به گزارش پارس به نقل از ایسنا، عباس معمارنژاد امروز دوشنبه در گردهمایی مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق اظهار کرد: اعلام هر محدودیتی برای واردات کالا باعث ایجاد دلهره برای گمرک می شود زیرا نمی دانیم این محدودیت ها را چگونه اعمال کنیم تا تبعات جبران ناپذیری به وجود نیاید.

وی تصریح کرد: به طور مثال محدودیت واردات کالاهای اولویت ۱۰ باعث شد قاچاق این کالاها افزایش یابد یا این که کالای اولویت ۱۰ به کشور وارد شود اما کالای دیگر را اظهار کنند.

معمارنژاد ادامه داد: سالانه حدود هفت میلیون کانتینر کالا به کشور وارد می شود و هیچ کس نمی تواند ادعا کند که می تواند از پس بازرسی و نظارت این مقدار کانتینر برآید.

رییس کل گمرک ایران با اشاره به بروکراسی های اداری گفت: بروکراسی های اداری باعث افزایش زمان ترخیص کالا و هزینه ها می شود که این موضوع نیز افزایش قاچاق را در پی خواهد داشت.

وی همچنین گفت: باید نوسانات قیمتی را در مرزها کنترل کنیم تا حجم قاچاق کالا به خارج از کشور کاهش یابد.

وی درباره مصرف سالانه تلفن همراه گفت: سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون گوشی تلفن همراه در ایران به فروش می رسد که با کاهش تعرفه آن توانستیم قاچاق این کالا را کنترل کنیم.

معمارنژاد درباره سامانه های الکترونیکی گفت: ۱۱ گمرک داخلی که نزدیک به ۹۰ درصد تجارت جهانی در آن ها صورت می گیرد از سامانه الکترونیکی استفاده می کنند و از این سامانه ها می توان به سامانه مجوزها و پرتال ارزی اشاره کرد که پرتال ارزی ایراداتی در حدود ۱۵ درصد دارد.

رییس کل گمرک ایران با اشاره به تخلفات گمرکی گفت: برخی از ایراداتی که در گمرک مطرح می شود تخلفات گمرکی است نه قاچاق گمرکی.

او تصریح کرد: سال گذشته ۴۶ درصد قاچاق گمرکی تنها نیم درصد ارزش کل کالاهای قاچاق را به خود اختصاص داد. باید در حوزه فرایندها، فن آوری، ساختار سازمانی و قوانین و مقررات نوسازی در گمرک انجام دهیم.

او گفت: در حال حاضر ۵۰ سازمان با گمرک همراه هستند و اگر با هم ارتباط نداشته باشند باعث افزایش زمان و هزینه های واردات می شود که در پایان افزایش قاچاق رادر پی خواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: تا این لحظه تمام کالاهای وارداتی وصاحبان آن ها شناسایی نشده اند و برای این کار با اتاق بازرگانی ایران در حال تعامل هستیم.

ترخیص تمام داروها از گمرکها

همچنین معمارنژاد در جمع خبرنگاران گفت: در قانون بودجه آمده است که ۲۰۰۰ میلیارد تومان یعنی معادل چیزی در حدود ۱۰۰ هزار خودرو وارد شود و تا به امروز در سال جاری ۴۵۰۰ خودرو وارد شده است.

او در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که وضعیت دارو به چه صورتی است و چرا داروها از گمرکها ترخیص نمی شوند بیان کرد: وزیر بهداشت روز گذشته اعلام کرده است که هیچ دارویی در گمرکها نمانده است.

وی ادامه داد: اگر داروها مشکل ارز، ثبت سفارش و بانک نداشته باشند در اسرع وقت ترخیص خواهند شد.

او در پایان گفت: تغییر ارز مرجع و حذف ارز مبادلاتی هیچ مشکلی برای گمرک و ترخیص کالا به وجود نیاورده و گمرک از سال گذشته کالاهای موجود را با ارز ۲۵۰۰ تومانی ترخیص می کرد.