به گزارش پارس نیوز، 

تیمور آقامحمدی، ابراهیم اکبری گیزآبادی و ساسان ناطق داوران بخش داستان جشنواره «جوان سوره» با حضور در کارگاه به ارائه نکاتی پیرامون داستان‌های شرکت‌کنندگان پرداختند.

محمدرضا شرفی خبوشان در ابتدای کارگاه ضمن تشکر و قدردانی از همراهی شرکت‌کنندگان گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی این دوره از جشنواره حضور شرکت‌کنندگان کمتر از 25 سال بود که باعث ایجاد تعامل میان افراد شد.

او افزود: هدف‌گذاری طولانی‌مدت می‌تواند منجر به خلق یک شاهکار باشد. برای رسیدن به یک هدف کلی نیازمند اهداف جزئی هستیم. تمامی نویسندگان باید برای خود چشم اندازی تعریف کنند تا بتوانند به خواسته‌های خود برسند.

شرفی خبوشان با بیان این‌که بسیاری از نویسندگان بزرگ، کار خود را از جشنواره‌ها آغاز کرده‌اند توضیح داد: مسیر جشنواره‌ها می‌تواند با ایجاد تعامل و دورهم بودن نویسندگان، جو غالبی را که همه می‌گویند نویسنده تنهاست، از بین ببرد.

او سپس بیان کرد: در عرصه نگارش باید از فرصت‌ها استفاده شود و با برقراری ارتباط با سایر نویسندگان می‌توان به مشارکت جمعی رسید و رویداد مهمی را خلق کرد.

داوران نکاتی را که حین داوری آثار مورد توجه بود در این کارگاه بیان کردند و شرکت کنندگان ضمن داستان‌خوانی در جریان نقاط قوت و ضعف اثر خود قرار گرفتند.

شاعران جوان همپای شاعران به نام کشور ظاهر شدند

در کارگاه شعر شانزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره نیز عنوان شد با توجه به تجربه کم شاعران جوان، کیفیت برخی آثار راه یافته به بخش شعر جشنواره با آثار شاعران شاخص برابری می‌کند.

این کارگاه ظهر امروز (سه شنبه ۲۰ آذر) در سالن شماره ۲ تالار حکمت دانشکده علوم و ادبیات انسانی دانشگاه گیلان با حضور سید محمدجواد شرافت دبیر بخش شعر، محمود حبیبی کسبی داور بخش شعر کلاسیک، حامد عسگری داور بخش ترانه و مجید سعدآبادی داور شعر نو  برگزار شد.

در این کارگاه، شاعران جوانی مانند اسماعیل احمدی ابوجزی، اعظم معارف وند، امیر علی خواصی، امیر عباس بختیاری،  آرزو کریمی‌نیا به شعرخوانی پرداختند.

حامد عسگری، داور بخش ترانه بی توجهی شاعران جوان به کوتاهی اشعار را مشکل اشعار امروز دانست و گفت: طولانی بودن آثار یکی از معضلات اشعار راه یافته به بخش مسابقه است که بی‌توجهی شاعران به این نکته، آهنگ و موسیقی شعر را دچار مشکل کرده است.

او افزود: غالب آثار رسیده به جشنواره دچار سیاه‌نویسی و تلخ‌نویسی بودند. در حالی که ما باید به انرژی و بار کلمات در سرودن اشعار توجه داشته باشیم. به طور کلی ادبیات و شاعران، موظف هستند حال خوب را به مخاطب ارائه داده و به رغم سختی‌های موجود در جهان، راهکار و مسیری روشن را به مخاطبان نشان دهند.

داور بخش ترانه این جشنواره عنوان کرد: انسان زاده محیط و فرهنگ و بومیت است و شعر بهترین روش برای نشان دادن وجه تمایز این بومیت‌ها از یکدیگر است. وقتی ترانه از نگاه و جهان بینی یک شاعر سروده می‌شود جهان را با رنگ و لعابی متفاوت‌تر از دیگر شاعران نشان می‌دهد و مانع از تکرار اشعار می‌شود.

محمود حبیبی کسبی داور بخش شعر کلاسیک نیز در ادامه این کارگاه گفت : در مجموع آثار راه یافته به بخش شعر این جشنواره، سه شاعر با چند اثر  در  این بخش شرکت کرده‌اند.

او خاطرنشان کرد: شباهت اشعار راه‌یافته به جشنواره در زمینه زبان، تکنیک، وزن، ردیف و قافیه، ناشی از فقر خلاقیت و نوآوری و تمایز و فقدان آثار پیشینیان است که به وضوح در اشعار دیده می‌شود و داوران را بعضاً با این تصور روبه‌رو کرده است که اشعار متعلق به یک شاعر و از یک فرهنگ بومی است‌.

داور بخش شعر کلاسیک غفلت از کارکرد و ارزش ردیف، عدم اکتفا به قوت مطلع و عدم اکتفا به آکسان‌گذاری‌ها در اشعار را از ضعف‌های آثار معرفی کرد که ارزش ادبی آثار را کاهش داده است.

در ادامه مجید سعدآبادی داور بخش شعر نو کیفیت برخی آثار در بخش شعر را همردیف اشعار شاعران حرفه‌ای دانست و گفت: توجه به تجربه‌های کم شاعران و محدودیت در سن شاعران در نوع انتخاب آثار راه یافته به بخش شعر جشنواره، مهمترین ملاک داوران برای انتخاب آثار بوده است.

او با اشاره به معضلات موجود در حوزه شعر نو یادآور شد: متاسفانه بحث بومی‌گرایی در آثار بسیار کمرنگ بوده که نقش ایرانی و اسلامی بودن را دچار مهجوریت کرده است. موسیقی و رعایت تقطیع، یک اثر را ارزشمند می‌کند اما این ویژگی نیز در نوشتار و خوانش اشعار مورد غفلت قرار گرفته و نیاز به توجه بیشتری در سرودن اشعار دارد.

داور بخش شعر نو در ادامه بیان کرد: طی سال‌های اخیر خوشبختانه توجه شاعران به بندها، محورهای افقی و عمودی روایت شاعرانه و تصویرسازی در شعر نو بیشتر شده است در حالی که ایجاد این عناصر جذابیت آثار را برای مخاطبان افزایش می‌دهد. همچنین رعایت لحن در اشعار، یکی دیگر از نکات قوت یک شاعر است که در تشخص شعر نیز  تاثیر بسیاری دارد.

حسنا محمدزاده داور بخش شعر کلاسیک هم با اشاره به معیارهای داوری در این رویداد ادبی بیان کرد: در داوری اشعار جشنواره، رعایت اصول مربوط به حوزه زبان، محتوا، اندیشه، تخیل و موسیقی شعر سنجیده می‌شود. این در حالی است که لازمه ارزش ادبی اشعار  رعایت  این اصول، همپای هم در یک اثر است . فقدان نگاه نو در محتوای برخی آثار شاعران جوان دیده می‌شود که ناشی از بهره‌مندی از تجربه دیگران است و اجازه زندگی کردن با اشعار را از شاعران سلب می‌کند. همچنین کمبود عینیت در آثار از دیگر مشکلات اشعار است که باورپذیری را در مخاطب کاهش می‌دهد.

شانزدهمین جشنواره شعر و داستان «جوان سوره» تا فردا (چهارشنبه 21 آذر) در شهر رشت ادامه دارد.

انتهای پیام/