به گزارش پارس نیوز، 

محمدحسن متولی‌زاده با اشاره به اینکه بر اساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس، کولرهای وارداتی غیراستاندارد هر ساله دو هزار مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌کند، گفت: با توجه به ترکیب مصرف برق در کشور سالانه 23 هزار مگاوات مصرف مربوط به بار سرمایشی است و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده سالانه 850 هزار دستگاه کولر گازی وارد کشور می‌شود که 70 درصد آنها غیراستاندارد است.

متولی زاده خاطر نشان کرد: اگر مصرف‌کنندگان کولر گازی در فصل تابستان دمای آن را روی 24 درجه تنظیم کنند، حدود 5 هزار مگاوات مصرف برق در کشور کاهش می‌یابد که این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد.

به گفته وی، هر ساله با آغاز فصل تابستان و اوج مصرف وسایل سرمایشی موحب رشد مصرف برق در کشور می شوند.

متولی‌زاده ادامه داد: اصلاح الگوی مصرف و تعرفه برق از راهکارهای عملیاتی برای کاهش مصرف برق است و با توجه به میانگین رشد هفت درصدی مصرف برق در هر سال با توزیع 100 میلیون لامپ کم مصرف یارانه‌ای حدود 27 هزار مگاوات پیک مصرف کاهش یافت.

پیشتر مدیرعامل توانیر در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسیده بود آیا افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها از خرداد ماه سال آینده قطعی است و آیا این تعرفه‌ها به صورت پلکانی خواهد بود، گفت: وزارت نیرو پیشنهاد افزایش تعرفه برق برای پرمصرف‌ها را در راستای درآمدزایی خود نمی‌بیند، پس بنابراین این اقدام تنها با هدف تبدیل پرمصرف‌ها به خوش‌مصرف‌ها بوده است.

مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد:‌ افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها در مراحل اولیه دولت تایید شده است، بنابراین این پیشنهاد در مراحل نهایی خود قرار دارد و تا پایان ماه جاری نتایج قطعی آن به مردم اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: پنج درصد مشترکان برق در کشور 10 برابر مشترکان کم مصرف برق مصرف می‌کنند، پس بنابراین این پرمصرف‌ها نیز به راحتی می‌توانند به گروه کم مصرف‌ها نیز بپیوندند.

انتهای پیام/