رمز ارز‌ها از پروتکل های رمزگرافیکی و یا کد‌های فوق‌العاده پیچیده برای رمز‌گذاری دیتاهای حساس و انتقال آن‌ها استفاده می‌کنند تا معاملات امنی را فراهم کنند. توسعه‌دهندگان رمز‌ ارزها این پروتکل‌‌ها را بر پایه اصول پیچیده ریاضیات و مهندسی کامپیوتر بنا کرده‌اند که آن‌ها را غیرقابل نفوذ می‌کند. این پروتکل‌ها همچنین هویت افراد استفاده کننده از رمز‌ ارز‌ها را مخفی نگه می‌دارد و ردیابی و پیدا کردن آن‌ها را برای هر کسی و هر دولتی دشوار می‌کند. رمز ارزها همچنین برای کنترل شدن غیر متمرکز خود شناخته می‌شوند. این به آن معناست که تمام فعالیت‌ها و ارزش‌های این بازار توسط همان کد‌های پیچیده کنترل و ارزیابی می‌شوند و بانک‌ها و یا مقامات دولت ها کنترلی روی آن‌ها ندارند. ارزهای دیجیتال امکان معامله شدن توسط ارزهای واقعی را نیز دارا می‌باشند و شما می‌توانید در بعضی از مارکت های خاص و صرافی های شناخته شده، مانند بایننس (Binance)، ارز‌های دیجیتال خود را با دلار، پوند، یورو و غیره جایگزین کنید. خطر اصلی در همین مرحله اتفاق می‌افتد جایی که هکر‌ها و بدافزار‌ها امکان بلوکه کردن پول شما را در حین این انتقال دارا هستند. در این راستا معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: «بر اساس قانون شورای عالی مبارزه با پولشویی و مصوبه هیئت دولت در سال ۹۸ مبادله رمز ارز‌ها در کشور ممنوع است و مردم بدانند خطر‌های رمز ارز‌ها بسیار زیاد است.»

«پارس نیوز» در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با ایمان اسلامیان، کارشناس بانکی پرداخت.

وی در تشریح این موضوع به «پارس‌ نیوز» عنوان کرد: «رمز ارزها را می‌توان از دو منظر تجاری و قانونی بررسی کرد.‌ در بسیاری از کشورهای دنیا هیچ‌گونه مقرراتی برای رمز ارزها تبیین نشده است و افراد در بعد تجاری، به خرید و فروش از طریق رمز ارزها می‌پردازند. استخراج رمز ارزها نیز به دلیل گران بودن تنها در کشورهایی که انرژی ارزان دارند، توجیح و صرف اقتصادی دارد‌‌. از جمله کشورهایی که انرژی ارزان دارد و استخراج رمز ارزها انقد هزینه‌بر نمی‌شود، ایران است.»

وی افزود: «لازم به ذکر است تا بگوییم برخی از کشورهای دنیا اصلاً رمز ارزها به رسمیت نمی‌شناسند و بر آن نیز اهتمام نمی‌ورزند. ماهیت رمز‌ ارزها برای مقررات گریزی و کنترل ناپذیری بوده است. بنابراین اعمال رمز ارزها برای حذف نقش بانک مرکزی در کلیه امور بانکی بود. نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا، رمز ارزها یکی از ابزارهای مبادله پر نوسان شناخته می‌شوند و کلیه مشاوران و سیاست گذاران این عرصه توصیه می‌کنند تا هیچ‌کسی بیش‌‌تر از ۱۰ درصد از سرمایه خود را در این راه سرمایه‌گذاری نکند.»

*مبادلات از‌طریق رمزارزها خطرناک و ریسک‌پذیر است

اسلامیان تصریح کرد: «بسیاری از بانک‌های تراز اول دنیا، رمز ارزها را یک مقوله تهی و بی فایده می‌شمارند. پرنوسان بودن رمز ارزها، ریسک فعالیت را نیز دو چندان و مبادلات را دشوار‌ می‌کنند.»

این کارشناس مسائل بانکی همچنین خاطرنشان کرد: «بانک مرکزی و وزارت صمت از ابتدا کوشیدند تا بعد نظارتی‌شان را بر استخراج رمز ارزها بگذارند.‌ در این راستا نیز وعده دادند که به دنبال رمز ارز ملی هستیم‌. اگرچه رمز ارز ملی توجیح اقتصادی نداشت و تاکنون نیز تحت این عنوان، مصوبه و خبری منتشر نشده است.»

او در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: «متاسفانه در ایران پس از شروع رمز ارزها، سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بسیاری روی کار آمدند که در داخل آن‌ها رمز ارز مبادله می‌شد. همین موجب شد تا نگرانی ناظران دو چندان گردد چراکه کلیه تراکنش‌ها از طریق رمز ارزها پر نوسان و پر ریسک است از طرفی تعدد سایت و اپلیکیشن‌ها موجب شده تا اعتمادی در دل ناظران شکل نگیرد. مبادلات از طریق اپلیکیشن‌های بی نام و نشان خطرناک و توصیه می‌شود تا از این طریق هیچ‌گونه مبادله‌ای صورت نگیرد.»