به گزارش پارس نیوز، 

به نقل از راشاتودی, طبیعت ناپایدار بازار نفت باعث شرایط دو هفته اخیر بوده است: انتظار کاهش شدید عرضه نفت توسط ایران، نگرانی در مورد سرعت رشد اقتصادی جهان و رشد تقاضای نفت.
جنگ های تجاری، ضعیف شدن اقتصاد های نوظهور و واحدهای پولی و قدرت گرفتن دلار آمریکا ترسی در بازار انداخته که عربستان، روسیه و سایر شرکایشان نمی‌توانند نبود بشکه های نفت ایران و کاهش مستمر تولید ونزوئلا را جبران کنند.
بازار باید تنش‌های ژئوپلیتیکی اخیر را هم در مورد قتل روزنامه نگار سعودی و اعتراضات به پا شده بر سر آن و تهدید عربستان برای تلافی هرگونه تحریم احتمالی به خاطر مرگ خاشقچی را هم تحمل کند.
در حالی که بازار درگیر این مسائل بود قیمت نفت رو به کاهش گذاشت و در روز سه شنبه به پایین‌ترین حد در دو ماه گذشته رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت و نفت خام برنت هم 4 درصد کاهش یافتند که بیشترین کاهش روزانه از ماه جولای بوده است .
این کاهش قیمت چندین دلیل دارد:
اول خالد الفلاح، وزیر انرژی عربستان این هفته گفت عربستان به عنوان یک تولید کننده نفت کاملاً قابل اعتماد است و می‌تواند تمام تقاضای نفت را تامین کند،از نفت به عنوان سلاح استفاده نمی کند و قصد ندارد مانند سال 1973 به خاطر مسائل قتل خاشقچی،تحریم معامله نفت وضع کند .
دوم، بازار نفت تمرکز خود را معطوف به بخش تقاضا کرده است. دلیل آن هم کاهش قریب‌الوقوع رشد تقاضای جهانی برای نفت به خاطر قیمت بالای آن و قدرتمند شدن دلار است که صورتحساب واردات نفت را بالا برده و همچنین است کاهش رشد اقتصاد جهانی در بحبوحه جنگ های تجاری و وضع عوارض .
سوم،صندوق های سرمایه گذاری تامینی و سایر مدیران مالی به نقد کردن معاملات بلندمدت و به دست آوردن سود در هفته گذشته ادامه دادند و معاملات کوتاه مدتی در برنت و وست تگزاس اینترمدیت باز کردند .
ترسهای اولیه از نبود نفت ایران، کم کم تبدیل شد به ترس درباره نرخ رشد اقتصادی آینده و تقاضای نفت . بی ثباتی بازار های نوظهور و واحدهای پولی، بالا رفتن ارزش دلار، جنگ‌های تجاری و عوارض، همه بر رشد تقاضای نفت تاثیر می‌گذارد. افزایش تولید نفت آمریکا هم به حفظ این خوشبینی دامن می‌زند .
اله هنس، رئیس استراتژی کالا در بانک ساکسو گفت در حالیکه تاثیر منفی افزایش قیمت نفت هنوز هم بر دورنمای تقاضا در سال 2019 تاثیر می گذارد، شکی نیست که زودتر از اینها شاهد تاثیرش خواهیم بود .
وی ادامه داد:« در حالی که عرضه کمتر نفت توسط ایران و ونزوئلا و کم شدن ظرفیت مازاد جهانی می‌تواند در کوتاه مدت تأثیر مثبت بر قیمت داشته باشد ولی با توجه به تاثیر منفی قدرت کنونی دلار و جنگ های تجاری، فکر می‌کنیم اقتصاد دنیا نتواند از پس قیمت مهار نشدنی نفت برآید ».
وی تاکید کرد:« بازار نفت اول عکس العمل نشان می دهد بعد سوال می پرسد» .
انتهای پیام/