به گزارش پارس ، وجیه الله جعفری در گفتگو با مهر با بیان اینکه در سال گذشته تولید فولاد خام در بخش خصوصی و دولتی به حدود ۱۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تن رسید، گفت: ظرفیت ما نزدیک به ۲۰ میلیون تن است که با افزایش چند مجموعه جدید چون فولاد پاسارگاد در استان فارس، فولاد خزر در گیلان و فولاد نظنر در کاشان، ۴ میلیون تن به ظرفیت کشور اضافه می شود، بنابراین امیدوایم که ظرفیت ما به بیش از ۲۴ میلیون تن برسد.

وی افزود: ظرفیت محصولات فولادی الان حدود ۳۰ میلیون تن است و تولید ما نیز در سال گذشته ۱۷.۵ میلیون تن بود که تولید مشابه در اردیبهشت ماه در فولادخام و محصولات فولادی نسبتا مثبت بوده اما در برخی واحدها کاهش داشتیم که دلیل اولیه آن، کاهش واردات شمش در سال گذشته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تولید سیمان در کشور اظهار داشت: تولید کلینکر تا پایان اردیبهشت نسبت به مدت مشابه ۵.۹ درصد و در دوماهه ابتدای سال حدود ۴ درصد رشد داشته است، همچنین تولید سیمان در اردیبهشت ماه ۱۰.۵ درصد و دو ماه ابتدای امسال حدود ۵ درصد افزایش را تجربه کرده است.

جعفری با بیان اینکه صادرات سیمان امسال با ۴۸ درصد رشد همراه بوده است، افزود: در دوماهه امسال حدود ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن سیمان صادر شده، این در حالی است که این رقم در مدت مشابه در سال قبل ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن بوده است، ضمن اینکه صادرات کلینکر هم امسال با ۴۶ درصد رشد مواجه شده است.

وی با اشاره به سرانه ظرفیت اسمی تولید و مصرف سیمان در کشور، گفت: در سال ۸۵ سرانه ظرفیت اسمی حدود ۵۱۰ کیلوگرم بود که امروز به ۱۰۱۸ کیلوگرم رسیده است. در همین حال، سرانه تولید در سال ۸۵،۵۰۱ کیلوگرم بود که در پایان سال گذشته به ۹۳۶ کیلوگرم رسید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سرانه مصرف سیمان در سال ۸۵،۵۱۰ کیلوگرم و در سال ۹۱،۷۳۲ کیلوگرم بوده است، گفت: پیش بینی ما برای سال این است که ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار کیلوگرم به ظرفیت ما اضافه شود که با افزایش ۴ طرح جدید (یک طرح توسعه در استانهای مازندران، البرز، خراسان رضوی، زنجان و فارس) این ظرفیت افزوده شود.