به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مصطفی صانعی افزود: رسالت اصلی اداره مهندسی تجهیزات ایمنی هوانوردی نصب، نگهداری و آموزش کاربری تجهیزات بازرسی سالن های مسافری فرودگاه هاست. تجهیزات بازرسی ایکس ری در قسمت ورودی سالن ها مورد کاربری پلیس فرودگاه است و در سالن ترانزیت نیز سپاه حفاظت فرودگاهی از این دستگاه ها استفاده می کند. دستگاه های wtmd و gate way نیز برای بازرسی مسافر استفاده می شوند و فلزیاب دستی نیز مکمل gate way است.

رییس اداره مهندسی تجهیزات ایمنی هوانوردی با بیان اینکه اکنون در مجموعه فرودگاه های کشور ۳۷۰ ایکس ری، ۴۱۰ گیت وی و ۶۹۰ فلزیاب دستی عملیاتی است، افزود: عمده فعالیتهای این اداره در سالجاری به تعمیر دستگاه ها و آموزش کاربری به پلیس فرودگاه و سپاه حفاظت هواپیمایی معطوف بوده است که در این راستا دوره های آموزشی را بر حسب نیاز و اولویت به مدت ۳۰ ساعت (یک هفته) برگزار می کنیم.

وی گفت: امسال برای برگزاری ۱۲ دوره آموزشی با حضور ۳۰۰ نفر از کارکنان سپاه حفاظت و پلیس فرودگاه برنامه ریزی شده که ۹ دوره برگزار شده و سه دوره نیز تا پایان آذر ماه تشکیل خواهد شد.

صانعی با بیان اینکه امسال ۹۳ دستگاه ایکس ری و ۸۷ دستگاه گیت وی خریداری ولی هنوز نصب نشده است، افزود: با ارسال و نصب این دستگاه ها بخشی از نیاز فرودگاه های کشور برطرف خواهد شد.

رییس اداره مهندسی تجهیزات ایمنی هوانوردی گفت: این اداره کارگاهی را برای نگهداری و برطرف کردن خرابی تجهیزات ایمنی تجهیز و راه اندازی کرده که در صرفه جویی ارزی و تسریع در بازگشت دستگاه ها به چرخه فعالیت موثر است.

وی با بیان اینکه نخستین دستگاه های ایکس ری، سال ۱۳۶۸ وارد فرودگاه مهرآباد، مشهد و شیراز شدند، عنوان کرد: سال ۶۹ قرارداد خرید و نصب و نیز نگهداری ۵۰ ایکس ری با شرکتی انگلیسی منعقد شد و در عین حال واحدی برای نگهداری تجهیزات راه اندازی شد و اداره مهندسی تجهیزات ایمنی هوانوردی را در سال ۷۴ تشکیل داد.

به گفته صانعی گام های ابتدایی برای ساخت قطعات تجهیزات ایمنی هوانوردی برداشته شده ولی هنوز باید مسیر طولانی طی شود.

همچنین، حیدر مولودی از کارشناسان کارگاه اداره مهندسی تجهیزات ایمنی هوانوردی که دارای ۲۵ سال سابقه تعمیر و نگهداری دستگاه های تخصصی است، در سخنانی عنوان کرد: کارشناسان این کارگاه در تماس مستقیم با پرتوهای یون ساز هستند و باید از حقوق و مزایای خاص و نیز بازنشستگی زودهنگام برخوردار شوند.

وی افزود: باید حرفه تعمیر و نگهداری دستگاه های ایمنی هوانوردی در زمره مشاغل دشوار و زیان آور شناخته شود.

انتهای پیام/