به گزارش پارس به نقل از ایسنا، رضا فتوحی اظهار کرد: تامین امنیت غذایی با مشارکت مردم و بخش خصوصی از وظایف سازمان حفظ نباتات است و هدف دولت ها همواره تولید غذای در دسترس، سالم و مغذی بوده که در آینده نیز چنین هدفی دنبال خواهد شد.

وی افزود: برای تولید غذای کافی و تامین امنیت غذایی باید مردم و تشکل های بخش کشاورزی با یکدیگر مشارکت کنند تا بتواند اثرگذاری فراوانی داشته باشد در واقع باید حلقه تشکل ها، دولت و مردم در بخش کشاورزی نسبت به گذشته تقویت شود.

کشاورزی باید سهم بیشتری در برنامه ریزی و بودجه کشور داشته باشد
فتوحی با بیان این که بخش کشاورزی باید سهم بیشتری در برنامه ریزی و بودجه کشور داشته باشد، گفت: امنیت غذایی در برنامه های بلند مدت اول تا پنجم مورد تاکید بسیاری قرار گرفته است و برای ایجاد تحول در بخش کشاورزی باید نوآوری، علم و تحقیقات را بیش از پیش به زمین های کشاورزی وارد کرد تا بهره وری محصولات کشاورزی افزایش یابد.

رییس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: منابع اعتباری، نیروی انسانی، تکنولوژی و مدیریت عوامل اثرگذاری در افزایش تولیدات کشاورزی و تامین امنیت غذایی هستند که می توانند موجب رونق مراکز تولید در روستاها شوند.

وی اظهار کرد: کنترل آفات، امراض و بیماری های گیاهی و قرنطینه تولیدات گیاهی از وظایف سازمان حفظ نباتات است که باید با پیش آگاهی و پیشگیری نسبت به انجام وظایف خود اقدام کند؛ در واقع سازمان حفظ نباتات وزارت بهداشت گیاهان زراعی، باغی و گلخانه ای محسوب می شود که باید بیماری ها وآفات محصولات کشاورزی را کنترل کند.

فتوحی افزود: اگر آفتی مانند سن غلات مدیریت نشود، گندمی تولید نخواهد شد. همچنین در زنگ زرد غلات به مبارزه و کنترل برای بهبود کمی و کیفی تولید محصولات مختلف نیاز داریم که در سال های گذشته در استان های خوزستان، فارس، اردبیل و… این مبارزه در سطح ۲۴۰ هزار هکتار از اراضی صورت گرفته است.

وی گفت: در بخش کشاورزی بیش از ۶۰۰ عامل خسارت زا وجود دارد که اگر کنترل نشوند می تواند آسیب بالایی به بخش کشاورزی وارد کند اما درحال حاضر حدود ۴۵۰۰ مهندس گیاه پزشکی در کلینیک های پیش آگاهی و پیشگیری کشور فعال هستند. از سوی دیگر ۲۰۰۰ نفر از کارشناسان کشاورزی در بخش دولتی به ارائه خدمات به کشاورزان مشغولند.

برای کنترل کامل آفات به ۳۰ هزار کارشناس کشاورزی نیاز است
رییس سازمان حفظ نباتات تاکید کرد: تعداد نیروهای انسانی فعلی که در زمینه کنترل آفات و مشاوره خدمات کشاورزی به کشاورزان فعال هستند، کافی نیست و برای پوشش کامل همه مناطق کشور به حدود ۳۰ هزار نفر کارشناس کشاورزی در حوزه های مختلف نیاز داریم که برنامه های امسال نشان می دهد این میزان پتانسیل نیروی انسانی جذب خواهند شد.

فتوحی ادامه داد: یکی از سیاست های اصلی سازمان حفظ نباتات استفاده بهینه از سموم شیمیایی و گسترش روش های کنترل غیر شیمیایی آفات است که تاکنون بیش از یک میلیون هکتار از اراضی و باغات کشور تحت توسعه روش های کنترل غیر شیمیایی قرار گرفته اند. از ۱۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی نیز در ۲۷۰ هزار هکتار آن مبارزه با آفات از طریق روش های کنترل بیولوژیک صورت می گیرد.