به گزارش پارس نیوز، 

تدوین لایحه بودجه سال 1398 کل کشور با تاکید بر شفاف سازی، تنظیم عملکردی بودجه، توجه به اشتغال و توسعه عدالت از اواسط آبان ماه به دستگاه های اجرایی ابلاغ و پس از بررسی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، شامگاه یکشنبه (11 آذرماه) در هیات دولت تصویب شد.

براساس اعلام 'محمد باقر نوبخت' رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، لایحه بودجه 98 قرار بود طبق قانون، 15 آذر یعنی روز پنجشنبه هفته جاری، تقدیم مجلس می‌شود اما 'بهروز نعمتی' سخنگوی هیات رییسه مجلس، روز گذشته(سه شنبه) در جمع خبرنگاران گفت: نمایندگان مجلس هفته آینده برای سرکشی به حوزه های انتخابیه خود می روند و خانه ملت تعطیل است، رییس جمهوری نیز آخر این هفته سفر استانی دارد بنابراین بنا شد لایحه بودجه 98، 25 آذر ماه به مجلس تقدیم شود.

بررسی روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای منتسب به هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا نشان می دهد رسانه های اصلاح طلب با محورهایی مانند «معقول بودن نرخ ارز در بودجه سال 98»، «نقش صندوق توسعه ملی در تامین بودجه 98» و «اتنقاد از میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان» به موضوع لایحه بودجه 98 پرداخته اند.

رسانه های منسوب به جریان اصولگرا نیز در گزارش های خود محورهایی مانند؛ «عوامل تاثیر گذار در تنظیم بودجه 98»، «سال 98، سخت ترین شرایط بودجه ای کشور» و «ثابت ماندن وام ازدواج در بودجه 98» را مورد توجه قرار داده اند.

رسانه های اصلاح طلب
......................................
** معقول بودن نرخ ارز در بودجه سال 98
روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان « رقم نفت در بودجه» با بیان اینکه عمده ارز آوری کشور بر مبنای صادارت نفتی است و بودجه بندی دولت نیز براساس آن صورت می گیرد، می نویسد: دامنه نوسانات نفتی آنقدر زیاد بود که دولت برای تدوین بودجه ای معقول اقدام به کاهش یک دلاری قیمت نفت نسبت به سال جاری کرد و با 54 دلار، قیمت نفت در بودجه 98 بسته شد.
در پایان یادداشت این روزنامه می خوانیم: به نظر نمی رسد مانند سال گذشته نوسان یک باره و بالایی داشته باشد. نرخ ارزی که در بودجه در نظر گرفته شده، به نظر معقول می آید.

** نقاط روشن و مبهم در بودجه 98
روزنامه ابتکار در گزارشی از حضور نوبخت در جلسه فراکسیون امید گزارش داده و اظهارات وی در مورد نقاط روشن و گوشه‌های مبهم بودجه 98 را بازتاب داده است.
در گزارش این روزنامه به نقل از بهرام پارسایی، عضو فراکسیون امید، درباره این جلسه تصریح شده: «لایحه بودجه سال 98 و تمهیداتی که دولت در این لایحه دیده است توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه به نمایندگان توضیح داده شد، اعضای فراکسیون امید مجلس نیز در این جلسه نظرات خود را بیان کردند.» نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد: «بر اساس نظر اعضای این فراکسیون، در برخی موارد، بودجه باید مدیریت شود و جمع بندی لازم صورت گیرد، زیرا با توجه به بحث تحریم و احتمال کاهش بودجه باید برنامه‌ریزی جدی و عملیاتی وجود داشته باشد.» پارسایی خاطرنشان کرد: «بحث بسته‏های حمایتی از افراد آسیب پذیر نیز در این جلسه مطرح و در بودجه سعی شده است که بین 10 تا 15 هزار میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته شود.»
علی ابراهیمی، دیگر عضو فراکسیون امید هم درتوضیح این جلسه به «ابتکار» گفت: آنچه همچنان برای ما ابهام دارد این است که ما مطمئن نیستیم قیمتی را که با ارز محاسبه‏ای در بودجه کشور اعلام می‏کنند، چه رقمی خواهد بود و بر چه مبنایی تعیین می‏شود.»
ابراهیمی در ادامه اظهارات خود گفت: «همه این رقم ها براساس حدس و گمان است و بودجه 98 از بحث برانگیزترین لوایح خواهد بود چون 2 مسئله ما دچار چالش جدی شده است؛ یکی کاهش فروش نفت با توجه به تحریم‏های اعمال شده و دوم اینکه هنوز به رقم منطقی و قابل قبولی برای فروش دلار در کشور نرسیده ایم.»

** پیام بودجه 98
روزنامه ایران زیر عنوان «پیام بودجه سال 1398؛ اداره کشور با درآمد‌های مطمئن است» اظهارات روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در بیست و پنجمین همایش بیمه و توسعه، را بازتاب داده و از قول وی نوشت: بعید می‌دانم سهم نفت در بودجه 98، بیش از 25 درصد باشد.
بیشتر رسانه های داخلی اظهارات روز گذشته جهانگیری در ارتباط با سهم نفت در بودجه 98 را بازتاب داده اند.

** نقش صندوق توسعه ملی در تامین بودجه 98
روزنامه شرق در صفحه نخست و تیتر یک خود گزارشی را با رو تیتر «اتکای بودجه به منابع صندوق توسعه بیشتر می شود» و تیتر « دلارهای روز مبادا» منتشر کرده است که در بخشی از آن می خوانیم: در سالی که احتمالا درآمدهای ارزی دولت تحت تاثیر تحریم های نفتی کاهش خواهد داشت ، ادامه دارد. بر اساس آنچه تاکنون درباره بودجه سال آینده می دانیم، مسئولان دولت از یک سو در تلاش اند با کاهش نقش درآمد نفتی در درآمدهای خود، تاثیر تحریم ها بر بودجه سال آینده را به حداقل برسانند و از سوی دیگر برنامه هایی نیز برای افزایش استفاده دولت از منابع صندوق توسعه ملی دارند.

تارنمای خبری «فرارو» نیز زیر عنوان «بودجه 98؛ یک بودجه خطرناک؟!» می نویسد: گویا دولت قصد دارد برای پوشش بودجه خود از صندوق توسعه ملی استقراض کند. باید در نظر داشت که هدف تشکیل صندوق توسعه ملی افزایش سرمایه‌گذاری در کشور بود. هدفش پرداخت حقوق و دستمزد یا واردات نبود. حالا متاسفانه شنیده می‌شود که قرار است حدود 13 هزار میلیارد دلار از این صندوق برداشت شود و این اگر واقعیت داشته باشد باید فاتحه صندوق را مثل صندوق ذخیره ارزی خواند

** اتنقاد از میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان
«منت 20 درصدی زیر فشار 40 درصدی!» عنوان گزارشی در روزنامه قانون است که این روزنامه در توضیح آن آورده است: «قانون» در گفت‌وگو با نمایندگان ، خواستار ایستادگی مجلس مقابل افزایش ناقابل حقوق توسط دولت شد.
قانون در ادامه به نقل از برخی نمایندگان مجلس جملات زیر را آورده است:
محمداسماعیل سعیدی: باید بر اساس تورم 120 درصدی حقوق افزایش یابد
موسوی لارگانی: این میزان افزایش جوابگوی تورم کمر شکن نیست
محمدکاظمی: تحریم ها منابع مالی دولت را محدود کرده‌است

** بودجه ای انقباضی
خبرگزاری ایلنا در گزارشی مشرح با عنوان «آیا بودجه 98 هم با کسری مواجه می‌شود؟ / ریشه‌کنی فقر مطلق با شعار عملی نمی‌شود» به واکاوی بودجه 98 می پردازد و می نویسد: بودجه سال 98 آنگونه که از متنِ بخشنامه آن برمی‌آید انقباضی است؛ بودجه‌ای که به قول رئیس دولت در جریان جنگ اقتصادی، تامین کننده معیشت مردم و تضمین‌دهنده اشتغال آنهاست. اما سوال این است که آیا بازهم با کسری بودجه مواجه می‌شویم؟
در ادامه این گزارش زیر محور «حیف و میل بودجه‌های میلیاردی؟» می خوانیم: روشن نبودنِ دخل و خرج‌ تعداد زیادی از دستگاه‌ها بسیاری را که در دخل و خرج خود مانده‌اند، خشمگین کرده است. آنها می‌پرسند در شرایطی که درآمدهای ریالی ما هر روز که می‌گذرد با شیب بیشتری ارزش خود را از دست می‌دهد، چرا بودجه مملکت این چنین مدیریت می‌شود؟
«دولت تنها شعارهای قشنگ سر می‌دهد» و «سالی سرنوشت‌ساز» از دیگر محورهایی است که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

رسانه های اصولگرا
...................................
** عوامل تاثیر گذار در تنظیم بودجه 98
روزنامه «وطن‌امروز» در گزارشی با عنوان «ارقام معنادار در لایحه بودجه» نوشت: جزئیات بودجه سال آینده در حالی مطرح شده است که مرور اجمالی ارقام آن حاکی است این برنامه مالی برای شرایط تحریم نفتی تنظیم شده است. در نظر گرفتن کاهش درآمد نفتی با وجود افزایش تسعیر نرخ ارز، در کنار فاصله گرفتن بیش از 100 درصدی نرخ دلار بازار آزاد و لایحه پیشنهادی عدم افزایش قابل توجه درآمدهای مالیاتی و کاهش درآمد گمرکی و کنترل رشد هزینه‌های جاری از ویژگی‌های لایحه بودجه 98 است.
وطن امروز در ادامه می افزاید: اگر نرخ پیشنهادی نفت کمتر از پارسال پیشنهاد شده به علت افزایش بیش از 50 درصدی نرخ ارز است و این یعنی اینکه درآمد ریالی دولت از نفت 50‌درصد افزایش پیدا می‌کند. دولت افزایش درآمد کم‌سابقه‌ای از بالا رفتن نرخ ارز خواهد داشت؛ نرخی که شاید باعث شود دولت برای نخستین‌بار کسری بودجه نداشته باشد؛ براحتی می‌توان گفت 3 عامل تأثیرگذار لایحه بودجه 98 از نگاه دولت ارز، ارز و ارز است!

**سال 98، سخت ترین شرایط بودجه ای کشور
روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «منابع بودجه سال آینده 12.3 درصد رشد کرد» با اشاره به رشد بودجه سال آینده نسبت به سال جاری ، نوشت: به زعم کارشناسان و مسئولان سال آینده یکی از سخت‌ترین شرایط بودجه‌ای برای کشور خواهد بود به دلیل آنکه تحریم‌ها منجر به کاهش شدید صادرات نفت ایران شده و از آنجایی که درآمد‌های ارزی نفت در بودجه سهم قابل ملاحظه‌ای دارد، بنابراین سازمان برنامه و بودجه و دولت را با چالش و مضایق از حیث منابع روبه‌رو کرده است.
روزنامه جوان زیر عنوان «مطالبه‌های انتخاباتی در بودجه ممنوع!» نوشت: نگاهی به اعداد و ارقام درآمدی در بودجه پیشنهادی سال 98 نشان می‌دهد که این بودجه به شدت تحت تأثیر درآمد‌های نفتی بوده و سالی سخت و انقباضی پیش رو داریم.
در بخشی از این گزارش با اشاره به ضرورت کاهش مطالبه گری نهادها و بخش های گوناگون کشور از بودجه سال 98 و با اشاره به هزینه های انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی، می خوانیم: در این‌باره آزمونی سخت را پیش روی همه نمایندگان مجلس داریم که از یک سو در تلاشند تا خود را به عنوان نماینده‌ای مطالبه‌گر در جهت منافع کشور و حوزه انتخاباتی خود جلوه دهند و از سوی دیگر با تصمیمات مطالبه‌گرانه و تحمیل آن به بودجه انقباضی، خود در عمل باعث افزایش تورم می‌شوند.

** معافیت مالیات حقوق کارکنان در بودجه 98
خبرگزاری فارس در گزارشی به موضوع معافیت مالیاتی ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم در بودجه 98 پرداخته و در این ارتباط می نویسد: همه ساله یکی از مباحثی که در بسته دخل و خرج بودجه سال 98 بررسی و تعیین می‌شود، مربوط به سقف معافیت مالیاتی حقوق کارمندان و کارگران است.معافیت مالیاتی مستقیما با معیشت مردم در ارتباط بوده و میزان این معافیت می‌تواند بخشی از کاهش قدرت خرید و معیشت جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.

تارنمای رجا نیوز هم زیر عنوان «معافیت مالیات حقوق کارکنان در بودجه 98 ثابت ماند» گزارش فارس را بازتاب داده است.

** بودجه معلمان در سال 98
خبرگزاری تسنیم به نقل از جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نوشت: آنچه دولت در لایحه بودجه سال 98 برای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته است، رقمی حدود 42 هزار میلیارد تومان است و 2 هزار میلیارد تومان نیز برای رتبه‌بندی اختصاص داده‌اند، این در شرایطی است که برای اجرای کامل رتبه‌بندی به 11 تا 15 هزار میلیارد تومان نیاز است.
تسنیم همچنین زیر عنوان «دولت بودجه جذب معلمان حق التدریس را در نظر بگیرد» نوشت: حجت‌الاسلام سید محمدباقر عبادی در دیدار با رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: مطمئناً بدون پیگیری و مطالبه اقدامی انجام نخواهد شد چون نطفه بودجه در دولت بسته می‌شود و می‌طلبد تا مدیران در این رابطه همت ویژه‌ای برای جذب اعتبار انجام دهند و نسبت به وضعیت معلمین حق التدریس نیز دولت موظف است که بودجه آنها را در سال آینده ببیند و مجلس نیز پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.

** عدم اختصاص بودجه حمایت از مبتلایان به ایدز
به گزارش خبرگزاری تسنیم ، فرید براتی سده در نشست تخصصی روز جهانی ایدز اظهار کرد:
در برنامه کشوری که سال آینده سال آخر آن است تمام فعالیتها، ارائه خدمات، بودجه و اعتبارات مشخص شده است اما متاسفانه اعتبار 50 میلیاردی که در نظر گرفته شده بود اختصاص پیدا نکرد. فقط در سال جاری بخش اندکی از این بودجه برای خدمات حمایتی به مبتلایان اختصاص پیدا کرده است.وی گفت: نمی توان با 5 تا 6 میلیارد تومان خدمات جامعی به مبتلایان به ایدز ارائه کرد.

** ثابت ماندن وام ازدواج در بودجه 98
خبرگزاری فارس و تارنماهای رجا نیوز و جهان نیوز در گزارش هایی موضوع «وام ازدواج در لایحه بودجه 98» را بازتاب دادند و نوشتند: جزئیات لایحه بودجه سال 98 کل کشور نشان می‌دهد، دولت وام قرض‌الحسنه ازدواج جوانان را 15 میلیون تومان مانند سال جاری تصویب کرده و به مجلس ارسال خواهد کرد.
به گزارش این رسانه ها در بند «الف» تبصره 16 لایحه بودجه سال آینده آمده است: به منظور حمایت از ازدواج جوانان بانک مرکزی جمهوری اسلامی موظف است کلیه بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع کلیه منابع در اختیار پس‌انداز، جاری و سپرده قرض‌الحسنه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند.
رجا نیوز می نویسد: بنا به این گزارش، در حال حاضر با توجه به نوسان قیمت ارز و تاثیر آن در بهای تمام شده لوازم خانگی، تورم،‌ مسکن و نظایر آن ارزش این رقم کاهش یافته و منطبق با شرایط روز کشور نیست.

انتهای پیام/