به گزارش پارس نیوز، 

هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: از بهمن 96 که رئیس جمهور فرمان بازآفرینی شهری را صادر کرد به دنبال تامین ابزارهای حقوقی و مالی هستیم که در این مدت بیش از 90 درصد ابزارهای حقوقی و مالی مهیا شده است.

وی ادامه داد:منابع مالی از صندوق توسعه ملی با توافق وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه مصوب شد و برش استانی برای 270 محله انجام خواهد شد که از روز شنبه هفته آینده با امضای وزیر راه و شهرسازی این دستور به کلیه استانداران ابلاغ خواهد شد.

عشایری افزود: کل منابع ما حدود 25 هزار میلیارد تومان است . 10هزار میلیارد آورده بخش خصوصی در حوزه نوسازی و مقاوم سازی است، 8 هزار میلیارد تومان را دولت خواهد آورد، 4 هزار میلیارد در بودجه سنواتی سالانه دستگاه های خدمات رسان و حوزه شهرسازی دیده شده و 4 هزار میلیارد کسری در اختیار ما قرار خواهد گرفت و 7 هزار میلیارد نیز آورده شهرداری هاست.

این مقام مسئول تصریح کرد: تاکید وزیر راه و شهرسازی بر سه شاخص بخش خصوصی، استفاده از ظرفیت های استان ها و نقش مردم است که  بتوانیم با کمک دولت، بخش خصوصی و مردم بازافرینی ها را به خوبی انجام دهیم.

عشایری گفت: دولت ملزم به اجرای قانون است و طرح بازآفرینی شهری نیز به تصویب مجلس رسیده است. طرح بازافرینی شهری برنامه ریزی شده است و نیازهای بخش خصوصی نیز در این طرح دیده شده است.

وی افزود: اکنون بستر آماده است و از بخش خصوصی دعوت می کنیم که در اجرای طرح همکاری داشته باشند. مشوق هایی مثل بیمه و تسهیلات نیز برای بخش خصوصی در این طرح دیده شده است.

عشایری بیان کرد: در این طرح باید ساخت و ساز ها مبتنی با نیازهای مردمی باشد. ما به مردم و بخش خصوصی تضمین هایی می دهیم. وام صندوق یکم نیز با سود 6 درصد ارائه می شود. در فروش واحدها نیز دولت حتما با بخش خصوصی همکاری خواهد کرد.

این مقام مسئول اظهار داشت: در حال حاضر ما ظرفیت ساخت 16 هزار واحد را داریم که این کار شتاب دهی به کار را بیشتر می کند .

وی افزود:در وزارت راه وشهر سازی اراضی که داریم در اختیار این طرح قرار خواهیم داد و سالانه ساخت 100 هزار واحد در طرح بازافرینی شهری شروع خواهد شد که تا پایان برنامه 500 هزار واحد ساخته خواهد شد.

 

عشایری تصریح کرد: اکنون 54 هزار واحد نفر پروانه ساخت گرفته اند و تا پایان آبان ماه وام 9 درصدی بدون سپرده گذاری از طریق بانک های عامل پرداخت خواهد شد.

بخش خصوصی نگران تامین بودجه طرح بازآفرینی شهری

 

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن درباره ورود بخش خصوصی در این بخش گفت: بخش خصوصی همانند همکاری در ساخت مسکن مهر بازهم آماده تعامل با دولت در بازآفرینی شهری است. بخش خصوصی برنامه ریزی هایی داشته است و جلسات متعددی با شرکت بازآفرینی شهری ایران داشته ایم اما منتظر تامین بودجه هستیم.

وی با اشاره به نگرانی بخش خصوص از تامین مالی این طرح افزود: کل بودجه 100 هزار واحد 25 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که الان 6 هزار میلیارد موجود است. با توجه به اینکه ما تجربه مسکن مهر را داریم و مسکن مهر عدم اعتماد را برای بخش خصوصی بوجود آورد و ادامه کار هم به سختی پیش می رود، چه تضمینی از جانب دولت وجود دارد؟ ما به دنبال برنامه ریزی مستند و تدوین شده قانونی هستیم که با آمدن دولت بعدی به مشکل نخوریم.

رهبر با بیان اینکه در طرح بازآفرینی مشکلاتی وجود دارد گفت:در وهله اول ما باید برای مردمی که ساکن هستند اعتماد سازی کنیم و وعده هایی که در بازسازی داده می شود عملی شود تا مردم رغبت داشته باشند که در این طرح مشارکت کنند، دولت نیز باید بیشتر کمک کند.

انتهای پیام/