به گزارش پارس نیوز، 

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) تأکید کرد، مسکو اقدامات آمریکا در جنوب سوریه را «اشغال» خاک این کشور تلقی می‌کند.

به گزارش شبکه «راشاتودی»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی امروز خود در مسکو گفت، مسکو به صورت مکرر موضع خود را در خصوص اقدامات آمریکا و حضور نیروهای این کشور در خاک سوریه اعلام کرده و تأکید کرده که حضور آمریکا در خاک سوریه بدون مجوز سازمان ملل و یا خواست دولت سوریه غیرقانونی است و نیروهای این کشور هر چه سریعتر باید سوریه را ترک کنند.

وی در ادامه تأکید کرد: «اوضاع در جنوب شرقی سوریه و در مناطقی که طرف آمریکایی سعی دارد تا گروه‌های کرد که تفکرات جدایی‌طلبانه در سر می‌پرورانند را به بازی بگیرد و همچنین در جنوب سوریه نزدیک پایگاه «التنف» که عملا نوعی اشغال آشکار این منطقه توسط نیروهای آمریکایی است، بسیار نگران‌کننده است.»

این دیپلمات روس همچنین نیروهای تروریستی در سوریه که چنین «بهشت امنی در منطقه ویژه 55 کیلومتری» اطراف التنف پیدا کرده‌اند، از هر یک از شهروندان سوری که قصد ترک این منطقه را داشته باشند مبلغ 2 هزار دلار اخاذی می‌کنند.

مسکو خروج آمریکا از پیمان INF را پاسخ می‌دهد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته ای میان‌برد (INF) پرداخت و تأکید کرد در صورت خروج آمریکا از این پیمان، مسکو مجبور به واکنش خواهد بود.

زاخارووا در ادامه گفت، روسیه از تمام کشورها می‌خواهد تا به واشنگتن اعلام کنند که بهتر است این پیمان را حفظ کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد، برنامه‌های موشکی روسیه از جمله توسعه موشک‌های کروز، در تطابق کامل با این پیمن انجام گرفته و مسکو مایل است تا به اجرای این پیمان ادامه دهد در صورتی که واشنگتن تمایلی به اقدام بر اساس برابری و توازن قوا ندارد.

وی تأکید کرد: «طرف آمریکایی هرگز نتوانسته شواهدی به روسیه یا جامعه بین‌المللی برای اثبات ادعاهای خود ارائه دهد. این ادعاها کاملا بی‌اساس و تحریک‌آمیز است. و ما تأکید داریم که روسیه شدیدا از مفاد این پیمان تبعیت کرده است... و در صورتی که آمریکا رسما از این توافق خارجه شود، مسکو مجبور به پاسخ خواهد بود... خروج آمریکا از این توافق یکی از خطرناک‌ترین اشتباهات واشنگتن بود... این اقدام آمریکا اثرات منفی بر ثبات استراتژیک و امنیت جهانی خواهد داشت... تصمیم آمریکا برای خروج از این پیمان از تمایل این کشور برای دستیابی به سلطه نظامی بر جهان ناشی می‌شود».

زاخارووا افزود: نحالا ما مجبوریم که به صورت کاملا جدی به واشنگتن هشدار دهیم. اگر طرف آمریکایی این پیمان را تضعیف کند، روسیه مجبور به پاسخ است. ما آماده‌ایم تا برای حفظ این پیمان تلاش کنیم، اما برای انجام این کار نیازمند شریکی هستیم که مسئولانه رفتار کرده و مایل به ادامه گفت‌وگو به خاطر حفظ ثبات جهانی باشد. راه‌حل این مسئله می‌تواند از طریق گفت‌وگوهای سازنده و البته صادقانه و مبتنی بر منافع متقابل محقق شود».

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه شنبه 28 مهر ماه روسیه را به نقض «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» متهم و تهدید کرد کشورش را از آن خارج می‌کند. روسیه این اتهام آمریکا را رد کرده و گفته که مایل به ادامه اجرای تعهدات خود ذیل این پیمان است. مسکو همچنین هشدار داده که این اقدام آمریکا نشان از نیت واشنگتن برای آغاز یک رقابت تسلیحاتی دارد.

«پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» IMF ایالات متحده آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کند. روسیه تأکید کرده که تا زمان پایبندی آمریکا به این پیمان پایبند می‌ماند، اما ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سال گذشته گفت هر اقدامی که آمریکا درباره این توافق انجام دهد با حرکتی مشابه تلافی خواهد شد.

حملات پهپادی به پایگاه «الحمیمیم» تحت نظارت هواپیمای جاسوسی آمریکا انجام شده

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی گزارش‌های منتشر شده در خصوص نقش یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی در هماهنگی حملات پهپادی علیه پایگاه هوایی «الحمیمیم» سوریه را تأیید کرد و گفت، «این اطلاعات که توسط کارشناسان نظامی ما ارائه شده، کاملا قابل استناد است.»

وی ادامه داد: «ما مکررا نگرانی خود درباره این موضوع را اعلام کرده بودیم و قطعا طی تماس‌هایمان با طرف‌های آمریکایی از جمله از طریق کانال‌های نظامی و سیاسی نیز این نگرانی‌ها ابلاغ شده است.»

اخیرا وزارت دفاع روسیه گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد یک هواپیمای جاسوسی آمریکا کنترل و هماهنگی حملات سیزده پهپاد را برعهده داشته که به پایگاه «الحمیمیم» روسیه در سوریه نزدیک شده‌اند.

طبق گزارش وزارت دفاع روسیه، این سیزده پهپاد دقیقا در زمانی به پایگاه الحمیمیم نزدیک شده‌اند که هواپیمای «پوزیدون» آمریکایی در حال عبور از آسمان دریای مدیترانه بوده است و زمانی که سامانه‌های راداری الکترونیک روسیه در پایگاه الحمیمیم در حالت ارسال پارازیت‌هایی برای دور کردن مهاجمان قرار گرفته‌اند، این پهپادها مأموریت پروازی خود را در حالت کنترل دستی ادامه داده‌اند.

جانشین «دی‌میستورا» برای دمشق قابل قبول باشد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره گزینه پیشنهادی دبیرکل سازمان ملل برای جایگزینی «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت، این گزینه باید برای مقامات سوریه قابل قبول و پذیرش باشد.

وی ادامه داد: «ما تأیید می‌کنیم که هدف ما همکاری سازنده با جانشین استفان دی‌میستورا است که از جانب دبیرکل سازمان ملل منصوب می‌شود».

این دیپلمات روس افزود: «فرض ما بر این است که گزینه دبیرکل سازمان ملل برای نمایندگی ویژه در امور سوریه باید برای مقامات دولت سوریه قابل قبول باشد همانطور که اصول اساسی مشارکت و میانجیگری سازمان ملل نیز بر این مسئله تأکید دارد».

زاخارروا همچنین تأکید کرد، «نماینده جدید سازمان ملل در امور سوریه باید وظایفش را در تطابق کامل با منشور این سازمان و تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل پیش برد».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه اشاره کرد که «سرگئ لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه قرار است روز جمعه 26 اکتبر (4 آبانماه) با هیأت معارضان سوری به ریاست «نصر الحریری» دیدار و گفت‌وگو کند.

زاخارووا در ادامه تأکید کرد که مسکو روی تبادلات سازنده در دیدار با هیأت معارضان سوری حساب کرده است و امیدوار است که این نشست بتواند نقش مهمی در تحقق راه‌حل بحران سوریه ایفا کند.

«میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز با تأیید این خبر گفته است: «این گفت‌وگوها به منظور تبادل دیدگاه با طرف‌های سوری به منظور بحث درباره مسائلی از جمله کمیته قانون اساسی، آتش‌بس، اوضاع ادلب و اجرای توافق سوچی برگزار می‌شود... در حال حاضر این توافق با موفقیت در حال اجراست اما تروریست‌ها در حال نقض آتش‌بس هستند».

پرونده خاشقچی نیازمند تحقیقاتی جامع است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره پرونده کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی مقیم آمریکا در کنسولگری عربستان در استانبول و سفر اخیر «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به مسکو تأکید کرد: «بولتون به طرف روسی هیچ پاسخ معناداری درباره پرونده قتل این روزنامه‌نگار سعودی ارائه نکرده است».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه تأکید کرد: «مسکو خواستار انجام تحقیقاتی جامع در خصوص قتل این روزنامه‌نگار سعودی است».