پارس به نقل از دنیای اقتصاد: نخستین رایزنی ها در دیدار علی لاریجانی رییس مجلس با حسن روحانی، رییس جمهور دولت یازدهم انجام شد. در حالی که رییس مجلس باب تعامل مجلس و دولت آینده را گشود، برخی خبرگزاری ها گمانه زنی هایی درباره کابینه دولت روحانی صورت دادند. لاریجانی در دیدار با روحانی همچنین درباره کنترل تورم و بیکاری نیز رایزنی کرده است. آنچنان که از گزارش ها برمی آید، احیای سازمان مدیریت جزو اولویت های رییس جمهور آینده است.

علی لاریجانی به دیدار حسن روحانی رفت
آغاز رایزنی برای کابینه یازدهم

دنیای اقتصاد- تنها یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، گمانه زنی ها و رایزنی ها برای ترکیب کابینه دولت حسن روحانی، آغاز شده است. نخستین رایزنی ها در دیدار علی لاریجانی رییس مجلس با حسن روحانی، رییس جمهور یازدهم انجام شد.
لاریجانی که صبح روز گذشته برای تبریک پیروزی روحانی به مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته بود گفت که در این جلسه رایزنی هایی درخصوص کابینه دولت آینده صورت گرفت. بازار گمانه زنی ها برای وزرای اقتصادی دولت نیز در رسانه ها داغ است.
نخستین جلسه مشترک رییس مجلس و رییس جمهور منتخب یازدهم
در جلسه مشترک روز گذشته رییس مجلس با رییس جمهور منتخب مردم، رایزنی هایی درخصوص کابینه دولت آینده، کنترل تورم و مشکلات بیکاری در جلسه لاریجانی و روحانی انجام شد. به گزارش خبرگزاری مهر، رییس مجلس با حضور در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با حسن روحانی رییس جمهور منتخب ملت در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری دیدار کرد و انتخاب وی را تبریک گفت. علی لاریجانی صبح روزگذشته نیز با صدور پیامی پیروزی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را به وی تبریک گفت.
رایزنی برای تیم اقتصادی کابینه و کنترل تورم و بیکاری
به گزارش خبرگزاری مهر، رییس مجلس در گفت وگویی با بیان اینکه در این جلسه علاوه بر عرض تبریک، به دلیل دوستی قدیمی علاقه مند دیدار حضوری با ایشان بودم، گفت: در این جلسه در خصوص شرایط کشور به ویژه ضروریات کشور مثل کنترل تورم و مشکلات بیکاری بحث و گفت وگو شد. لاریجانی افزود: همچنین در این جلسه رایزنی هایی درخصوص کابینه دولت آینده صورت گرفت. حسن روحانی نیز با بیان اینکه ما دیدارهای فراوانی در گذشته با آقای دکتر لاریجانی داشته ایم، گفت: امروز اولین قدم را برای همکاری دو قوه برداشتیم تا در آینده نزدیک همکاری بین دو قوه آغاز شود. رییس جمهور منتخب مردم افزود: در این جلسه نکات مهمی که در کشور با آن مواجهیم به ویژه درخصوص همکاری های دولت و مجلس بحث و گفت وگو شد. روحانی با بیان اینکه مردم ما با شادی شب گذشته خود نشان دادند ملتی امیدوار نسبت به آینده هستند، ادامه داد: احساس همه ملت این است که اخلاق و تعادل در کشور مستحکم تر خواهد شد و با مشورت با افراد صاحب نظر مشکلات کشور حل و فصل شود. رییس جمهور منتخب مردم در پایان خاطرنشان کرد: البته مشکلات یک شبه حل نمی شود و باید به تدریج و با مشورت صاحب نظران این اتفاق رخ دهد.
احیای سازمان مدیریت اقدام فوری روحانی
خبرگزاری مهر همچنین در گزارشی گمانه زنی هایی نسبت به کابینه احتمالی اقتصادی دولت روحانی و مهم ترین اقدامات اقتصادی وی، کرده است.
در این گزارش، احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به عنوان یکی از مهم ترین و نخستین اقدامات دولت یازدهم، پیش بینی شده است. همچنین گمانه زنی شده است که روحانی از اصلاح طلبان در پست های غیر اقتصادی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان محیط زیست استفاده خواهد کرد.
این گزارش احتمال می دهد که محمدباقر نوبخت یا به عنوان رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یا به عنوان وزیر اقتصاد دولت یازدهم انتخاب شود و شاید گزینه های بعدی برای سازمان مدیریت نیز محمدعلی نجفی یا مسعود روغنی زنجانی روسای اسبق سازمان مدیریت و برنامه ریزی باشند. گمانه زنی های خبرگزاری مهر درباره تیم اقتصادی دولت یازدهم، اینگونه ادامه پیدا می کند که از بین مجید قاسمی (مدیرعامل فعلی بانک پاسارگاد و رییس کمیته اقتصادکلان مجمع تشخیص مصلحت نظام) و جلال رسول اف (مدیرعامل فعلی بانک آینده) و سید محمد حسین عادلی (رییس کل اسبق بانک مرکزی) ، یکی کلید بانک مرکزی را تحویل خواهد گرفت تا جایگزین محمود بهمنی شود.
همچنین، مسوولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر عهده یکی از این افراد قرار خواهد گرفت: اسحاق جهانگیری (وزیر اسبق صنایع و رییس ستاد انتخاباتی هاشمی رفسنجانی) ، رضا ویسه (رییس اسبق سازمان گسترش) ، غلامرضا شافعی (رییس فعلی سازمان گسترش) ، یحیی آل اسحاق (وزیر بازرگانی دولت هاشمی رفسنجانی و رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران) یا محمد نهاوندیان (رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران) که البته شانس جهانگیری، آل اسحاق و نهاوندیان بیش از سایر گزینه های دیگر است.
براساس این گزارش، رییس دولت یازدهم برای وزارت نفت، از میان اکبر ترکان (قائم مقام ستاد انتخاباتی حسن روحانی و وزیر اسبق دفاع و راه و معاون اسبق وزیر نفت) ، محمدرضا نعمت زاده (وزیر صنایع و معادن دولت های اول و دوم هاشمی رفسنجانی و رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی و معاون اسبق وزیر نفت) و بیژن زنگنه (وزیر نیرو در دولت هاشمی رفسنجانی و وزیر نفت در دولت اصلاحات) یکی را انتخاب می کند و از میان علی عبدالعلی زاده وزیر مسکن و شهرسازی دولت اصلاحات، اکبر ترکان و عباس آخوندی (وزیر مسکن هاشمی رفسنجانی) یکی به وزارت راه و شهرسازی خواهد رفت تا جایگزین علی نیکزاد شود.
عبده تبریزی: سمتی در دولت روحانی نخواهم داشت
حسین عبده تبریزی دبیرکل سابق بورس اوراق بهادار نیزدر گفت وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه قصد ورود به کار دولتی را ندارد، گفت: به هیچ وجه به سمت قبلی خود در بورس بازنمی گردم و معتقدم باید از افرادی بین ۴۰ تا ۴۵ سال در دولت جدید استفاده شود.

علی مطهری: رقبای روحانی در کابینه باشند
علی مطهری با صدور بیانیه ای ضمن تبریک به حسن روحانی ابراز امیدواری کرد که وی در دولت خود از رقبای خود در این انتخابات استفاده کند و کابینه دولت یازدهم مرکب از اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان معتدل و مظهر اعتدال و تدبیر باشد.
به گزارش خبرگزاری مهر در بیانیه علی مطهری آمده است: ۲۴ خرداد سال ۱۳۹۲ نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران خواهد بود. در این روز مردم ایران رشد اجتماعی و سیاسی خود را که در طول ۳۴ سال در کوره راه حوادث انقلاب اسلامی کسب کرده اند به نمایش گذاشتند، از یک سو با مشارکت بالای خود در انتخابات ریاست جمهوری حماسه سیاسی را محقق و غربی های زیاده خواه را ناامید کردند و از سوی دیگر با گزینش گفتمان اعتدال، خطر افراط گرایی را که آرمان های انقلاب اسلامی را در معرض خطر قرار داده بود، دفع کردند. نوع انتخاب مردم با توجه به سیر حوادث چهار سال گذشته بسیار معنی دار بود و پیام روشنی داشت که در فرصت مناسب باید به آن پرداخت.
وی ادامه داد: بدون شک پیروز این انتخابات، مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی هستند. این پیروزی را به مردم رشید ایران، رهبر گرانقدر و جناب حجت الاسلام آقای دکتر حسن روحانی تبریک عرض می کنم. امیدوارم ایشان در دولت خود از رقبای خود در این انتخابات استفاده کنند و کابینه دولت یازدهم مرکب از اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان معتدل و مظهر اعتدال و تدبیر باشد.