به گزارش پارس نیوز، 

 

میزان سرانه مصرف ۱۴ قلم ماده غذایی و ضروری خانوار کارگری که مبنای محاسبات مزدی قرار دارد، حاکی از آن است که هزینه سرانه مصرف روزانه سبد غذایی از حدود ۶۸۷۰ تومان در دیماه سال گذشته با گذشت حدود ۱۰ ماه در آبان ماه سال جاری به ۱۱ هزار و ۸۸۵ تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش، هزینه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های یک روز خانوار در آبان ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته ۷۳.۰۱ درصد رشد داشته است؛ با توجه به اینکه بر اساس محاسبات مزدی سال گذشته هزینه ماهیانه سبد معیشت خانوار کارگری در سال ۹۶ معادل ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود، اکنون طبق محاسبات صورت گرفته، صرفا با شرط رساندن سطح معیشت خانوار به سال ۹۶، هزینه معیشت خانوار ۲ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

به این ترتیب هزینه سبد معیشت خانوار که در سال گذشته ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بوده است، بر اساس محاسبات منتهی به اواسط آبانماه سال جاری، به ۴ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۶۰۲ تومان افزایش پیدا کرده است.

 

جدول روند یکساله افزایش هزینه سبد غذایی در ۱۰ ماه گذشته

 

محاسبات مزدی نمایندگان کارگری شورای عالی کار از روند افزایش هزینه سبد معیشت ماهیانه خانوار طی ۱۰ ماه گذشته، حکایت از جهش ۸۷.۲۳ درصدی هزینه سبد خانوار در این بازه زمانی دارد.

همچنین این محاسبات مزدی نشان می‌دهد، فاصله حداقل دستمزد و مزایا با احتساب حق اولاد، مسکن و بن کارگری تا سبد معیشت که در سال گذشته یک میلیون و ۳۴۴ هزار و ۲۶۰ تومان بود، طبق محاسبات انجام شده در آبانماه سال جاری به ۳ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۸۷۰ تومان افزایش یافته است.

بر این اساس، در سال گذشته دستمزد خانوار فقط ۵۲.۰۶ درصد از هزینه های ماهیانه را پوشش می داد اما در حال حاضر سطح پوشش دستمزد به هزینه سبد خانوار به ۲۸.۳۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی وعده داده بود جلسه شورای عالی کار برای تصمیم گیری در مورد جبران قدرت خرید کارگران تشکیل شود؛ این جلسه تشکیل شد اما منجر به اتخاذ تصمیم نشد.