به گزارش پارس نیوز، 

آموزش کاشت هسته آووکادو در گلدان

مرحله اول : ابتدا میوه آووکادو را با دقت برش دهید و هسته آن را جدا کنید. برای برش آووکاو کافیست مانند هندوانه یک برش عرضی سرتاسری ایجاد کنید و سپس با دو دست خود میوه را از وسط نصف کنید. خواهید دید که هسته بزرگ آووکادو داخل یکی از برش ها می باشد. هسته را خارج کرده و آن را با آب سرد به خوبی بشویید.

مرحله دوم : حال مانند تصویر زیر دو عدد خلال دندان داخل هسته آووکادو فرو می کنیم تا برای قرار دادن در لیوان آب آماده شود.

هسته درخت آووکادو

مرحله سوم : مانند تصویر زیر هسته آووکادو را داخل لیوان آب قرار می دهیم. توجه داشته باشید که هسته آووکادو دارای یک سر تیز و یک سر مسطح می باشد. همانطور که در تصویر زیر هم می بینید سر مسطح به میزان 2 سانتی متر داخل آب قرار می گیرد.

بذر آووکادو , دانه آووکادو

هسته آووکادو در داخل لیوان آب

مرحله چهارم : لیوان آب باید در جای گرم و دارای نور قرار گیرد. توجه داشته باشید که لیوان در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد. در واقع تنها مقداری نور برای جوانه زنی و ریشه دهی کافیست. حتی در برخی منابع نیز گفته شده است لیوان را در جای تاریک قرار دهید اما بهتر است مکانی که لیوان قرار می گیرد دارای مقداری نور نیز باشد. هر بار که آب لیوان کم شد نیز آن را پر کنید تا به اندازه همان 2 سانتی متر هسته داخل آب باشد.

مرحله چهارم : ریشه دهی هسته آووکادو بین 2 تا 6 هفته طول خواهد کشید. پس از طی چند هفته شما شاهد ریشه دهی هسته درخت آووکادو در داخل لیوان خواهید بود. (مانند تصویر زیر).

پرورش هسته آووکادو

ریشه دهی هسته آووکادو در داخل لیوان

پس از آنکه ریشه های هسته شما حداقل 5 سانتی متر شدند و جوانه نیز به رشد کافی رسید می توانید آن را به داخل گلدان منتقل کنید.

مرحله پنجم : گلدان شما باید دارای حداقل 25 سانتی متر قطر و 30 سانتی متر ارتفاع باشد. خاک گلدان باید سبک و قوی باشد تا گیاه به خوبی رشد کند. برای ترکیب خاک می توانید از مخلوط خاک برگ و کوکوپیت و پرلیت استفاده کنید.

 

کاشت نهال کوچک اووکادو در داخل گلدان

برای پر کردن گلدان به ترتیب زیر عمل کنید :

گلدان شما باید دارای سوراخ باشد تا آب اضافی از ته آن خارج شود.

ته گلدان را با سنگ یا پوکه صنعتی سبک به مقدار دو سانتی متر پر کنید و مخلوط خاک خود را داخل گلدان بریزید. سپس با دست خود یک سوراخ در خاک برای قرار دادن هسته ایجاد نمایید.

هسته را به مقدار دو سوم در خاک قرار داده و بر روی آن خاک بریزید تا پر شود.

حالا گلدان خود را آبیاری کرده و آن را در جایی گرم و پر نور قرار دهید. پیشنهاد می کنیم در 2-3 ماه اول نهال آووکادو را در معرض تابش شدید نور خورشید قرار ندهید تا گیاه به خوبی بزرگ شود.

نکته آبیاری : هنگامی که خاک گلدان شما در حال خشک شدن می باشد زمان مناسب آبیاری نهال تان می باشد. چنانچه برگ های نهال آووکادو شما زرد شد این نشان دهنده آبیاری بیش از حد می باشد. بنابراین در آبیاری زیاده روی نکنید.

شرایط کاشت آووکادو در خارج از منزل چیست؟

هم اکنون در برخی از شهرهای شمالی کشور این گیاه پرورش داده شده است. دقت کنید که درخت آووکادو به محیط گرم و مرطوب نیازمند است و یک میوه استوایی محسوب می شود. بنابراین اگر محیط زندگی شما دارای رطوبت بالا و گرمای مناسب در طول سال می باشد می توانید این درخت زیبا را در خارج از منزل نیز پرورش دهید.