به گزارش پارس نیوز، 

محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به اینکه در قانون بودجه، بندی وجود دارد که وزارت نفت موظف است که ۴ میلیون تن قیر معادل ۳ هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت راه و شهرسازی و چند دستگاه دیگر قرار دهد تصریح کرد: به دلیل آنکه قیمت قیر امسال افزایش یافت عملاً برای اختصاص این میزان قیر و محاسبه آن وزارت نفت بنا را بر تخصیص ۳ هزار میلیارد تومان گذاشت تا قیر کمتری به دستگاه‌های دولتی تخصیص دهد.

وی با بیان اینکه ما در مجلس بیکار ننشسته و طرح یک استفساریه در این زمینه به وزارت نفت اعلام کردیم که باید مبنای تخصیص قیر همان معادل وزنی قیر باشد، گفت: تأکید نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این است که نباید سهمیه قیر سازمان‌ها کم شود و به همین علت مسیر تصویب این استفساریه در حال طی شدن است و در چند روز آینده نشستی در این خصوص در کمیسیون عمران برگزار خواهد شد که وزارت نفت را ملزم کند که میزان قیر تعیین‌شده در قانون به ارگان‌های پیش‌بینی‌شده تزریق شود.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت نفت به هر شکلی می‌خواهد از زیر بار تحویل قیر فرار کند و به همین علت همکاری لازم را با سایر دستگاه‌ها انجام نمی‌دهد تصریح کرد: به همین خاطر نمایندگان از ظرفیت ماده ۲۳۶ آیین‌نامه داخلی مجلس مبنی بر اینکه اگر دستگاه‌ها از قانون استنکاف کنند به دیوان محاسبات و قوه قضاییه معرفی می‌شوند استفاده خواهند که در صورت عدم تخصیص قیر طی دو هفته آینده وزارت نفت را به دیوان محاسبات و قوه قضاییه معرفی خواهند کرد البته نمایندگان امیدوارند که قبل از این زمان تعیین‌شده چند میلیون تن در اختیار دستگاه‌ها قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه ۲۰۰ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد که فقط برای نگهداری این راه‌ها به عددی معادل ۸ هزار میلیارد تومان سالانه منابع نیاز است گفت: ما می‌دانیم که در تخصیص منابع برای این مسئله بسیار با عدد فوق فاصله‌داریم و تمام بودجه تخصیص‌یافته شده به وزارت راه و شهرسازی ۶ میلیارد تومان است که این بودجه تخصیص‌یافته شامل توسعه راه‌های جدید نیز می‌شود یعنی هم این عدد برای نگهداری و بهسازی ناچیز است و هم برای توسعه راه‌های کشور.

رضایی کوچی با بیان اینکه همین عدم تخصیص بودجه مورد نیاز برای نگهداری راه‌ها باعث می‌شود تا سالانه شاهد فرسودگی و آسیب‌پذیری جاده‌ها باشیم افزود: با وجود آنکه در کشور سرمایه گذاری بسیاری برای توسعه راه‌آهن صورت گرفته تمایل مردم و دسترسی آن‌ها به‌سوی جاده بیشتر است و هزینه کمتری برای آن پرداخت می‌کنند.

وی اظهار داشت: با وجود آنکه تمایل به جاده زیاد است، کیفیت راه‌ها پایین بوده که این مسئله عاملی می‌شود تا سالانه ۱۶ هزار کشته در جاده‌های کشور داشته باشیم. پیش‌بینی ما این است که عدد تلفات جاده‌ای در سال آینده افزایش نیز داشته باشد و اگر می‌خواهیم عدد همچنان کاهشی باقی بماند باید به سمت تأمین منابع برای نگهداری و توسعه راه‌ها رفت و لازمه آن این است که قیر در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجودزآنکه قیر با سختی به این دستگاه‌ها می‌رسد و کیفیت رویه‌های آسفالتی بسیار پایین است انتظار می‌رود که دستگاه‌های اجرایی مشکلات خود در آسفالت‌ریزی را حل کنند و با استفاده از روش‌های جدید و مدرن کیفیت آسفالت را افزایش دهند.

رضایی کوچی با یادآوری وظیفه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در زمینهٔ نظارت عالیه از تولید تا مصرف قیر در کشور ادامه داد: تعدد کارخانجات تولید آسفالت وظیفه این مرکز را بیشتر می‌کند زیرا به نظر می‌رسد که در تولید مصالح نظارت خوبی انجام نمی‌شود و دانه‌بندی نامناسب آسفالت باعث شده است تا آسفالتی که باید عمری طولانی داشته باشد در مدت‌زمان کوتاهی از بین برود.

وی با بیان اینکه البته قرار بود به دلیل محدودیت قیر و افزایش تولید سیمان در کشور از رویه‌های بتنی نیز برای جاده‌ها استفاده شود  گفت: متأسفانه این موضع خیلی جا نیفتاد و هنوز در اکثر قاطع جاده‌های کشور از آسفالت استفاده می‌شود به همین خاطر باید وزارت راه و شهرسازی نظارت خود را بر تولید و اجرا شدن رویه‌های ٖآسفالتی بیشتر کند.

رئیس کمیسیون عمران ادامه داد: با این حال در چند ماه گذشته شاهد افزایش صادرات در حوزه قیر بوده‌ایم و آن هم به دلیل آن است که افزایش قیمت ارز باعث شده تا شرکت‌های تولیدکنند تمایل داشته باشند که قیر را صادر کنند که این مسئله باعث مشکل برای شرکت‌های راه‌سازی کشور شده است.