به گزارش پارس نیوز، 

گردشگری طی دهه‌های گذشته، رشد و توسعه گسترده ای را تجربه کرده است تا یکی از سریعترین بخش‌های رشد اقتصادی در جهان شود. گردشگری مدرن به توسعه نزدیک است و این دینامیک،گردشگری را به یک راننده کلیدی برای پیشرفت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل کرده است.

طبق پیش‌بینی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) تجارت بین‌المللی دنیا تا سال 2020 در اختیار صنعت گردشگری قرار خواهد گرفت که سهم کشورهای در حال توسعه از این صنعت به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

بی تردید تجربه سفر قلب پدیده گردشگری است و توریست  هنگام بازدید از یک محل گردشگری در پی بدست آوردن آن است. برای اینکه مقصد بتواند تجربه‌های با کیفیت ارائه کند هم خط مشی گذاران و هم مدیران باید انگیزه های گردشگران را برای سفر، عواملی که انتخاب مقصد را ممکن می سازد، چگونگی حمل و نقل و انتخاب نهایی فعالیت هایی که قرار است در مقصد انجام شود را آشکار سازد.

صنعت گردشگری در ایران یکی از بزرگترین منابع سرمایه‌ایی و امکانات کسب و کار است که  زمینه رشد اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی است. این صنعت در توسعه پایدار و همه جانبه نقش مهمی دارد و می‌تواند با توجه به تحریم‌های ظالمانه مسیری روان در  فرآیند غلبه بر مشکلات اقتصادی، فقر،‌ رکود و بیکاری باشد.

نمودار افزایش تعداد گردشگران تا سال 2017 (میلیون نفر)

گردشگری

میانگین گردشگران در مناطق مختلف و متوسط جهانی

گردشگری

 

هر گردشگر، ۳۰ بشکه نفت

علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: میانگین درآمد ورود هر گردشگر به ایران حدود 1500 دلار است؛ ­اگر هر بشکه نفت را 50 دلار در نظر بگیریم، در آمد ما از هر گردشگر برابر با صادرات 30 بشکه نفت است.

مونسان در ادامه به تدوین سند جامع گردشگری کشور اشاره کرد و گفت: «این سند در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی و رسیدگی است. تلاش کردیم که سند جامعی باشد اگر نقاط ضعفی هم داشته باشد در کمیسیون‌های دولت بررسی می‌شود و چکش‌کاری خواهد شد.»

وی در ادامه درباره نشان دادن ایران به‌ عنوان مقصد سفر به رنگ زرد در برخی از سایت‌های کشورهای خارجی گفت: «رنگ‌های زرد و قرمز یعنی رفتن به آن کشور ریسک است، گردشگران قبل از سفر به هر کشور آن سایت‌ها را نگاه می‌کنند تا اوضاع را ببینند و رنگ زرد و قرمز درواقع به‌نوعی عدم توصیه وزارت امور خارجه آن کشور برای سفر به این کشورهاست.»

ترکیه بدون ذخایر نفتی ، 7 برابر بیشتر از ایران درآمد دارد

کامبیز افشه  کارشناس صنعت توریسمhttps://www.parsnews.com/، گفت : ترکیه یکی از کشورهایی است که فاقد منابع نفتی است، اما به کمک صنعت گردشگری و توریست توانسته  نزدیک به 7 برابر بیشتر از ایران درآمد داشته باشد.

 

این کارشناس صنعت توریسم افزود: می‌توان گفت از هر 12 شغل، یک شغل به صنعت گردشگری و توریسم ارتباط دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی‌های متدون به جزء ارز آوری ایجاد اشتغال کرد، چرا که افزایش گردشگر باعث درخواست کار در میهمانداری هواپیما، کاردر هتل ،  آموزش زبان انگلیسی، عکاسی، راهنمای تور و غیره می‌شود.

افشه گفت: درآمد ارزی حاصل از صنعت گردشگری می‌تواند خیلی جذاب شود، چرا که با کمترین زحمت به دست می آید و فقط دولت باید برخی از زمینه ها را برای راحتی گردشگران خارجی فراهم کند.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند با تسهیل مراحل اخذ ویزا و همچنین برطرف کردن نیازهای گردشگران که می‌توان به تابوهای راهنمایی مسیر به زبان لاتین و یا طراحی اپلیکیشن جامع گردشگری اشاره کرد، فضا رو برای جذب کردشگران فراهم کرد.

 سختگیری ها را در بحث صدور ویزا باید کمتر شود

عبدالله رضیان رئیس مجمع نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر باید ذخیره ارزی موجود را کنترل کنیم و با وارد کردن گردشگر به داخل کشور می‌توان مشکلات ناشی از تحریم‌ها را  کاهش دهیم  چون نقطه مثبتی که یک گردشگر می‌تواند داشته باشد این است که می‌تواند با خود دلار و ارز به داخل کشور بیاورد و این به نوبه خود ظرفیت خوبی است و باید آن را تقویت کنیم.

رضیان در خصوص افزایش ظرفیت واردات گردشگر به کشور گفت: برای افزایش ظرفیت گردشگر خارجی باید سختگیری ها را در بحث صدور ویزا کمتر کنیم، تبلیغات برای ورود گردشگر خارجی به کشور را بیشتر کنیم  به تورهای گردشگری اجازه دهیم تبلیغات بیشتری  در خارج از کشور داشته باشند و جذب گردشگر انجام دهند، زیرا این ظرفیت ظرفیتی است که دشمن نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد و ما هرچه ظرفیت افزایش گردشگر داشته باشیم  همان ارزی که به داخل کشور می آورد می‌تواند به عنوان راه جایگزین برای مقابله با تحریم باشد.

صنعت گردشگری باید جایگزین صنعت نفت گردد

احمد اصغری، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: صنعت گردشگری باید جایگزین صنعت نفت شود و با برنامه‌ریزی‌های اصولی بازدهی این صنعت را بالا ببریم چرا که با کمترین هزینه و کمی  مدیریت به راحتی می توان برای کشور ارز آوری کرد.

 

  ریس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: صنعت گردشگری یک الزام است و می تواند خیلی از نیازهای کشور را با تامین زیرساخت ها فراهم کند. ایران جزء 10 کشور گردشگری جهان است و باید فضایی ایجاد شود تا تمام نیازهای مشتریان و گردشگران رفع شود و همین موضوع زمینه افزایش آمار ورود گردشگران به کشور است.

رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سال 95 درآمد حاصل از ورود گردشگران خارجی به کشور حدود  8 میلیارد دلار بود، بنابراین پیش‌بینی می‌شود با اصلاح و تأمین زیر ساخت‌های مورد نیاز صنعت گردشگری این صنعت بیش از گذشته رونق گیرد.

اصغری گفت:کشور ایران جزء 10 کشور گردشگری جهان است. با تأمین زیرساخت‌های گردشگری و توجه به نیازهای مشتریان می توان آمار ورود گردشگران به کشور را افزایش داد. همچنین باید به این نکته که امنیت گردشگران در ایران بسیار بالا است به طوری که گردشگران کشورهای مختلف توانایی انجام کارها و برنامه های شخصی خود در جای جای ایران را دارند توجه ویژه ای کرد.