رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان این‌که انتظار می‌رفت قیمت رب گوجه فرنگی کاهش یابد، گفت: به دلیل اتمام گوجه مخصوص رب، قاچاق گوجه و عدم افت قیمت مواد بسته‌بندی، قیمت رب گوجه فرنگی کاهش نیافت.

محمد آقاطاهر اظهار کرد: بازار در رکود قرار دارد و نگرانی از بابت کمبود یا تغییر قیمت آنچنانی احساس نمی‌شود، اما در روزهای گذشته بازار در انتظار کاهش قیمت رب بود که این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: می‌توان دلیل اصلی عدم کاهش قیمت رب را اتمام گوجه مخصوص تولید رب دانست در کنار این موضوع بنابر گزارش‌ها مقداری از گوجه به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود که این مورد نیز بر عدم کاهش قیمت رب بی‌تأثیر نیست.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در واکنش به این گفته که قیمت گوجه فرنگی در بازار روند کاهشی به خود گرفته اما قیمت رب همچنان در محدوده 18 هزار تومان است، گفت: قیمت رب تنها متأثر از قیمت گوجه فرنگی نیست و در حال حاضر به دلیل عدم افت قیمت قوطی، درب آسان بازشو، کارتن و حتی پلاستیک بسته‌بندی نمی‌توان افت قیمت رب را متصور بود.

وی یادآور شد: اکثر عمده‌فروشان به دلیل رکود بازار محصولات خود را زیر قیمت عرضه می‌کنند اما خرده‌فروشان همچنان به دلیل آنکه محصولات را با نرخ گران‌تری نسبت به زمان فعلی خریداری کرده‌اند، قیمت را ارزان نکرده‌اند.

آقاطاهر تاکید کرد: در بازار کمبودی وجود ندارد اما در زمینه روغن، میزان عرضه و تقاضا با یکدیگر متناسب نیست و میزان تقاضا بیش از میزان عرضه است که در کنار آن فاصله قیمتی عرضه شده از سوی کارخانه با قیمت مصرف‌کننده به شدت کاهش یافته و فروش روغن نمی‌تواند عمده‌فروش و خرده‌فروش را پوشش دهد.

به گزارش ایسنا، با نوسانات چند ماه اخیر نرخ دلار قیمت مواد اولیه بسته‌بندی به خصوص مواد پلاستیکی که توسط پتروشیمی‌های داخلی تولید می‌شود افزایش قابل توجهی داشته است؛ به‌گونه‌ای که محصولات خوراکی که بسته‌بندی پلاستیکی و فلزی دارند بعضا به صورت هفتگی با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

رب گوجه فرنگی نیز از این قاعده مستثنی نبود؛ ضمن این‌که در افزایش قیمت این محصول نباید رشد صادرات گوجه فرنگی را نیز فراموش کرد، زیرا در فصل خرید کارخانه‌های رب‌سازی، با افزایش صادرات، عرضه گوجه فرنگی در بازار داخل کاهش یافت و کار را به جایی رساند که در کنار دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت برای ممنوعیت صادرات مواد اولیه پلاستیک، صادرات گوجه فرنگی نیز برای تامین نیاز داخل ممنوع شد.