به گزارش پارس نیوز، 

علیرضا تابش در نشست خبری به اقدامات انجام شده در بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه، اظهار کرد: بنیاد مسکن متولی بازسازی واحدهای مسکونی شهر و روستاست، لذا برنامه بازسازی را برای هر حادثه با هدف توانمندسازی مردم آسیب دیده اجرا می کند.

وی با بیان این که در این راستا موضوع مهم جلب مشارکت مردم و انجام وظایف اجرایی، هدایت، نظارت و پشتیبانی فرآیند بازسازی است، تصریح کرد: در 10 شهر و 1623 روستای مناطق زلزله زده حدود 37 هزار واحد تخریبی (10 هزار واحد شهری و 27 هزار واحد مسکن روستایی) برآورد شد. حدود 63 هزار واحد تعمیری (43 هزار شهری و 20 هزار روستایی) و مجموعا 100 هزار واحد برای بازسازی و تعمیر در دستور کار بنیاد مسکن قرار گرفت.

وی یادآور شد: برای اسکان موقت اقدام کردیم؛ در روستاها با نصب 15600 کانکس دو ماه پس از زلزله مردم را دارای سرپناهگاه کردیم. 9118 خانوار آسیب دیده شهری نیز علاوه بر کانکس مبلغی را برای کمک هزینه اجاره پرداخت کردیم.

رئیس بنیاد مسکن از همکاری نهادهایی از جمله سپاه و ارتش برای اسکان و بازسازی مناطق آسیب دیده خبر داد و گفت: دولت اعتباری را در قالب وام و بلاعوض برای بازسازی و تعمیر واحدهای مسکوونی شهری و روستایی را در نظر گرفت. برای واحدهای احداثی شهری 50 میلیون وام و 11 میلیون بلاعوض، روستایی 35 میلیون وام و 11 میلیون به صورت بلاعوض پرداخت می کنیم.

تابش با اشاره به پرداخت 10 میلیون تومان وام معیشتی و 2 میلیون تومان بلاعوض، اظهار کرد: برای تعمیر واحدهای مسکونی شهری و روستایی 12 میلیون تومان وام و 2 میلیون تومان به صورت بلاعوض پرداخت می شود. ضمن این که 40 میلیون تومان وام برای مقاوم سازی و 4.5 میلیون تومان هم بلاعوض پرداخت می شود.

وی سود تسهیلات روستایی و شهری را به ترتیب 4 و 5 درصد اعلام کرد و گفت: با توجه به این که تقربا به جای هر واحد زلزله زده 2.5 واحد ساخته می شود هر فرد می تواند حدود 250 تا 300 میلیون تومان وام و بلاعوض دریافت کند.

وی با بیان این که تاکنون 105 هزار و 777 واحد پرونده برای دریافت وام معرفی شده است، افزود: از این تعداد 99093 واحد بازسازی و تعمیری تعداد انعقاد قرارداد شده است. تاکنون 1900 میلیارد تومان وام و 320 میلیارد تومان بلاعوض به مردم پرداخت شده است.

رئیس بنیاد مسکن ادامه داد: تاکنون کار تعمیر 52877 واحد مسکن (38 هزار واحد شهری و 16 هزار واحد روستایی) مناطق زلزله زده کرمانشاه به اتمام رسیده است. در سرپل ذهاب کار تعمیر 11500 واحد آغاز شده که 11 هزار واحد آن به اتمام رسیده است.

تابش از اتمام بازسازی و تعمیر 75 هزار واحد مسکونی زلزله زده شهری و روستایی در استان کرمانشاه خبر داد، گفت: 54 هزار تن آهن آلات با قیمت قبل از گرانی برای مناطق زلزله زدگان تامین شد و در اختیار مردم قرار می گیرد. سیمان این مناطق رایگان است و از 176 هزار تن سیمان، 124 هزار تن به صورت رایگان به این مناطق حمل شده است.

وی تاکید کرد: به دلیل رونق صادرات در حمل سیمان مشکل داریم و بعضا تا دو برابر بارنامه پول برای انتقال سیمان به مناطق زلزله زده پرداخت می کنیم. هر کامیون، هر قیمتی که بخواهد دریافت می کند و نظارتی در این بخش وجود ندارد.

به گزارش تسنیم، چند روز پیش عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به این‌که پیمانکاران بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه را رها کردند، گفته بود: بنیاد مسکن باید پاسخگوی وضعیت نامناسب در روند بازسازی مناطق زلزله زده باشد.

فرهاد تجری یادآور شد: حدود یکسال از وقوع زلزله در استان کرمانشاه گذشته و با توجه به حضور و پیگیری های رهبر معظم انقلاب، روسای قوا و کمک های مردمی در بخشی از مناطق زلزله زده،  خدمات خوبی ارائه شد. مشکلاتی در ماه های گذشته در روند بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه  به دلیل گرانی مصالح ساختمانی و مسائل دیگر ایجاد شده و برخی از پیمانکاران کار بازسازی را رها کردند.

وی افزود: بنیاد مسکن پیمانکارانی را برای بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه معرفی کرد، اما ضمانت های لازم برای انجام کار از پیمانکاران اخذ نکرد و پروژه ها رها شده و مردم سرگردان هستند. بنیاد مسکن باید پاسخگوی وضعیت نامناسب در روند بازسازی مناطق زلزله زده باشد.

وی با بیان این‌که متاسفانه بنیاد مسکن حتی اقدام به گفتار درمانی نکرده است، اظهار کرد:‌ این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود:با توجه به اینکه بنیاد مسکن اعتبارات دولتی مربوط به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه را اخذ و عمدتا پیمانکاران را به مردم معرفی کرده است بنابراین باید پاسخگو باشد و امور را ساماندهی کند.

نماینده مردم قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس به خانه ملت گفت: با توجه به بازدید میدانی که از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه  در مدت اخیر انجام شد همچنان برخی از زلزله زدگان در هوای سرد مجبور به زندگی در چادر و کَپر هستند.