به گزارش پارس نیوز، 

«حسن نوریان» در نخستین همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت خوراک، دام، طیور و آبزیان،  گفت: بعد از توافقنامه برجام گشایش بسیار خوبی در سطح جهان در حوزه‌های مختلف در زمینه ارتباط با  جمهوری اسلامی ایران  ایجاد شد اما با توجه به خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافقنامه، اخیرا مشکلاتی در حوزه رژیم تحریم‌ها دامن‌گیر ایران شده است. 

نماینده وزرات امور خارجه بیان داشت: براساس بیانیه ریاست جمهوری ایالت متحده آمریکا دو حوزه مواد غذایی و دارویی از رژیم تحریم‌ها معاف است و بر این اساس بنظر می‌رسد حوزه صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان از شمول تحریم‌های آمریکا مستثنی باشد. 

وی افزود: ایران با توجه به تحریم های قبلی، ستاد تدابیر ویژه‌ای  تشکیل داد که بحث اصلی آن‌ دور زدن تحریم‌ها بود اما اکنون بحث اصلی مدیریت تحریم‌ها است. 

نماینده وزارت امور خارجه با بیان اینکه اگرچه تحریم‌های جدید آمریکا مشکلاتی برای اقتصاد ایران ایجاد می‌کند، گفت: اما میزان تاب‌آوری اقتصاد ایران بالاست و قطعا از این پیچ تاریخی به خوبی عبور خواهد کرد. 

این مقام وزارت امور خارجه بیان داشت: ایران در دیوان بین‌المللی لاهه از آمریکا به دلیل بروز مشکلاتی در زمینه تجارت مواد غذایی شکایت کرده و اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی آن است. 

نوریان در مورد بیمه محموله‌های دریایی بیان داشت: با توجه به قانون بریتانیا در مورد بیمه دریایی که به بسیاری از کشورهای اروپایی قابل تسری است، از شانزدهم ژانویه 2016 که تحریم‌های اتحادیه اروپا رفع شده است، هیچ ممنوعیتی در خصوص ایفای تعهدات براساس مقررات اتحادیه اروپا برای شرکت‌ها وجود ندارد. 

سرپرست اداره تسهیل بخش خصوصی و جلب همکاری ایرانیان وزارت امور خارجه بیان داشت: فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط راهی برای مدیریت تحریم‌های جدید است. 

این نماینده وزارت خارجه با بیان اینکه گردش مالی سالیانه صنعت خوراک، دام طیور و آبزیان در جهان حدود 400 میلیارد دلار است گفت: براساس آمارهای سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) جمعیت 9 میلیاردی جهان در سال 2050 به مواد غذایی نیاز دارد که  با افزایش جمعیت تقاضا برای گوشت و مرغ 2 برابر و لبنیات و آبزیان 3  برابر می‌شود.

* جذب 12 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در  صنایع دام، طیور و آبزیان

همچنین در این همایش «محمدمهدی دالوند» نماینده مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در ایران گفت: در هفت ماهه ابتدای امسال 12 میلیون دلار در بخش دام و طیور و 400 هزار دلار در بخش ماهیگیری و پرورش آبزیان سرمایه خارجی جذب شده است. 

وی بیان داشت:  همچنین در 7 ماهه ابتدای امسال 19 طرح با حجم سرمایه‌گذاری 366 میلیون دلار در بخش دام و طیور و 4 طرح به ارزش 3 میلیون و 600 هزار دلار در بخش ماهیگیری و پرورش آبزیان به تصویب سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران رسیده است. 

دالوند اظهار داشت:  سال گذشته 179 طرح به ارزش 10 میلیارد و 730 میلیون دلار و در 7 ماهه ابتدای امسال سرمایه‌گذاری خارجی با 86 طرح به ارزش یک میلیارد و 169 میلیون دلار در سازمان تصویب شد. 

انتهای پیام/