به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد -بازار روز گذشته به تبعیت از اخبار منتشر شده، شاهد تشکیل صف های میلیونی برای خرید سهامی بود که براساس پیش بینی ها، بیشترین تاثیر مثبت را از رفع تحریم ها خواهند گرفت. دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۱۴۷ واحدی به رقم ۸۰ هزار و ۲۲ واحد دست یافت تا به این ترتیب بازدهی ۱۱۰ درصدی را از ابتدای سال تاکنون برای « بچه های تالار» به ارمغان بیاورد.


استقبال سرمایه گذاران از نمادهای بانکی، خودرویی و پتروشیمی موجب شد ارزش این بازار به حدود ۳۹۰ هزار میلیارد تومان برسد. روزهای خوش سهامداران، یکی پس از دیگری فرامی رسد و در شرایط حاضر، « تالار شیشه ای» به عنوان یکه تاز بازارها، در حال خودنمایی است. اکنون سرمایه داران به این باور رسیده اند که فعالیت در بازار سرمایه بدون شک، سود سرشاری را به دنبال خواهد داشت و این سودآوری تداوم نیز خواهد یافت، اما در این میان ممکن است این سوال نیز پیش آید: « از این پس، رشد بازار چگونه خواهد بود؟ آیا شرایط اخیر ممکن است، بازار را با هیجانات کاذب روبه رو سازد؟ در این صورت مدیران بازار باید چه تدابیری برای جلوگیری از انحراف بازار از مسیر اصلی، اتخاذ کنند؟ »

یک کارگزار بورس درباره روند رو به رشد بازار معتقد است: « هنگامی که بازار رو به رشد می گذارد، افزایش قیمت ها شامل همه سهم ها می شود، اما با شرایط اخیر که در پی رفع تحریم ها پدید آمده است، شرایط جدیدی در انتظار بازار خواهد بود. » عباس اسپید در این باره به خبرنگار « دنیای اقتصاد» گفت: بعد از این بازار به سمتی می رود که فعالان بازار ارزیابی می کنند، کدام سهم ها تاثیر بیشتری از رفع تحریم ها گرفته اند و کدام یک این تاثیر را از قبل، لحاظ کرده اند.

مدیرعامل کارگزاری آگاه خاطرنشان کرد: پس از فروکش کردن هیجانات مقطعی، سرمایه گذاران، سهام موجود در بازار را تک به تک بررسی و روند قیمت آنها را پیگیری خواهند کرد، بنابراین ممکن است رشد بازار نصیب همه سهم ها نشود و حتی برخی سهم ها به دلیل برداشته شدن برخی انحصارها و نیز کاهش قیمت دلار، تاثیر منفی را تجربه کنند.

اسپید درخصوص اتخاذ تدابیر لازم از سوی مدیران بازار به منظور جلوگیری از تشدید هیجانات در بازار تصریح کرد: اقدامات مقام ناظر بازار دو جنبه دارد، ممکن است این اقدامات حالت دخالت در بازار داشته باشد که بازار نگاه مثبتی به این اقدامات ندارد، اما هنگامی که جنبه روشنگری داشته باشد، برای بازار مفید خواهد بود. وی تاکید کرد: وظیفه همه فعالان بازار، شفاف سازی درباره میزان تاثیراتی است که رفع تحریم ها بر صنایع مختلف خواهد گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص ریسک های موجود بر سر راه فعالان بازار توضیح داد: اگر هیجان و احساسات، جایگزین منطق شوند، برخی از سهم ها بدون هیچ اتفاقی ممکن است رشد قیمت پیدا کنند، به عبارت دیگر ممکن است رفع تحریم ها بر برخی سهم ها تاثیر بگذارد، اما قیمت آنها بدون منطق رشد کند؛ بنابراین سرمایه گذاران باید با دقت و تحلیل، از این ریسک عبور کنند.

هم جهت نبودن تاثیرات بر صنایع مختلف

در این بین مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار روزنامه « دنیای اقتصاد» با اشاره به رشد شاخص بازار سرمایه در پی تاثیر پذیری از توافق نامه هسته ای ایران با گروه ۱+۵، از سرمایه گذاران خواست تا با پرهیز از رفتارهای هیجانی، با رجوع به عقلانیت در تصمیم گیری های خود به خرید و فروش در بازار سرمایه مبادرت کنند. وی در بررسی پیامدهای ناشی از این توافق در بازار سرمایه، به هم جهت نبودن تاثیرات این مساله برای تمام گروه های موجود در بازار سرمایه تاکید کرد. محمدرضا صادقی مقدم میزان تاثیرات این توافق نامه را بر صنایع و گروه های مختلف بازار سرمایه متفاوت دانست و اظهار کرد: با توجه به آنی نبودن اثرات ناشی از لغو برخی از تحریم ها، باید مشخص شود که این پیامدها در کدام دوره از صورت های مالی سود و زیان شرکت ها اثر گذار است. وی در مرحله نخست صنعت پتروشیمی را مورد اشاره قرار داد و گفت: در شرکت های حاضر در این صنعت به ویژه در گروه متانولی، پس از لغو تحریم ها، شرکت هایی مانند پتروشیمی زاگرس که از ظرفیت های بلااستفاده برخوردار هستند با رفع مساله بیمه و حمل ونقل کشتیرانی به طور قطع ظرفیت های تولیدی آنها از افزایش برخوردار خواهد بود و این مساله نیز در صورت های مالی این گروه از شرکت ها خود را سریع تر به نمایش می گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما در شرکت هایی مانند پتروشیمی جم که فعالیت آن در ظرفیت های پایین نه به دلیل ناتوانی در فروش و صادرات بلکه ناشی از عدم تامین خوراک است، رفع تحریم ها به طور مستقیم به بهره برداری از طرح های توسعه فازهای پارس جنوبی منتهی می شود. وی یاد آوری کرد: البته با حذف تحریم ها زمان بهره برداری از طرح هایی از قبیل طرح های توسعه ای فازهای پارس جنوبی نسبت به قبل کمتر خواهد شد. مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی همچنین در اشاره به صنایعی مانند خودرو که از ظرفیت تولید برخوردارند، اما مسائل و مشکلات ناشی از تحریم ها سبب شده تا در ظرفیت هایی کمتر از ظرفیت های عملیاتی خود تولید کنند، گفت: این قبیل از صنایع پیامدهای مثبت ناشی از کاهش تحریم ها را سریع تر به نمایش خواهند گذاشت تا شرکت های دیگری که با یک تاخیر زمانی از اثرات آن بهره مند می شوند.

وی در این بین بر لزوم توجه به نرخ ارز در بودجه تمامی شرکت های صادرات محور اعم از شرکت هایی که سال مالی آنها پایان آذرماه یا پایان اسفندماه است، تاکید کرد: لازم است بررسی شود این شرکت ها ارز خود را در سال جدید مالی خود با چه نرخی تسعیر کرده اند.

به گفته صادقی مقدم؛ با مشخص شدن نرخ ارز در بودجه سال ۹۳ دولت، می توان به این نکته پی برد که کف نرخ ارز مدنظر دولت چه نرخی است.

وی در ادامه اظهارات خود، از سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه خواست تا به طرح های توسعه ای شرکت ها توجه کنند؛ به ویژه شرکت هایی که طرح های توسعه ای آنها به علت مشکلات ناشی از تحریم ها کند بوده یا متوقف مانده اند.

او ادامه داد: همچنین سرمایه گذاران باید به این مساله توجه کنند که اگرچه کاهش نرخ ارز درآمد فروش شرکت های صادراتی را کاهش می دهد، اما غالب این شرکت ها دارای طرح های توسعه ای هستند که با کاهش نرخ ارز بهای تمام شده پروژه های آنها نیز کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی با بیان اینکه این توافق نامه هنوز در حد یک بیانیه است، اضافه کرد: با توجه به اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان و اعضای گروه ۱+۵ باید طی ماه های آتی جزئیات اجرایی این توافق نامه مشخص شود؛ بنابراین در لغو تحریم ها گام به گام وضعیت صنعت حمل و نقل، بیمه دریایی و نقل و انتقال درآمد حاصل از فروش نفت مشخص خواهد شد که بر این اساس قادر به تصمیم گیری درست خواهیم بود. وی در مورد ریسک هایی که در شرایط هیجانی پیش رو ممکن است متوجه بازار و سرمایه گذاران باشد، بازهم تاکید کرد که وضعیت تمامی صنایع مثبت نخواهد بود.

وی خواستار توجه به سهام شرکت هایی که فاقد هر گونه طرح توسعه هستند و خوراک و مواد اولیه آنها به صورت ریالی تامین می شود و از فروش صادراتی برخوردارند، شد. به گفته صادقی مقدم؛ این شرکت ها ممکن است که در کوتاه مدت متضرر شوند و فروش آنها کاهش یابد. وی در پیش بینی خود از روند بازار با توجه به این شرایط گفت: ممکن است که در چند روز آینده شاهد هیجان در بازار باشیم اما پس از آن بازار به سمت عقلانیت گام برمی دارد.

وی با ارزیابی مثبت از روند معمولی و کلی بازار برای تمامی صنایع، عنوان کرد: در میان و بلندمدت لغو تحریم ها برای صنعت و اقتصاد کشور مثبت است و بالطبع آن بازار ثانویه نیز از اثرات مثبت وضعیت صنعت و اقتصاد کشور منتفع خواهد شد.