به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دارو و برخی تجهیزات پزشکی سال قبل در اولویت ۱ واردات کالا قرار داشتند و برای واردات نیز ارز مرجع دریافت می کردند اما بانک مرکزی از اوایل اردیبهشت سال جاری ارز مرجع واردات دارو را حذف و اعلام کرد که از این پس دارو صرفا با ارز مبادله ای وارد خواهد شد.

سازمان غذا و دارو نیز چندی بعد از آغاز روند اختصاص ارز مبادله ای به واردات دارو خبر داد. این در حالی است که بانک مرکزی در سال ۱۳۹۱ بیش از سه میلیارد دلار ارز مرجع به واردات دارو اختصاص داده بود. طی دو ماه نخست امسال هم حدود ۵۰۰ میلیون دلار به واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت.

از سوی دیگر براساس گزارش های منتشر شده مقادیر زیادی دارو و مواد اولیه دارویی به دلیل مشکلات ارزی به وجود آمده در گمرک ها انباشت شده و گمرک به آنها اجازه ترخیص نمی دهد.

اگرچه آمار دقیقی از میزان انباشت دارو در گمرک ها در دست نیست اما این نگرانی وجود دارد که انباشت بیش از حد دارو در گمرک ها به فاسد شدن و از بین رفتن این داروها منجر شود.

در همین حال وزیر بهداشت در جدیدترین اظهارات خود با اشاره به اینکه مشکل دارو در کشور حل شده است، گفت که بانک مرکزی مجوزهایی را داده است تا هر کسی بتواند دارو را وارد گمرک کند و براساس استانداردهای ما مواردی که ارز آنها تعیین شده یا نشده می توانند از گمرک ترخیص شوند.

با این وجود یک فعال حوزه واردات دارو و تجهیزات پزشکی با اشاره به این که مشکل دپوی دارو در گمرک ها حل نشده است، گفت: علاوه بر مشکلات قبلی مشکلات جدیدی هم برایمان به وجود آمده است. به عنوان مثال حتی وقتی واردکننده دارو مابه التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادله ای را به بانک می دهد، چند هفته طول می کشد که بانک مرکزی مجوز ترخیص دارو را به واردکننده بدهد که تازه شاید هم مجوز داده نشود.

هاشم تبریزی دانا با بیان این که اظهارات مطرح شده درباره حل مشکل کمبود دارو در حد شعار باقی مانده است، افزود: بانک ها ارز مبادله ای را هم به زور به واردات دارو اختصاص می دهند و متاسفانه وزارت بهداشت هم توانایی مدیریت وضعیت کنونی را ندارد.

عضو اتحادیه واردکنندگان دارو با اشاره به اینکه مافیای دارو در کشور به صورت کاملا علمی عمل می کند، گفت: مافیای دارو برخلاف دیگر مافیاها از افراد باسواد و باتجربه تشکیل شده است و مقابله با آن کار ساده ای نیست.

او با بیان این که دولت می تواند با پول بلوکه شده در خارج از کشور اقدام به واردات دارو کرده و مشکل کمبود آن را در بازار برطرف کند، افزود: براساس اظهارات اخیر یکی از مقامات بهداشتی کمبود دارو هم اکنون سه رقمی شده است. یعنی بیش از ۱۰۰ قلم کالای دارویی دچار کمبود شده اند.

وی افزود: افزایش ارزش پول ملی طی یکی دو هفته اخیر تاثیری بر حل مشکل واردات دارو نداشته است، چرا که ۸۰ درصد از دارو با یورو به نرخ مبادله ای وارد می شود و نرخ یورو مبادله ای هم برخلاف قیمت آن در بازار آزاد در چند وقت اخیر ۱۵۰ تومان بیشتر شده است.