به گزارش پارس نیوز، 

«عبدالمهدی بخشنده» گفت: با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی و با همکاری سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور و بانک مرکزی، هیات وزیران در جلسه هجدهم آذرماه سال جاری، به تسهیلات دریافتی کشاورزانی که از حوادث غیرمترقبه مانند خشکسالی و سرمازدگی در سال زراعی 1397-1396 آسیب دیده اند مهلت داد و آن را به مدت سه سال استمهال کرد.

وی تصریح کرد: بر این اساس، تولید کنندگان خسارت دیده بخش کشاورزی که سررسید بدهی وام آنان از تاریخ اول مهر ماه 1396 تا پایان اسفند ماه 1397 است، می توانند با مراجعه به کارگروه ذیربط در هر شهرستان، اقدام لازم را برای استمهال وام انجام دهند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: هزینه های مالی امهال این تسهیلات را دولت تقبل کرده که پس از تائید نهایی به بانک های عامل پرداخت می کند.

سالانه بیش از 90 درصد منابع بانک کشاورزی برای تامین امنیت غذایی کشور به ارایه تسهیلات به بخش کشاورزی تخصیص می یابد.
چندی پیش «روح الله خدارحمی» رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی به گله مندی مشتریان بانک از اجرایی نشدن این بند از قانون برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفته بود: این بند برای اجرا به شعبه های بانک ابلاغ شده اما به دلیل نامشخص بودن دوره زمانی برای امهال، بار مالی ناشی از آن به حساب دولت و اخذ تضمین های لازم از سوی دولت ابهام هایی دارد که باید برطرف شود که بانک مرکزی، سازمان برنامه بودجه و وزارت جهادکشاورزی برای رفع ابهام ها در حال رایزنی هستند.

به طور معمول بدهی های معوق بانک کشاورزی سالانه کمتر از 10 درصد بود و امهال بدهی ها به راحتی صورت می گرفت اما مصوبه امسال مجلس در قانون بودجه سبب شده تا بدهی های معوق تا هشت درصد نسبت به سال گذشته رشد پیدا کند به طوری که وجود برخی ابهامات درباره امهال بدهی های بانکی سبب توقف جریان وصول تسهیلات و مطالبات شد در نتیجه بدهی های معوق این بانک تا 18 درصد افزایش یافت.

انتهای پیام/