قیمت مرغ در بازار علیرغم قول مکرر مسؤولان همچنان بالاست و میل به کاهش ندارد، علاوه بر آن بازار قطعه‌فروشی هم داغ است و مغازه‌داران برای دور زدن نظارت‌ها و بازرسی‌ها مرغ را به صورت قطعه قطعه و با قیمت‌های چند برابر به فروش می‌رسانند.

گزارش میدانی حاکی از آن است که در منطقه 19 تهران قیمت هر کیلو مرغ 33 هزار تومان به فروش می‌رسد، البته ویترین مغازه‌ها همانند گذشته پر نیست، چرا که مغازه‌داران ترجیح می‌دهند محصولات را به طور قطعه‌قطعه به فروش برسانند، ضمن اینکه قیمت بالا هم میزان تقاضای خرید را کم کرده است.

در منطقه 19 تهران هر کیلو سینه مرغ 50 هزار تومان به فروش می‌رسد، این در حالی است که قیمت مرغ دولتی 20400 تومان اعلام شده و دولت هرگونه قیمت بالاتر از آن را تقلب و گرانفروشی دانسته و قرار شده جریمه شوند.

گزارش میدانی نشان می‌دهد که مراکز عرضه دولتی در مناطق تهران بسیار کم است، مثلا در منطقه 19 در یک شهرک بزرگ تنها یک مرکز عرضه دولتی وجود دارد که معمولا یک روز در میان به مدت دو ساعت عرضه می‌شود و صف‌های طولانی ایجاد می‌شود.

طاهر جوادیان یکی از افرادی که در صف خرید مرغ دولتی ایستاده است، به خبرنگار فارس گفت:‌متأسفانه چندین بار وقت دو ساعته گذاشتم و در این صف‌های طویل ایستادم، اما نتوانستم مرغ بگیرم.

به گفته مغازه‌داران مرغ دولتی کم است و تقاضا هم زیاد است، بنابراین امکان اینکه بتوانیم مرغ به قیمت 20400 تومان بگیریم بسیار کمتر است.

علی مرادی فرد دیگری که در صف طولانی حداقل 200 متری ایستاده به خبرنگار فارس گفت: اینجا مرکز کرونا است دولت و وزارت بهداشت توصیه می‌کند که از تجمعات جلوگیری شود، اما کاری کرده است که همه مجبورند در صف‌هایی که مردم تجمع دارند، حضور پیدا کنند.

یک فرد دیگری هم به خبرنگار فارس گفت:‌ مراکزی که محل توزیع مرغ دولتی است، همه مرغ‌ها را به طور کامل بین مردم توزیع نمی‌کنند، بخشی از آن را در یخچال‌هایشان نگهداری می‌کنند و به نورچشمی‌هایشان می‌دهند و یا با قیمت‌های بالاتر به مغازه‌ها می‌فروشند و دولت نظارتی برای این‌ها نمی‌کند.

وی گفت: سازمان‌های نظارت و بازرسی باید برای این گونه مراکز که مرغ دولتی توزیع می‌کند نیز نظارت داشته باشند. مشکلات توزیع محدود به این مراکز نیست در میدان بهمن تهران هم که محل عرضه عمده مرغ دولتی است نیز تخلفات دیده می‌شود، کامیون‌ها از استان‌های اطراف به ویژه استان‌های شمالی به این مرکز می‌آیند و از آنجا به صورت مویرگی به مراکز توزیع شهر تهران ارسال می‌شود، گزارش‌ها حاکی است در همین میدان بهمن هم بسیاری از کامیون‌ها بدون اینکه بار خود را توزیع کنند مرغ‌ها را برگردانده و در سطح شهر به قیمت‌های بیشتری می‌فروشند.

وزارت صمت سال گذشته اعلام کرد: از این به بعد کامیون‌هایی که به این مرکز می‌آیند پملب شده خواهند بود و برگه‌های حاوی هالوگرام است که در مقصد همه این‌ها باید مهر و امضاء شده و فک پلمب آن گزارش شود.

در دیگر سو مسؤولان مرتب قول می‌دهند که قیمت در بازار کاهش خواهد یافت، اما این قول‌ها هنوز عملی نشده است روزهای اندکی به پایان سال باقی مانده و تقاضا در این ایام هم بیشتر می‌شود، به ویژه اینکه در فاصله نزدیک‌تری ماه رمضان هم نزدیک است و این نگرانی برای مردم ایجاد شده که آیا دولت می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند؟

ایران هفتمین جایگاه تولید مرغ در جهان را دارد و سالانه 2.7 میلیون تن مرغ تولید می‌کند. سرانه مصرف مرغ در کشور به 30 کیلوگرم هم رسیده است و این جای سؤال است، چرا با این همه تولید که در بعضی مواقع صادرات هم داریم، قیمت‌ها باید افزایش یابد.اگر چه مسؤولان دلایلی هم برای افزایش قیمت دارند، اما در ریشه‌یابی مهمترین مسأله سوء مدیریت و عدم نظارت بر بازار بیشترین تأثیر را دارد.

وزارت جهاد کشاورزی'>وزارت جهاد کشاورزی تجربه نسبتا موفقی را که البته موقت بود، در بازار مرغ قبلا داشت و حدود دو ماه پیش توانست قیمت‌هایی را که به کیلویی 40 هزار تومان رسیده بود را دوباره در محدوده نرخ دولتی تثبیت کند، اما این شرایط گذرا بود و نتوانست دوام بیاورد. اکنون مردم می‌پرسند که چرا این برنامه را دوباره پیاده نمی‌سازند.

وزارت جهاد کشاورزی دو ماه پیش قراردادهایی را با مرغداران استان‌های شمالی منعقد کرد که آنها در ازای تحویل دریافت نهاده مرغ تولیدی خود را به قیمت دولتی به شرکت پشتیبانی امور دام کشور تحویل دهد و این کار انجام شد و در فاصله کوتاهی قیمت‌ها دوباره برگشت.

اکنون این سوال است که آیا وزارت جهاد کشاورزی نمی‌تواند آن تجربه گذشته را دوباره تکرار کند؟ از سوی دیگر به اذعان مرغداران وضعیت تحویل نهاده هم نسبت به گذشته بهتر شده است، سامانه بازارگاه که محل توزیع نهاده است آن موقع نواقص زیادی داشت که اکنون برطرف شده است.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران از برنامه افزایش تعداد مراکز عرضه مرغ وعده داده و گفته است، قیمت این محصول هفته آینده به نرخ مصوب می‌رسد.

وی همچنین گفته است، تا کنون مرغ گرم تنها از طریق میدان بهمن تهران به خرده‌فروشی‌ها توزیع می‌شد، اما از 12 اسفند توزیع مرغ به خرده‌فروشی‌ها در میدان تره‌بار پیروزی آغاز شده و از دیروز در میدان تره‌بار تهرانپارس و از هفته آینده در سردخانه 8 شهریور واقع در غرب تهران آغاز می‌شود.

وی این را هم گفته است، علاوه بر این میزان توزیع مرغ گرم از 400 تن به 800 تن در روز افزایش می‌یابد و روزانه بین 300 تا 400 تن مرغ منجمد هم توزیع خواهد شد، برای تأمین مرغ در تهران هم 500 تا 600 تن مرغ از سایر استان‌ها وارد و از طریق کشتارگاه‌ها بین مراکز عرضه توزیع می‌شود.

به گفته وی، از 12 اسفند جاری همزمان با افزایش عرضه مرغ نظارت بر مراکز عرضه به ویژه خرده‌فروشی‌ها نیز افزایش یافته است.

مدیریت به اقدامات بهنگام گفته می‌شود که علاوه بر انجام صحیح و اصولی کارها مانع از اقدامات اخلال‌گر می‌شود. بخش مدیریت بازار مرغ باید قبل از افزایش قیمت‌ها مجموعه اقداماتی را انجام دهد، وگرنه پس از افزایش قیمت‌ها کار را بسیار دشوار خواهد کرد.

بنابراین آن طور که مشخص است بازار مرغ نه از کاهش تولید بلکه از سوء مدیریت‌ها رنج می‌برد که نتوانسته تا کنون عرضه را در بازار متعادل کرده و طوری نظارت کند که قیمت‌ها در کوتاه‌مدت افزایش نیابد.

باید منتظر ماند که آیا قول‌های جدید مسؤولان در شرایطی که به شب عید و ماه رمضان نزدیک می‌شویم محقق می‌شود؟