به گزارش پارس ، علیرضا دائمی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به این که دو موافقت نامه با بخش آب و فاضلاب کشور افغانستان به امضا رسیده است گفت: براساس توافق نامه امضا شده در بخش آب و فاضلاب ایران مطالعات لازم را انجام داده است و به احداث تصفیه خانه های آب و فاضلاب کابل که اکنون پنج میلیون نفر جمعیت دارد و تبدیل به کلانشهر شده است کمک می کند.

وی افزود: در موافقت نامه ای که با مقامات آب کشور همسایه داشته ایم بر رعایت حق آبه ها تاکید شده و به کمک های انسانی که ما به طرف افغانی می کنیم از جمله آموزش اشاره شده است.

سرپرست معاونت امور آب وآبفای وزارت نیرو همچنین افزود: برای کمک به افغانستان در زمینه آموزش، صد نفر را برای آموزش در ایران دعوت کرده ایم و موسسه تحقیقات آب در کابل با همکاری ایران راه اندازی می شود و در این راستا همکاری های لازم انجام شده است.

دائمی از دیگر موارد توافق نامه جدید ایران و افغانستان گفت: قرار شد مشاورینی برای ارائه خدمات فنی از ایران به افغانستان فرستاده شوند که اکنون دو نفر از همکاران وزارت نیرو برای رفت و آمد وارائه مشاوره به وزارت آب افغانستان تعیین شده اند.

به گزارش ایسنا، کشور افغانستان از آب شرب با بهداشت مناسب برخوردار نیست و در آن کشور تصفیه خانه فاضلاب تاکنون ساخته نشده است.

بنابراین ایران به کشور همسایه کمک می کند تا از آب شرب سالم برخوردار بوده و نخستین تصفیه خانه های فاضلاب را در آن کشور احداث خواهد کرد.