به گزارش پارس به نقل از فارس، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، علی اکبر لبافی در اولین همایش « بررسی مشکلات و تنگناهای موجود در ایجاد مراکز مشاوره و اطلاعات رسانی خدمات آفرینی» با بیان اینکه بحث کارآفرینی و اشتغال یک بحث زیربنایی است و امروزه بحثی مهم تر از کار آفرینی و اشتغال در کشور نداریم گفت: اشتغال باعث رفع مشکلات اجتماعی کشور می شود.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی پیگری مسائل مربوط به اشتغال را از برنامه ها و دغدغه های همه دولت ها دانست و افزود: در دولت هفتم و هشتم بنگاه های کوچک در قالب خویش فرمایی مطرح شد و در دولت های نهم و دهم نیز طرح بنگاه های اقتصادی پیگیری شد و رئیس جمهور منتخب نیز بهبود بازارهای کسب و کار را در برنامه های خود دارد.

لبافی ایجاد مراکز مشاوره و کار آفرینی حلقه مفقوده طرح بنگاه های اقتصادی خواند و با تاکید بر ایجاد این مراکز یادآور شد: هدف از ایجاد این مراکز کارشناسی شدن فرایند کار است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه این مراکز در ۱۷ استان کشور ایجاد شده تاکید کرد: مراکز مشاوره و کار آفرینی می توانند به مجری طرح، مراکز اجرایی و بانک ها کمک کند تا بررسی های دقیق تری روی طرح ها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تصویب آیین نامه اجرایی تاسیس مراکز مشاوره و اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی در استان ها گامی مهم به سمت جلو محسوب می شود، خاطر نشان کرد: همه طرح هایی که در کشور اجرایی می شوند باید از مراکز مشاوره عبور کنند.

لبافی گفت: در اجرای طرح های کارآفرینی ارتباط بین دستگاه های اجرایی و مجری را هماهنگ کرده ایم، ولی باید بتوانیم سیستم بانکی کشور را نیز در این فرایند همسو کنیم و این مهم با برگزاری نشست های مختلف انجام می شود.

وی افزود: در دستگاه های اجرایی همه تخصص ها به عنوان کارشناس وجود نداشت مثلاً در امور معدن یا دامپروری و به همین دلیل طرح ها از کیفیت مناسب برخوردار نبود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر همین منوال در برنامه چهارم و پنجم توسعه طرح های اقتصادی به بانک ها در قالب بنگاه های اقتصادی فرستاده شد ولی ۵۰ درصد طرح ها عملی شد.

لبافی نیاز سنجی آموزشی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: متاسفانه آموزش های مراکز دانشگاهی کشور مبتنی بر نیازهای بازار کار نیست و باید به سمتی برویم که دقیقاً بدانیم تا پنج سال آینده چه مهارت ها و چه رشته هایی برای بازار کار مهم و حیاتی محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: برای پیشبرد اشتغال و کارآفرینی در کشور می توان از طرح هایی استفاده کرد که بار مالی زیادی ندارد و منوط به دریافت بودجه و تسهیلات توسعه کارآفرینی نیست و فقط نیاز به برنامه ریزی و هماهنگی دارد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یکی از این طرح ها را رویکرد جذب سرمایه های خارجی به داخل کشور دانست و گفت: هیئت های فنی اتباع خارجی استان ها باید به سمتی پیش بروند که بتوانند سرمایه خارجی را جذب کنند.

لبافی بکارگیری منابع حاصل از صندوق بیمه بیکاری را برای تولید از دیگر راهکارهایی دانست و گفت: ماهانه مبالغ هنگفتی برای بیمه بیکاری هزینه می شود و اگر با ساز و کار دقیق بتوانیم تعداد دریافت کنندگان بیمه بیکاری را کاهش دهیم خواهیم توانست بودجه آن را صرف تولید در کشور کنیم.

وی همچنین طرح « استاد شاگردی» در حوزه بنگاه های اقتصادی کشور را بسیار خوب توصیف کرد و یادآور شد: این موضوع در کشور سابقه دیرینه دارد و اگر بتوانیم آن را با اصول جدید در کشور توسعه دهیم گامی بلند در جهت توسعه اشتغال برداشته ایم.

وی افزود: با جذب افراد ۱۵ تا ۲۴ ساله می توانیم فضایی را ایجاد کنیم که کارفرما بتواند در قالب توافق و تفاهم افراد را جذب کنند و مراکز فنی و حرفه ای بعد از آن می توانند با برگزاری آزمون این افراد را جذب بازارهای کار بزرگ تر کنند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ایجاد سه محور را برای پذیرش طرح های توسعه کارآفرینی و اشتغال خبر داد و گفت: بنگاه هایی که به دنبال ظرفیت های خالی هستند و طرح های نیمه تمام بیش از ۳۰ درصد ظرفیت و طرح های توسعه ای، سه محوری هستند که اولویت طرح های کارآفرینی با آنهاست.