به گزارش پارس ، علیرضا پورفرج در گفت وگو با ایسنا، دغدغه های تولیدی دولت آینده را به دو دسته خرد و کلان تقسیم کرد و توضیح داد: در سطح کلان دولت می تواند با سیاست های حمایتی خود، تولید را در اقتصاد ایران به جایگاه اصلی خود برساند و در سطح خرد باید به مشکلات اصلی بنگاه های اقتصادی بپردازد و درصدد حل آن برآیند.

وی افزود: در این باره دولت می تواند، در سطح منطقه ای اطلاعات لازم را از بنگاه های اقتصادی بگیرد و با مشخص شدن ظرفیت های بالا استفاده این بنگاه ها در کوتاه مدت نسبت به رفع مشکلات آن اقدام کند دولت باید در دو سطح خرد و کلان به صورت همزمان اقدام کند زیرا تولید در کشور ما نیاز به سرمایه گذاری بیشتر ندارد و تنها با بهره گیری از تمام ظرفیت های موجود می توان تولید را گسترش داد.

پورفرج طرح هدفمندی یارانه ها را قانونی لازم الاجرا دانست و گفت: دولت آینده نمی تواند این طرح را کنار بگذارد اما می تواند با ایجاد تغییرات نتایج آن را بهبود ببخشد. پیشنهاد من به دولت آینده این است که با حذف یارانه نقدی چهار دهک بالای جامعه که در زندگی آن ها تاثیری ندارد، نقدینگی به جا مانده را به تولید تزریق کند.

وی درباره سیاست های اقتصادی دولت در قبال ارز نیز عنوان کرد: در حاضر حاضر در سطح جهان ارزش دلار رو به کاهش است و این درحالی است که در ایران این روند بر عکس است. چنین امری نشان دهنده ضعیف بودن بنیه تولیدی ما است دولت آقای روحانی باید سعی کند با بالا بردن توان بنگاه های اقتصادی، ارزش ریال را بالا ببرد که این امر کاهش واردات و پایین آوردن نیاز کشور به ارزهای خارجی منجر خواهد شد در کنار آن می توان با ممنوع کردن واردات کالاهای لوکس برای مدتی محدود از واردات جلوگیری کرده و سرمایه های سرگردان را به سمت تولید ببرد.