به گزارش پارس ، اکبر ترکان در گفتگو با مهر درباره روند سرمایه گذاری در طرح توسعه فازهای پارس جنوبی به ویژه از آغاز برنامه پنجم توسعه تاکنون، گفت: از ابتدای برنامه پنجم توسعه تاکنون بیش از ۴۶ میلیارد دلار حسب آمارهای منتشر شده توسط شرکت ملی نفت ایران در پارس جنوبی سرمایه گذاری شده است.

این کارشناس اقتصاد انرژی با اعلام اینکه متناسب با شرایط امضای قرارداد فازهای پارس جنوبی به ویژه فازهای ۳۵ ماهه این میدان مشترک ارزش سرمایه گذاری هر دو فاز استاندارد حدود ۴.۵ میلیارد دلار است، تصریح کرد: بر این اساس برای راه اندازی و بهره برداری نهایی از ۱۰ فاز جدید در قالب طرح های ۳۵ ماهه باید حدود ۲۲.۵ تا ۲۳ میلیارد دلار منابع مالی و اعتباری در پارس جنوبی هزینه می شده است.

مدیرعامل اسبق شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر اینکه همچنین حجم کل قراردادهای پنج فاز قدیمی این میدان مشترک گازی شامل طرح توسعه فاز ۱۲،۱۵،۱۶،۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی حدود ۱۷ میلیارد دلار است، اظهار داشت: از این رو برای کل فازهای پارس جنوبی به کمتر از ۴۰ میلیارد دلار منابع مالی نیاز است.

وی افزود: تاکنون ۴۶ میلیارد دلار در پارس جنوبی هزینه شده ضمن آنکه حتی یک فاز جدید و استاندارد این میدان مشترک هم آماده بهره برداری و تولید گاز نیست.

ترکان با یادآوری اینکه قطعا دولت آینده باید حسابرسی دقیق از نحوع اختصاص و هزینه منابع مالی در فازهای پارس جنوبی را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهد، تبیین کرد: تا پایان سال ۱۳۹۱ حدود ۴۶ میلیارد دلار هزینه شده است ضمن آنکه شرکت ملی نفت ایران اخیرا اعملام کرده است که به حدود ۳۰ میلیارد دلار منابع مالی دیگر بریا سال ۹۲ نیاز است.

این کارشناس اقتصاد انرژی در پاسخ به این سئوال مهر که مسئولان وزارت نفت تحریم ها را منجر به افزایش هزینه های توسعه پارس جنوبی اعلام می کنند؟ توضیح داد: تا چند هفته گذشته موضوع مسئولان وزارت نفت این بود که تحریم ها اثری برای توسعه فازهای پارس جنوبی نداشته است؟

وی خاطرنشان کرد: باید مسئولان پاسخگوی این مساله باشند که تحریم ها هزینه را چند برابر افزایش داده که با وجود صرف این هزینه های سنگین و کلان سرمایه گذاری هنوز هیچ کدام از فازها آماده بهره برداری نیست.

خبرگزاری مهر دوم خرداد ماه سالجاری با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود: به دلیل عدم اجرای سیاست های" اقتصاد مقاومتی" در شرکت ملی نفت ایران و با وجود سرمایه گذاری ۴۶ میلیارد دلاری در طول ۳ سال گذشته اما حتی یک فاز جدید و استاندارد پارس جنوبی هم تا پایان سالجاری در مدار بهره برداری قرار نمی گیرد.

از این رو ۲۵ خرداد ماه سال ۱۳۸۹ قرارداد طرح توسعه ۳۵ ماهه هشت فاز پارس جنوبی امضا شد و هم اکنون با ورود به سومین سال امضای این قراردادها، پیشرفت اجرایی هیچ یک از این فازهای ۳۵ ماهه پارس جنوبی حتی به ۶۵ درصد هم نرسیده است.

بر اساس آخرین گزارش رسمی اعلام شده توسط شرکت نفت و گاز پارس (اردیبهشت ۹۲) پیشرفت فیزیکی ساخت و توسعه فاز ۱۳ به ۶۱ درصد، فاز ۱۴ به ۴۷ درصد، فاز ۱۹ به ۶۱ درصد، فاز ۲۰ و ۲۱ به ۴۶ درصد و فاز ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی هم به حدود ۶۰ درصد رسیده است.

از سوی دیگر با اعمال تغییرات متعدد مدیریتی در سطح مدیران پیمانکاران و حوزه کارفرمایی، عدم تعریف اولویت بندی تامین مالی، کالا و تجهیزاتی توسط شرکت ملی نفت و ناکارآمدی نظام جریمه و تشویق پیمانکاران موجب شده است که حتی تا سال آینده هم امکان آغاز تولید زودهنگام گاز طبیعی در این پروژه های مشترک فراهم نشود.

با این وجود رئیس جمهوری زمستان سال گذشته در مراسم افتتاح یک طرح صنعت گاز تاکید کرده بود: با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی تا پایان فعالیت دولت دهم (مرداد ۹۲) ظرفیت تولید گاز ایران از این میدان مشترک ۲ برابر خواهد شد.