به گزارش پارس نیوز، 

غلامرضا شریعتی روز شنبه در آیین سی و نهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی حفاری در مجموعه فرهنگی این شرکت در اهواز بیان کرد: ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی وابستگی متعددی به خارج از کشور داشت اما اکنون تولید بخش عمده ای از قطعات مهم و مورد نیاز از جمله در صنعت نفت در داخل کشور و به دست متخصصان داخلی انجام می شود.

وی افزود: خوزستان در حوزه بومی سازی قطعات مورد نیاز این صنعت نقش بسیار تعیین کننده ای پیدا کرده و در این خصوص باید به تولید مته حفاری که توسط جهاد دانشگاهی خوزستان طراحی شده اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین پمپ دورن چاهی از دیگر دستاوردهایی است که توسط متخصصان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی و تولید شد که مراحل تست آزمایشگاهی را گذرانده است.

شریعتی صنعت نفت را قلب اقتصاد ایران دانست و گفت: توجه به بومی سازی قطعات مورد نیاز صنعت نفت ما را به تامین این دست از کالاها در خارج از کشور بی نیاز می کند و در این صورت است که دیگر دغدغه ای از بابت تهیه و تامین آنها در حوزه نفت نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت خودکفایی در این صنعت حرکت کرد، افزود:تلاش ها باید به سمت بومی سازی 100 درصدی قطعات مورد نیاز هدایت شود و اجازه نداد تحریم ها بر بخش ارز آور کشور که نفت است تاثیر بگذارد.

استاندار خوزستان در ادامه گفت: نفت سرمایه ای است که باید آن را برای نسل های بعدی حفظ کنیم و در این راستا نباید خودخواهانه این سرمایه بین نسلی را به شکل بی رویه هزینه کرد.

شریعتی با تاکید بر افزایش روز افزون غنای علمی و توان مهندسی شرکت ملی حفاری ، افزود: این شرکت توانمند می تواند در بازارهای مختلف منطقه ای نقش مهم و پر رنگی داشته باشد و این امر نیاز به چابکی هرچه بیشتر در بدنه کاری دارد.

** ملی حفاری باید فرصت بیشتری برای جوانان فراهم کند

یکی از نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این آیین از مجموعه مدیریتی شرکت ملی حفاری ایران خواست تا فرصت های بیشتری را برای اشتغال جوانان در این مجموعه صنعتی فراهم کنند.

آیت ا... محسن حیدری ادامه داد: میدان دادن به جوانان منجر به رشد و خلاقیت جوانان در زمینه های مختلف می شود و به همین دلیل حمایت از این قشر یک امر لازم و ضروری است.

وی افزود: کشور امروز دچار تنگناهایی است که راه برون رفت از آن تقویت روحیه انقلابی است و شرکت ملی حفاری نیز شامل این موضوع می شود و باید با تمام اخلاص معیارهایی که رهبر معظم انقلاب در این زمینه ارایه کرده اند عملی و اجرایی شوند.

** 9 میلیون متر حفاری

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در آیین سی و نهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی حفاری بیان کرد: این شرکت در چهار دهه گذشته بیش از 9 میلیون متر حفاری انجام، و چهار هزار و 500 حلقه چاه حفر کرده است.

عبداله موسوی با بیان اینکه این شرکت علاوه بر این، 165 نوع خدمت جانبی دیگر ارایه می دهد افزود:شرکت ملی حفاری به ساخت قطعات داخل نگاه ویژه ای دارد و به همین منظور قراردادهای کاری و تحقیقاتی مختلفی با دانشگاه های کشور و مراکز پژوهشی منعقد کرده است.

شرکت ملی حفاری ایران که دردی سال 1358به عنوان یک شرکت تابعه از شرکت ملی نفت ایران تاسیس شد، هم‌ اکنون با در اختیار داشتن 72 دستگاه دکل حفاری خشکی و دریایی، ناوگان گسترده‌ ای از ماشین‌ آلات ترابری و پشتیبانی، دستگاه‌ های جانبی حفاری، تجهیزات اسیدکاری، سیمان‌ کاری و لوله‌ گذاری، بیش از 90 درصد از خدمات مورد نیاز حفاری را برای شرکت‌ های نفتی ایرانی فراهم، و در عمل به صورت خودگردان فعالیت می کند.

انتهای پیام/