به گزارش پارس به نقل از تسنیم، بر اساس آمار رسمی مرکز آمار ایران متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در پاییز سال گذشته ۱۵ هزار و ۸۹۶ تومان بود که نسبت به فصل قبل از آن (تابستان) ۵.۹ و نسبت به فصل قبل مشابه سال قبل (پاییز ۹۰) ۳۳.۵ درصد رشد داشته است.
 
بر اساس همین آمار در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط اجاره بهای ماهانه بابت اجاره یک متر مربع ۲۲ هزراو ۶۰۸ تومان در منطقه یک و کمترین آن ۷ هزار و ۸۲۴ تومان در منطقه ۱۹ بوده است.
 
این در حالی است که افزایش نرخ تورم در نیمه دوم سال گذشته و تداوم آن در سال جاری باعث شده تا بازار مسکن به سمت متری شدن اجاره بها حرکت کند.
به گفته رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک، در سال های گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزش ملک به عنوان رهن یک آپارتمان در نظر گرفته می شد اما در حال حاضر این فرمول تغییر کرده و مبنای تعیین میزان اجاره بها متری شده است.
 
مصطفی قلی خسروی در گفت وگو با تسنیم، افزود: هم اکنون میزان رهن یک واحد مسکونی که اجاره بهای را بر اساس آن تعیین می کنند از متری ۴۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در مناطق ۲۲ گانه تهران در نوسان است، به عنوان مثال رهن یک آپارتمان ۵۰ متری در محدوده میدان راه آهن بر اساس فرمول جدید (هر متر مربع حدود ۷۰۰ هزار تومان) ۳۵ میلیون تومان است، در حالی سال گذشته میزان رهن این آپارتمان حداکثر ۲۰ میلیون تومان بود.
 
بر اساس فرمول جدید محاسبه اجاره بها یک واحد آپارتمان ۵۰ متری در مناطق شمالی تهران (با احتساب هر متر مربع یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) ۶۰ میلیون تومان است، یعنی اجاره ماهانه این آپارتمان یک میلیون ۸۰۰ هزار تومان برای مستاجر آن هزینه دارد.
 
به عبارت دیگر اجاره هر متر مربع از آپارتمان مذکور ۳۶ هزار تومان است و این رقم در مقایسه با آمار مرکز آمار ایران حاکی از رشد ۶۳ درصدی نرخ اجاره بها دارد.
 
از سوی دیگر کمترین اجاره بهای ماهانه بابت اجاره یک متر مربع به ۱۲ هزار تومان افزایش یافته است، این رقم نیز حاکی از رشد ۵۳ درصدی نرخ اجاره بهای هر متر مربع واحد مسکونی در مناطق جنوبی تهران در مقایسه با آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران است.