نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه ١٣٩٩ به عدد ٤٨,٢ درصد رسیده است؛ بدین ترتیب خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٨.٢ درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. این موضوع به صراحت عنوان می‌کند که فشار تورم بر معیشت مردم روز به روز‌ پررنگ تر می‌گردد.‌ در راستای بررسی بیش‌تر این موضوع «پارس‌نیوز» به گفت‌وگو با ابراهیم رزاقی، کارشناس اقتصاد خانواده  پرداخت.

وی درتشریح این موضوع عنوان کرد: «در سال‌های گذشته، افراد ده سال به بالا در زمره افراد نیازمند شغل قرار می‌گرفتند‌. طی چندسال اخیر این سن به ۱۵ سال تنزل یافت و حال کسانی که ۱۵ سال به بالا دارند، نیازمند شغل تلقی خواهند شد. به موجب این افزایش، نرخ بیکاری در آمارهای رسمی دچار‌ کاهش می‌شود.»

وی افزود: «در آمارگیری نرخ بیکاری، افرادی که در طی روز به مدت یک ساعت کار می‌کنند، شاغل درنظر گرفته می‌شود.‌ همچنین اگر فرد به صورت رسمی اعلام بیکاری و تقاضای کار نکند، صاحب شغل پنداشته و در آمار نرخ بیکاری قرار‌ نمی‌گیرد.»

رزاقی تصریح کرد: «به طورحتم اعلام رسمی بیکاری هر فرد، کاری دشوار و به راحتی ممکن نخواهد بود. چنین درخواستی تنها آشکار می‌کند که در دولت درصدد نمایش نرخ پایین بیکاری است. درحال حاضر جمعیت بالای ۱۰ سال ایران، ۶۶ میلیون نفر است که از میزان برپایه آمارهای رسمی، ۲۴ میلیون نفر شاغل هستند. با درنظر گرفتن این آمارها، حدود ۴۰ میلیون نفر بیکار هستند. این درحالتی است که دولت افراد بیکار را ۱۲ میلیون نفر اعلام می‌کند.»

این کارشناس اقتصاد خانواده همچنین خاطرنشان کرد: «از میان ۲۳ میلیون شاغل کنونی، ۵۰ درصد به کارهای خدماتی مشغول و در زمره تولید قرار نمی‌گیرند. بنابراین نمی‌شود چنین آماری را برای افزایش و استقلال تولید داخلی کافی دانست. افزایش شغل در سطح جامعه می‌تواند به افزایش درآمد نیز کمک کند. در روزگاری‌ که فشار هزینه و تورم بسیار است، دولت می‌تواند با افزایش اشتغال، این فشار را کاسته و جبران معیشت کند.»

او یادآور شد: « تورم کنونی نسبت به هر دهک از جامعه تفاوت است و به طورحتم در اقشار ضعیف پررنگ تر و آسیب بیشتری دارد. در برخی اوقات نرخ تورم بالا اما امید به کاهنده بودن آن وجود دارد. نکته مخرب تورم حال حاضر، ماندگاری و عدم نرخ کاهشی آن است. عدم مدیریت دولت درکاهش نرخ تورم به عنوان رکن اصلی ماندگاری این نرخ و تاثیر مخرب بر معیشت مردم است. به طورحتم ماندگاری تورم بسیار آسیب‌زا و معیشت مردم را بیش از گرانی‌های کنونی مخدوش خواهد کرد.»

وی گفت: «اگرچه منابع درآمدی دولت بسیار کاهش یافته اما استیصال دولت، تاثیر مخرب بر معیشت مردم را بیش از پیش کرده است. کنترل نرخ تورم متاثر از مدیریت دولت است. چنانچه دولت با اتخاذ تدبیر در پی کنترل این نرخ و بهبود معیشت مردم برآید، می‌توان بر بهتر شدن شرایط امید داشت.‌ درحال حاضر با توجه به عدم مدیریت صحیح دولت، بی تدبیری در امور اجرایی، و نرخ بالای تورم اما کنترل شرایط سخت و به راحتی ممکن نخواهد بود.»

رزاقی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: «میانگین تورم کنونی کشور ۳۰ تا ۴۰ درصد است و به صراحت می‌توان عنوان کرد اگر تدابیر صحیح اتخاد نشود، این نرخ ماندگار و بیش از پیش ادامه خواهد داشت. به طورحتم ماندگاری تورم بالا، معیشت و تمامی اموز زندگی مردم را متاثر از خود خواهد ساخت.»