به گزارش پارس نیوز، 

رضا اردکانیان درادامه سفر به زاهدان در دومین نشست بررسی مصوبات سفر تیرماه وزیر نیرو به این استان، اظهار داشت: تکلیف آب این استان را باید در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت مشخص کنیم.

وی افزود: در بلند مدت از آنجایی که انجام طرح های کلان از عهده یک دستگاه اجرایی به تنهایی خارج است به همین دلیل کارگروهی ملی به ریاست وزیر نیرو و عضویت دستگاه های مرتبط با موضوع آب تشکیل شده تا همه دستگاه ها نسبت به این طرح های آبی حس تعلق داشته باشند.

وزیر نیرو با بیان اینکه این کارگروه در حوزه استانی با ریاست استانداران و دبیری مدیرعامل آب منطقه ای برگزار می شود، ادامه داد: در این کارگروه از اسفند سال گذشته برای استانها طرح های پیمایش آب محور تدوین می شود.

وی تصریح کرد: برای حل مشکلات سیستان و بلوچستان نیز پیشنهاد می کنم طرح های کلان در ارتباط با آبهای ژرف، انتقال آب از دریای عمان، حق آبه هیرمند، آب های مرزی و منابع زیرزمینی را در کارگروه استانی تهیه و برای ارائه در کارگروه ملی ارسال کنید.

اردکانیان با اشاره به پوشش کم شبکه فاضلاب در سیستان و بلوچستان گفت: اگر برای فاضلاب شهرهای این استان فکری نشود ممکن است در این نقطه از کشور نیز به شرایط استان خوزستان دچار شویم.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین برای فاضلاب سیستان و بلوچستان باید طرحی تدارک ببنیم و در قالب آن ذینفعان فاضلاب را پیدا کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه ظرفیت تاسیسات نصب شده برق در سیستان و بلوچستان ظرف 2 و نیم سال آینده 2 برابر می شود، گفت: هم اینک ظرفیت تولید هزار و 300 مگاوات برق در این استان وجود دارد که تا 2 و نیم سال آینده به این ظرفیت هزار و 350 مگاوات دیگر اضافه می شود.

وی با توجه به درخواست فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان برای برقدار کردن پاسگاه های مرزی، گفت: مجوز برقرسانی به پاسگاه های مرزی این استان از طریق خطوط انتقال برق روستایی صادر می شود همچنین علاوه بر این رسیدگی به دیگر نیازها و درخواست های پاسگاه های مرزی در اولویت خواهد بود.

وزیر نیرو با اشاره به شرایط فعلی کشور در مواجهه با دیگر کشورها گفت: اکنون کشور ما با شرایط خاصی مواجه شده و از طرفی تحولات وسیعی در دنیا در حال انجام است.

اردکانیان ادامه داد: دولت ایران قرار و مدارهایی با گروه موسوم به 1+5 گذاشت اما آمریکا از آن گروه خارج شد و دیگر اعضا باقی مانده اند؛ تا کنون هم بر حسب ظاهر ذکر می شود که بر تعهدات شان باقی مانده اند و بنا دارند که سازوکارهایی را در این رابطه طراحی کنند. 

وی ادامه داد: شرایط فعلی به نوعی است که صف بندی های کلان در سطح دنیا روی موضوع ایران، برجام و منطقه خاورمیانه متمرکز شده است.

اردکانیان افزود: با این حال ما از اینکه قرار است همه صف بندی ها بر سر ما باشد دچار خوش خیالی نخواهیم شد چرا که معادلات پیچیده اقتصادی دنیا ممکن است در طول 24 ساعت تغییراتی در مواضع کشورهای مختلف ایجاد کند.

وی با بیان اینکه همه کشورها نشان دادند رودربایستی ندارند، ادامه داد: هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یکی از عرصه هایی بود که همه قدرت های دنیا با وقاحت هر چه تمام تر پشت سر یک رژیم خونریز که همه اصول و قواعد حقوق بشر را زیر پا گذاشته بود، جمع شدند.

وزیر نیرو ادامه داد: سعی می کنیم با هوشمندی تمام حرکت کنیم و باید این آمادگی را داشته باشیم که اگر میدان از این هم سخت تر شود با اتکا به ظرفیت ها و امکانات خودمان برای حفظ کیان کشور و آسایش مردم تلاش کنیم.

انتهای پیام /