به گزارش پارس نیوز، 

 اکبر فتحی روز دوشنبه در همایش روز جهانی خاک در مجتمع شهید کسایی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: اهمیت خاک به عنوان بستر لازم برای تامین امنیت غذایی مردم کمتر از آب نبوده و باید در مردم، نهادهای دولتی و کشاورزان برای حفاظت از آن حساسیت ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه در اثر بدمصرفی از خاک میزان حاصلخیزی آن از بین می رود، اظهار داشت: برای تشکیل یک سانتی متر خاک حاصلخیز در شرایط مناسب به حداقل 100 سال و در شرایط کنونی به 500 سال زمان نیاز است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: برای جبران افزایش عملکرد حاصلخیزی خاک مجبور به استفاده از نهادهای شیمیایی می شویم که این امر نیز موجب آلودگی خاک می شود.
فتحی اصلاح الگوی کشت را از راهکارهای لازم برای حفظ و حراست از خاک اعلام کرد و ادامه داد: نگاه کنونی جامعه بیشتر متوجه آب بوده در حالی که به آب و خاک باید به صورت متقابل نگاه کرد زیرا که برای مدیریت منابع آب، حفظ خاک ضروری است.
وی با اشاره به اینکه سازمان های مردم نهاد نیز حساسیت و توجه زیادی به بحران خاک نشان نمی دهند، گفت: در زمان کنونی به جای بیابان زدایی در سمت بیابان زایی قرار گرفته ایم و به طوری که حدود 50 درصد از اراضی کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه در خطر تبدیل به بیابان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآوری کرد: سطح زیرکشت موجود استان حدود یک میلیون و 200 هکتار است که حدود 600 هکتار آن در حوزه دریاچه ارومیه قرار داشته و کم کم این اراضی حاصلخیز رو به نابودی پیش می رود.
فتحی با تاکید بر اینکه انگیزه حفاظت از خاک باید در جامعه هدف ایجاد شود، ادامه داد: سازمان ها و مدیریت های جهاد کشاورزی باید در سطح استان ها و شهرستان ها حساسیت فرمانداری ها، نهادهای دولتی و غیردولتی، سازمان های مردم نهاد و کشاورزان را به بحران خاک ایجاد کنند.
وی فرسایش خاک، گسترش ساخت و سازهای غیرمجاز و استفاده از آب های نامتعارف را از دیگر عوامل آلودگی و از بین رفتن حاصلخیزی خاک اعلام کرد و گفت: حفظ خاک تنها وظیفه جهاد کشاورزی نبوده بلکه همه نهادهای دولتی و غیردولتی، مردم، کشاورزان و سازمان های مردم نهاد در این زمینه وظیفه دارند.
فتحی افزود: سازمان ها و مدیریت های جهاد کشاورزی باید ورود آب های نامتعارف به مزارع کشاورزی را به سازمان محیط زیست و مراکز بهداشت گزارش کرده و پیگیری لازم برای جلوگیری از این کار را انجام دهند و از ساخت و سازهای غیرمجاز پیشگیری کنند.
سوم دسامبر به عنوان روز جهانی خاک در دنیا و از 7 تا 14 آذر نیز در کشور به عنوان هفته خاک نامگذاری شده است.
8023/3071