فردین آقابزرگی درباره واکنش بورس ایران به کاهش قیمت نفت و آغاز کار بازار با رشد 10 هزار واحدی اظهار داشت: بازار کامو دیتی و قیمت جهانی نفت مبتنی بر اثرات کاهش رشد اقتصادی و کاهش تقاضا در دنیا است و این روند کاملا قابل پیش‌بینی بود اما ارتباط مالی و تجاری که ما با دنیا داریم به واسطه تحریم‌ها بسیار پایین است بنابراین اثرپذیری به صورت مستقیم و بنیادی قاعدتا به مراتب کمتر از آثار روانی آن خواهد بود هرچند که پیش‌تر یک همبستگی بین کاهش کامودیتی نفت و بازارهای مالی ایران وجود داشت.

وی تاکید کرد: در حال حاضر سیاست‌های اقتصادی در ایران مبتنی بر جذب نقدینگی و کاهش نقدینگی سیال در کشور است که از این رو از سوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تمام منابع در حال هدایت به سمت بازار سرمایه و بورس است و متعاقبا عرضه شرکت‌های دولتی، به منظور کسری بودجه امسال و هم تامین نقدینگی که به دلیل کاهش شدید صادرات نفت و محصولات نفتی وجود دارد، عرضه می‌شوند تا این کسری‌ها جبران شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در این شرایط تضاد منافعی در بازه زمانی سرمایه‌گذاری بلندمدت که از سوی دولت انجام می‌شود با سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت که سهامداران خرد به دنبال آن هستند، ایجاد خواهد شد. حال اینکه منافع این دو گروه به هم گره خورده است و با حمایت مسئولان از جمله رئیس جمهور و وزیر اقتصاد نقدینگی به سمت بازار سرمایه هدایت می‌شود.

وی ادامه داد: این ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاری در بورس با هدف ارزیابی و تقویم دارایی شرکت‌هایی که ملاک تعیین قیمت آنها، ارزش جایگزینی و ارزش روز دارایی‌هایشان است، شکل گرفته که این سودی عادی سهامداران خرد نمی‌کند بنابراین یک تضاد منافع در این بازه زمانی سرمایه‌گذاری بلندمدت از سوی دولت و نگاه سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از سوی سهامداران خرد ایجاد می‌کند.

آقابزرگی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی می‌کنم اگر با یک روند منطقی مواجه باشیم تا دو ماه آینده در بازار سرمایه باید حالت معکوس رخ دهد، گفت: توجیه و منطق سرمایه‌گذاری در اینجا مخدوش می‌شود به این معنا که نسبت بازدهی به شدت کاهش پیدا می‌کند و کسانی که سود قابل توجهی در این مدت دریافت کردند با همین اشتیاقی که وارد بازار شدند از بورس خارج می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سرنوشت سهامداران خردی که با هدف نوسان‌گیری وارد بازار شدند، گفت: دقیقا این اتفاق قابل پیش‌بینی است که افرادی که با حداقل سرمایه وارد بورس شده‌اند و قدرت تحلیل بازار را ندارند، دچار آسیب خواهند شد.

وی اظهار اشت: به دلیل نقاط ضعفی که در اقتصاد ایران وجود دارد و نبود بازارهای موازی، افرادی که نقدینگی در اختیار دارند قدرت انتخاب بازار برای هدایت پول را ندارند و این یک مزیتی است که اغلب منابع وارد بازار سرمایه شده اما به دلیل همین محدودیت‌ها، دولت باید تمهیداتی اتخاذ کند تا در این شرایط منافع سهامداران خرد آسیبی نبیند.

آقابزرگی ادامه داد: دولت می‌خواهد شرکت‌های بزرگ و دارایی‌های خود را به قیمت ارزش جایگزینی و قیمت دلار و ارز  بفروشد و از سوی دیگر سهامداران خرد هم به دنبال دریافت حداکثر سود در مجامع هستند، در این شرایط عایدات سهامداران منطبق با میزان سرمایه‌گذاری که کرده‌اند نیست و موجب سرخوردگی و زیان آنها خواهد شد و منطقا باید شاهد وضعیت معکوس و خروج سرمایه از بازار بورس باشیم و این اتفاق قابل پیش‌بینی است.

وی درباره اینکه چه زمانی نشانه‌های خروج سرمایه از بورس ظهور می‌کند، تاکید کرد: این موضوع بستگی به سرعت افزایش و رشد بازار دارد. بازدهی 40 درصدی در 16 روز کاری سال جدید، در حالی که در این مدت تمام اقتصاد دنیا و بازارهای مالی بین یک تا 25 درصد منفی بودند، بی‌معناست و با شاخص‌های اقتصادی ارتباط معناداری ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: حتی اگر ارزندگی سهام و دارایی‌هایی که در بورس معامله می‌شوند، بالاتر از این اعداد باشند بازهم نباید اختلالاتی ایجاد می‌شد.

وی با بیان اینکه دلیل کناره‌گیری شاپور محمدی از بازار سرمایه هم همین موضوعات بود، گفت: وظیفه شورای عالی بورس و سازمان بورس حفظ حقوق سهامداران با اولویت سهامداران خرد است هرچند که سیاست دولت برای جمع‌آوری نقدینگی و هدایت آن به بازار سرمایه درست است اما ملاک و معیار روش دارایی‌های دولت ارزش روز دارایی‌های آن است.

آقابزرگی با تاکید بر اینکه ریسک بازار به شدت در حال افزایش است، گفت: منطقا با افزایش ریسک، بازدهی هم افزایش می‌یابد و در علم مالی بازه و ریسک را در کنار هم مدیریت می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: افزایش غیرقابل توجیه بورس و عدم انطباق آن با متغیرهای اثرگذارهای اقتصادی ریسک را افزایش می‌دهد و هرچه سرعت رشد بیشتر باشد، زمان تحقق پیش‌بینی خروج نقدینگی شدت و میزان آن هم بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: این اتفاقات در آینده‌ای نزدیک در بازار سرمایه اجتناب‌ناپذیر است و مسلما اصلاح قیمتی خواهیم داشت.