به گزارش پارس نیوز، 

مرتضی رضایی امروز در حاشیه اولین نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری در صنعت خوراک دام ایران  در جمع خبرنگاران، گفت: شاید بتوان گفت که بزرگترین یارانه‌ ارزی به بخش کشاورزی تعلق می‌گیرد زیرا با ارز دولتی تمام نهاده‌های کشاورزی و خوراک دام، طیور و مکمل‌ها و ویتامین‌ها وارد می‌شود و این موضوع می‌توان به عنوان بهترین مشوق در اختیار صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان باشد. 

وی با بیان اینکه البته این صنایع از یارانه حامل‌های انرژی برخوردار نیستند، افزود: یارانه حامل‌های انرژی به بخش کشاورزی تعلق می‌گیرد زیرا بخش کشاورزی به معنای عام قشر ضعیفی است که برای تامین هزینه برق چاه‌ها دچار مشکل هستند. 

رضایی با اشاره به تغییرات نرخ ارز در کشور بیان داشت: به نظرم با این وضعیت سال‌های طلایی برای بازارهای صادراتی ایران شروع شده و با توجه به اینکه هزینه حامل‌های انرژی، حقوق و دستمزد در ایران پایین است، صنایع خوراک دام و طیور در ایران می‌توانند از این فرصت برای صادرات به کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی استفاده کنند. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش تولیدات دام و طیور بیان داشت: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از مواد اولیه خوراک دام و طیور وارداتی است، استفاده از کشت‌های فراسرزمینی مانند کشت ذرت و کنجاله می‌تواند فرصت مناسبی برای امنیت تولید صنایع خوراک دام و طیور در کشور ما باشد. 

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آزاد شدن صادرات مرغ منجر به افزایش قیمت در بازار داخلی نمی‌شود، گفت: بدیهی است که اگر کنترل در این زمینه صورت نگیرد می‌توان شاهد تغییر قیمت مرغ در بازار داخلی باشیم اما هنوز  صادرات مرغ آنچنان شروع نشده و اگر افزایش تولید صورت بگیرد کمبودی در بازار ایجاد نمی‌شود.

رضایی با بیان اینکه در سال‌هایی طلایی صادرات مرغ سالانه نهایتا 70 هزار تن مرغ صادر می‌شده است، گفت: تولید مرغ در کشور سالانه 2 میلیون و 400 هزار تن است که با تنظیم میزان تولید، قیمت‌ها قابل کنترل است. 

انتهای پیام/