به گزارش پارس نیوز، 

از پرونده های بازار ارز تا قانون منع به کارگیری بازنشستگان، زیر ذره‌بین دیوان محاسبات کشور موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه 15 مهرماه بود که با حضور عادل آذر رئیس دیوان  محاسبات کشور برگزار شد.

عادل آذر در خصوص نحوه ورود دیوان محاسبات به بازار ارز گفت: دیوان محاسبات همواره بر نهادهای حکومتی از جمله بانک مرکزی که مأمور ساماندهی نوسانات نرخ ارز است، نظارت داشته و آنها را مورد رصد قرار می‌دهد و گزارش‌های دوره‌ای را برای مجلس و دولت با نگاهی کارشناسی تهیه می‌کند.

وی با بیان این که دیوان محاسبات علائم نوسانات نرخ ارز را تقریبا از نیمه سال دوم سال گذشته می دید اظهار کرد: ما التهاب در بازار ارز را پیش بینی می کردیم؛ لذا هیئتی مأمور شد تا این علائم ویژه را بررسی و رصد کند و با توجه به سهم صندوق توسعه ملی و سهم شرکت نفت طبق قانون بودجه، میزان نوسانات ارزی را پیگیری کند. این هیئت ویژه علاوه بر آن هیئت مستمری بود که در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی حضور داشت.

رئیس دیوان  محاسبات کشور با اشاره به نحوه برخورد بانک مرکزی با نظارت های دیوان محاسبات افزود: آذرماه که این هیئت را مامور بررسی به مصوبات بانک مرکزی کردیم، اتفاق عجیبی که با آن روبه‌رو شدیم؛ برخورد عجیب بانک مرکزی در برابر بازرسی بازرسان دیوان محاسبات بود که با برخی از درخواست های دیوان محاسبات مخالفت کرد. حتی در دی و بهمن ماه دسترسی به حساب های بانک مرکزی را برای دیوان محاسبات محدود کردند.

آذر با اشاره به اینکه گزارشی را خدمت رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و رئیس کل بانک مرکزی فرستادیم گفت: در این گزارش ها اعلام کردیم که اتفاقاتی در حال وقوع است و تصمیماتی در حال اتخاذ شدن است که اگرچه دلسوزانه به نظر می‌رسد، اما از نظر ما علائمی از تصمیمات نادرست در مصوبات بانک مرکزی وجود داشت.