به گزارش پارس به نقل از ایسنا، خرداد ۹۲ماه طلایی بورس نام گرفته است زیرا در این ماه با مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری و آرامش سیاسی حاصل از آن، هجوم نقدینگی به بازار سرمایه ایران شدت گرفت و بورس تهران در کنار رکورد بازارهای رقیب توانست بازدهی ۲۶،۸ درصدی برای سرمایه گذاران به ارمغان بیاورد.

به این ترتیب خوش بینی سرمایه گذاران به برنامه های اقتصادی دولت آینده موجب شد تا سرمایه گذاران به خریداری سهام شرکت ها هجوم برده و سهام شرکت ها با استقبال قابل توجهی مواجه شوند به طوری که استقبال سرمایه گذاران موجب شد تا شاخص بورس تهران در ۱۹ روز معاملاتی ۱۴ درصد معادل شش هزار واحد رشد کرده و از ۴۲ هزار و ۸۵۵ واحد به ۴۸ هزار و ۹۱۶ واحد برسد.

با این اتفاق می توان گفت که دماسنج بازار سرمایه در طول سه ماه بیش از ۱۰ هزار واحد رشد کرده و بازدهی بی سابقه ۲۸،۶ درصدی را کسب کند. بازدهی که در این مدت و در میان سایر بازارها بی سابقه است.

این در حالی است که کارشناسان بازار معتقدند که در صورت آرامش سیاسی و لغو یا کاهش تحریم ها روند رو به رشد بورس ادامه داشته و شاخص بورس تا ۷۰ هزار واحد نیز افزایش می یابد.

آمار ها نشان می دهد که در ابتدای خرداد ماه و به دلیل تردید سرمایه گذاران به خریداری سهم قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، حجم و ارزش معاملات به ترتیب ۴۸ و ۶۷ درصد کاهش یافته و ۹ هزار و ۳۶۸ میلیون سهم به ارزش ۴۶ هزار و ۱۳۶ میلیارد ریال در ۷۳۰ هزار و ۴۱۳ دفعه مورد معامله قرار گرفته است. همچنین تعداد خریداران با کاهش ۱۲ درصدی مواجه شده و به بیش از ۲۶۳ هزار خریدار بالغ شده است.

همچنین حجم معاملات خرد و بلوک ۲۵ درصد رشد داشته ولی ارزش این معاملات با کاهش ۱۰ درصدی مواجه شده است بر این اساس هشت هزار و ۸۸۷ میلیون سهم به ارزش ۳۲ هزار و ۶۱۹ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفته است.

در این ماه همانند ماه های گذشته هیچ قراردادی از معاملات آتی سهام و اختیار فروش تبعی معامله نشد و معاملات اوراق مشارکت با رشد ۶،۵ درصدی مواجه شده است.