به گزارش پارس نیوز، 

در معاملات امروز 2 میلیارد و 124 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 6 هزار و 382 میلیارد ریال در 128 هزار و 760 نوبت دادوستد شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 155 واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، هشت واحد کاهش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز پنج واحد پایین رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور 497 واحد افت کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور 547 واحد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز 318 واحد افت کرد.

بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، فملی (ملی صنایع مس)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) بیشترین تاثیر منفی را داشتند، اما وبملت (بانک ملت) و فارس (هلدینگ خلیج فارس) با بیشترین تاثیر مثبت مانع افت بیشتر شاخص شدند.

** صدرنشینی گروه بانک

گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 903 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 445 میلیارد ریال دادوستد شد. گروه خودرو به ارزش 347 میلیارد ریال و فرآورده های نفتی به ارزش 277 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

گروه شیمیایی با دادوستدی به ارزش 263 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت؛ گروه سرمایه گذاری ها نیز با معاملاتی به ارزش 201 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

** عقبگرد آیفکس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 6 واحد پایین آمد و در جایگاه یک هزار و 820 واحدی قرار گرفت. در بازار فرابورس بیش از 535 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و 344 میلیارد ریال دادوستد شد.

در معاملات امروز نمادهای شراز (پالایش نفت شیراز)، شاوان (پالایش نفت لاوان، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) و بمپنا (تولید برق عسلویه مپنا) بیشترین تاثیر منفی را داشته و شاخص را پایین کشیدند.

انتهای پیام/