به گزارش پارس نیوز، 

  در ذیل برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌ها را بخوانید:

اطلاعات

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شهرداری تهران:

فقط یک درصد از ساختمان های غیر مجاز تخریب شده است

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: از ابتدای تاسیس کمیسیون ماده ۱۰۰، 284 هزار و 323 رای از سوی این کمیسیون صادر شده است که از این میان 89 هزار و 694 مورد، رای به جریمه بود و فقط یک درصد از این آرا اجرا شده است . محمد سالاری در نخستین نشست کمیته تدوین، تنقیح و انتشارات قوانین و مقررات شهرداری کلانشهرها، یکی از مهمترین مشکلات در فرایند تصمیم گیری در پارلمان شهری را استفاده نکردن از ظرفیت حقوقدان ها و تنقیح قوانین بیان کرد .

وی با بیان این که این موضوع که کشور ما با کثرت قوانین مواجه است را همگان پذیرفته اند،بخش عمده ای از ناکارآمدی سیستم کنونی در کشور در سطوح پارلمان ملی و شهری را تعدد قوانین و تفسیرهای زیاد از این قوانین دانست.‌این عضو شورای شهر تهران، بر لزوم بازنگری و به روزرسانی قوانین از سوی معاونت برنامه ریزی و دبیرخانه کلانشهرها به عنوان یک اولویت جدی تاکید کرد و افزود: از این پس باید شعار انتخاباتی هر فرد یا گروه به روزرسانی قوانین باشد.سالاری با بیان این که در فرایند تصمیم گیری ها، ادارات کل به شهرداری تهران کمک زیادی نمی‌کنند، ادامه داد: تقاضای من از خانم اشرفی این است که در این زمینه با توجه به این که مسئولیت معاونت برنامه ریزی و امور شورا را برعهده دارد و در اصل معاون شهردار در پارلمان شهری است، معاونت حقوقی را به جایگاه خود بازگرداند.

جهان صنعت

معاون وزیر راه و شهرسازی:

مبنای تن- کیلومتر برای محاسبه کرایه حمل هفته آینده ابلاغ می شود

دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترابری گفت: مصوبه اخیر این شورا در خصوص محاسبه کرایه حمل بار بر مبنای تن کیلومتر احتمالا هفته آینده به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ابلاغ می‌شود‌ . مهرداد تقی‌زاده، معاون وزیر راه‌وشهرسازی و دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور درباره زمان ابلاغ و اجرای این مصوبه و اینکه آیا پیش از ابلاغ آن، نیازی به تایید ستاد تنظیم بازار وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: در جلسه شورای‌عالی ترابری هنگام تصویب این مصوبه‌، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز حضور داشت و می‌گفت مصوباتی داریم که نشان می‌دهد تغییر نرخ‌ها باید در مراجع دیگر به خصوص ستاد تنظیم بازار هم به تصویب برسد‌ .

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در جلسه شورای‌عالی ترابری دستور جلسات متعددی داشتیم و می‌خواستیم سریعا از آن رد شویم، گفتیم الان فرصت نیست به این موضوع بپردازیم که باید در چه جاهای دیگری هم مطرح شود بنابراین اعلام شد تنها می‌توانیم در این جلسه نظر شورای‌عالی ترابری را به تصویب برسانیم و فقط یک جمله مختصر بیاوریم که این مصوبه باید مراحل قانونی خود را طی کند‌ . دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور گفت: اگر مصوبه‌ای که نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه شورای‌عالی ترابری مطرح کرد، درست باشد، بعد از اینکه مصوبه شورای‌عالی ترابری در خصوص محاسبه تن کیلومتر به سازمان راهداری ابلاغ شد باید مراحل قانونی خود را طی کند اما اگر مصوبات مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل مصوبه اخیر شورای‌عالی ترابری نمی‌شود، راهداری باید بلافاصله مصوبه را اجرا کند‌.

شروع

معاون سازمان بنادر و دریانوردی:

عوارض بندری گران نمی شود

در حالى که بسیارى ازکالا و خدمات باگرانى دلار شاهد افزایش بوده است اما سازمان بنادر ودریانوردى ایران برنامه ریزى کرده تاعوارض بندرى در صورت افزایش نرخ دلارگران نشود . معاون اموربندرى واقتصاد ىسازمان بنادرودریانوردى دراین زمینه گفت: پس ازبازنگرى نرخ خدمات بندرى از اول مهرماه سال جارى، تعرفه هاى بندرى براساس نرخ برابرى دلاردر سامانه ارزى نیما محاسبه مى شود .

محمدعلى حسن زاده افزود: از سه هفته پیش بررسى چگونگى مدیریت نوسانات ارزى برخدمات بندرى ودریایى دراین سازمان آغاز در نهایت مقررشد تمام صادرکنندگان وواردکنندگان ازاول مهرماه با تعرفه هاى جدید نرخ برابرى دلار حداکثرمعادل هشت هزار تومان تعرفه هاى بندرى خود را پرداخت کنند . معاون اموربندرى واقتصاد ىسازمان بنادرودریانوردى اظهارداشت: چنانچه بااعلام بانک مرکزى درهرزمان نرخ سامانه نیما کمترازاین رقم باشد،رقم کمترمبناى محاسبه صورتحساب هاى بعدى خواهد بودومابه التفاوت دریافتى بیشتربازگردانده مى شود.

صاحب قلم

ورود بازار مسکن به دوره چند ساله رکود

عضو کمیسیون عمران مجلس از کاهش قیمت مسکن با آغاز تحریم های آمریکا در آبان ماه خبر داد . سیدهادی بهادری با اشاره به تلاطمات اخیر بازار مسکن و آینده پیش روی این بازار در کلانشهرها، گفت: متأسفانه قیمت مسکن در یک سال اخیر، پس از چند سال رکود این بازار، افزایش چشمگیر و چندبرابری داشت و این مسئله موجب شد که خانواده ها به ویژه زوج ها جوان، قادر به خرید مسکن در کشور به ویژه تهران نباشد .

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه در اقتصاد کشور این مسئله وجود دارد که اگر قیمت محصولی بالا رفت، قیمت آن دیگر به مقدار زیاد پایین نمی آید و این مسئله موجب شده که بازار همواره در تلاطم باشد، در بحث قیمت مسکن نیز این موضوع در گذشته اثبات شده که در صورت افزایش قیمت، نرخ مسکن کاهش چشمگیر نمی یابد.

کلید

سود اصلی در جیب خارجی ها

ریلی که با شمش هندی تولید شود، ملی نیست

یک کارشناس صنایع فولادی گفت: اگر قرار باشد 80 درصد هزینه ریل بابت خرید شمش از کارخانجات هندی یا چینی به خارج پرداخت شود و بگوییم به تولید داخلی ریل رسیده ایم، ادعایی دور از واقعیت است . تلاش‌ها برای تولید ریل راه‌آهن به‌عنوان محصولی مهم که در ساخت و نگهداری خطوط ریلی استفاده می‌شود از ابتدای دهه 70 آغاز شد، پس از چندین سال تلاش سرانجام در سال جاری، شرکت ذوب‌آهن در طی یک همکاری با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد برای اولین بار توانسته است ریل راه‌آهن را با استانداردهای روز دنیا به تولید برساند. در این بین برخی کارشناسان این اتفاق را پایان ماجرا نمی‌دانند .

در این زمینه مهرشاد میرزاییان، کارشناس فولاد در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ریل یکی از پروفیل‌های نوردی ارزشمند در بین محصولات فولادی رایج داخلی است. قیمت جهانی هر تن ریل در حال حاضر حدود 50 درصد از سایر پروفیل‌های فولادی مانند تیرآهن و میلگرد بیشتر است و به همین نسبت یا حتی بیشتر از آن، ارزش‌افزوده بالاتری نیز برای تولیدکننده خواهد داشت.

مناقصه مزایده

بررسی دلایل عدم جذب نقدینگی ها به سوی پروژه های عمرانی

همه از وجود هیولایی به نام نقدینگی حرف می‌زنند و خواستار کنترل آن و یا دست‌کم هدایت آن به سوی تولید و انجام پروژه‌های عمرانی هستند، اما چرا این هدایت و جذب صورت واقعی به خود نمی‌گیرد؟ چرا با وجود انبوه طرح‌های عمرانی روی زمین مانده و پول و سرمایه دست مردم ولی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی دیده نمی‌شود و عموماً کار در بازار سکه و ارز و در نهایت بورس ترجیح داده می‌شود؟رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی مجلس می‌گوید برای هدایت نقدینگی به پروژه‌های عمرانی و تولیدی، موانعی وجود دارد که دولت باید آن را برطرف کند .

حمیدرضا‌فولادگر با اشاره به حجم نقدینگی سرگردان در کشور اظهارداشت: بیش از هزار و 600 هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان و مخرب در کشور وجود دارد که به هر بازاری برود چه ارز و چه سکه به اقتصاد کشور لطمه می‌زند . عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه‌داد: باید این نقدینگی صرف اقتصاد مولد شود و برای این کار لازم است زمینه‌های جذب از جمله بهبود فضای کسب و کار فراهم شود . نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم شورای اسلامی برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد کرد و گفت: یکی از پیشنهاد‌ها این است که نقدینگی مردم در پروژه‌های عمرانی کشور جذب شود و برای این کار لازم است نرخ مشارکت جذابی در نظر گرفته شود، در پروژه‌های عمرانی اولویت باید با خطوط ریلی باشد.