازار با سطح نقدینگی کنونی بتواند استقبال خوبی از این سهام صورت دهد.


هر چند این عرضه اولیه در حالی انجام می شود که تا کنون گزارش پیش بینی عملکرد نفت پاسارگاد یکی از مهم ترین سهام پرتفوی هلدینگ نفت و گاز تامین نیز منتشر نشده است. معاون شرکت بورس در خصوص این عرضه اولیه گفت: در صورت وجود تقاضا در روزهای پس از عرضه به طور قطع عرضه های خرد هم خواهیم داشت.
صحرایی گفت: شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین تعهد عرضه سهام تا ۱۰ درصد دارد که در صورت وجود تقاضا در همان روزهای ابتدایی انجام خواهد شد.


این مقام مسوول در شرکت بورس همچنین درباره قیمت گذاری سهم با وجود شرایط کنونی حاکم بر بازار اظهار کرد: کشف قیمت سهم در جریان عرضه و تقاضا و توسط بازار تعیین می شود. حدود ۹۶ درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و حدود سه درصد نیز متعلق به سرمایه گذاری صبا تامین است.
این در حالی است که ۹۳ درصد این مجموعه در بخش نفت و گاز و ۷ درصد در سایر بخش ها سرمایه گذاری کرده است، این هلدینگ دارای ۴۰ شرکت است که ۲۱ شرکت آن مدیریتی و ۱۹ شرکت غیر مدیریتی است و قرار است ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) توسط شرکت کارگزاری صبا تامین واگذار شود. انتظار می رود عرضه اولیه سهام تاپیکو در قیمت های نزدیک به ۳هزار ریال راهی تابلو شود.
در همین حال هیات پذیرش اوراق بهادار اعلام کرد: شرکت های سرمایه گذاری صدرتامین و نفت سپاهان در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران پذیرش شدند.


بنابراین گزارش شرکت سرمایه گذاری صدرتامین (از زیرمجموعه های شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) با سرمایه ۲۳۰۰ میلیارد ریال در بازار دوم پذیرش شد.


شرکت سرمایه گذاری صدرتامین که در حال انجام اقدامات افزایش سرمایه از رقم فعلی به ۱۳ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال است، پس از طی مراحل افشای اطلاعات در سامانه کدال و درج در فهرست نرخ های بورس عرضه خواهد شد.


همچنین شرکت نفت سپاهان نیز در بازار دوم پذیرفته شده است؛ این شرکت که سرمایه آن ۱۰۵۰ میلیارد ریال است؛ متعلق به شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت بوده و همانند شرکت قبلی باید مراحل پیش گفته را طی کند تا بتواند عرضه شود.


با پذیرش نفت سپاهان عملا بخش عمده ظرفیت تولید روغن موتور سازی کشور در بورس پذیرفته خواهند شد. در بازار دیروز در گروه بانکی، معامله گران شاهد برگزاری مجمع صاحبان سهام بانک پاسارگاد بودند که با تقسیم ۲۵۰ریالی سود مواجه شد. در بازار دیروز نیز اعلام شد بانک تجارت در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ ۱۷۵۰ میلیارد تومان به ۲۰۰۰ میلیارد تومان (معادل ۲۹/۱۴ درصد) از محل سود انباشته افزایش دهد. موضوع افزایش سرمایه نیز اصلاح ساختار مالی اعلام شده است.


در این گروه، مدیر ارزشگذاری تامین سرمایه بانک ملت در گفت وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد: مهم ترین عاملی که توانست به عنوان نشانه ای از آینده مناسب صنعت بانکداری، سیگنال مثبتی را برای سرمایه گذاران ایجاد کند، اعلام رای دادگاه عالی انگلیس مبنی بر رفع تحریم اعمال شده علیه بانک ملت بود.


محمد علیزاده افزود: بانک ملت به عنوان نخستین بانک خصوصی ایران پس از چند سال پیگیری، موفق شد تا تحریم های اعمال شده علیه خود در اروپا را لغو کند. بازدهی قیمت سهام بانک ملت طی ۱۰ ماه گذشته رکورد ۴۸ درصد را کسب کرد که در مقایسه با سایر بانک ها قابل توجه است. پس از انتشار خبر مهم لغو تحریم ها، قیمت سهام این بانک توانست با جهشی یکباره در طول روزهای گذشته به ارزش ذاتی خود نزدیک شود.
در گروه غذایی، گزارش های فوق العاده ای از سوی تولید کنندگان روغن های خوراکی منتشر شد. براساس اولین گزارش، صنعتی بهشهر سود هر سهم سال مالی منتهی به آذرماه ۹۲ خود را با جهشی خیره کننده از ۱۶۰ تومان به ۷۰۰ تومان افزایش داده و با تعدیل مثبت ۳۳۷ درصدی روبه رو شده است.


در همین حال دومین گزارش را مارگارین منتشر کرد؛ شرکت مارگارین با ۳۶ میلیارد تومان سرمایه در سال مالی منتهی به آذر ۹۲ بر اساس عملکرد واقعی دوره ۳ ماهه برای هر سهم مبلغ ۱۶۵۶ ریال عایدی خالص پیش بینی کرده و این در حالی است که در دوره مورد بررسی موفق به تحقق ۴۷ درصد از این مبلغ شده است.
انتشار این گزارش ها دیروز منجر به صف خرید توسعه صنایع بهشهر شد و توسعه صنایع بهشهر در گزارشی به اعلام تعدیل سود پرداخت. وبشهر سود خالص اصلی خود را از ۹/۱۲۲میلیارد تومان به ۹/۱۳۳ میلیارد تومان (تعدیل مثبت ۹ درصدی) و سود تلفیقی را از ۹/۱۸۹ میلیارد تومان به ۱۹۷ میلیارد تومان افزایش خواهد داد. علت تعدیل مثبت شرکت نیز تقسیم سود دو شرکت صنایع شیر و صافولا بهشهر و تعدیل مثبت پاکسان است.
در گروه قندی، قند اصفهان با سرمایه فعلی ۴/۲ میلیارد تومان قصد افزایش سرمایه ۱/۱۷ میلیارد تومانی (بیش از ۷۰۰ درصدی) از محل مازاد تجدیدارزیابی دارایی های ثابت (ساختمان ها) را دارد. موضوع افزایش سرمایه نیز اصلاح ساختار مالی و استفاده از معافیت مالیاتی آیین نامه اجرایی بند ۳۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور است.
همچنین « غسالم» در نظر دارد سرمایه خود را از ۳ میلیارد تومان به ۳۰ میلیارد تومان (معادل ۹۰۰ درصد) افزایش دهد. این افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها (ساختمان کارخانه و چند ساختمان در تهران) و به منظور اصلاح ساختار مالی و استفاده از معافیت مالیاتی آیین نامه اجرایی بند ۳۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور است. در بازار دیروز برخی از شرکت ها اقدام به شفاف سازی کردند؛ در گروه معدنی، صنایع زغال سنگ شرق در اطلاعیه ای اعلام کرده است: قیمت سهم این شرکت در یک ماه اخیر ۴۸ درصد رشد داشته است و همچنان تقاضا برای آن وجود دارد اما رویداد با اهمیتی در شرکت رخ نداده و سود شرکت که قبلا اعلام شده مورد تاکید است.


همچنین شرکت تصمیمات موثر در ساختار سرمایه یا تغییر در ساختار مالکیت را در دستور کار قرار نداده است. پلی اکریل اعلام کرده شایعات موجود مبنی بر افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت محصولات شرکت صحت ندارد و هیچ افزایش نرخی بر روی محصولاتش نداشته است.


در گروه سیمانی، سیمان شرق نیز اقدام به شفاف سازی شرایط کرد و از عدم تغییر سود خبر داد. در این گروه، سیمان تهران در نظر دارد ۳۰ تیرماه بلوک ۵/۰۳ درصدی سیمان بجنورد را با قیمت پایه هر سهم ۷۰۰ تومان در بازار دوم عرضه کند.


در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن شاخص ۱۵۲واحد افت کرد و به ۵۴هزار و ۶۱۶واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز ۲۴۳میلیارد تومان رسید که ۵۴/۶ درصد آن را معامله ۵/۸۲ میلیونی بانک ملت تشکیل داد. از ۲۴۵نمادی که به روی تابلو رفتند نیز ۹۳نماد با کاهش قیمت و ۱۵۰نماد با رشد ارزش همراه شدند و سایر نمادها بدون تغییر قیمت بودند.