به گزارش پارس نیوز، 

امروزه صنایع و نهادهای مرتبط با گردشگری، حمل و نقل هوایی، جاده ای، ریلی، کشاورزی، بهداشت عمومی و سایر بخش ها به تحلیل ‌های کارشناسانه‌ و کاربردی هواشناسی بیش از هر زمان دیگر نیازمندند که این امر اهمیت کار هواشناسی را دوچندان ساخته است.

فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد بعد از تهران پرترافیک ترین فرودگاه کشور به شمار می رود و روزانه بیش از 200 پرواز از طریق این فرودگاه انجام می شود، لذا استخراج دقیق اطلاعات جوی نقش بسزایی در امنیت پروازها دارد.

*به روز نبودن تجهیزات در ایستگاه هواشناسی فرودگاه مشهد

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: جمع آوری و پایش داده های هواشناسی و ارایه پیش بینی و پیش آگهی های به موقع جوی و اقلیمی در این استان با موقعیت خاص جغرافیایی خود نقش بسزایی در آمادگی دستگاههای مختلف و مواجه شدن با بحران های جوی و اقلیمی دارد.

محسن عراقی زاده افزود: هواشناسی خراسان رضوی اکنون دارای 28 ایستگاه سینوپتیک اصلی و خودکار در شهرستانهای مختلف این استان است که پیش بینی ها و رخدادهای جوی براساس داده های آنها ثبت و مخابره می شود.

وی با بیان اینکه مهم ترین چالش هواشناسی خراسان رضوی کمبود و فرسودگی تجهیزات ایستگاه فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد است اظهار داشت: ایستگاه هواشناسی فرودگاه مشهد در زمینی به مساحت یک هکتار در کنار فرودگاه شهید هاشمی نژاد واقع شده است.

وی گفت: تجهیزات جمع آوری و استخراج اطلاعات جوی مورد نیاز ایستگاه هواشناسی فرودگاه مشهد به عنوان دومین فرودگاه پرترافیک کشور، فرسوده و غیراستاندارد است که باید به روزرسانی شود.

عراقی زاده افزود: هواشناسی خراسان رضوی به عنوان تنها متولی جمع آوری اطلاعات و ارایه دهنده خدمات هوشمندانه هواشناسی، نقش بسزایی در امنیت ناوگان حمل و نقل هوایی و امنیت پروازها دارد.

وی اظهار داشت: از آنجا که داده ها و اطلاعات هواشناسی از جمله عوامل مهم تاثیرگذار در تامین امنیت پروازهای داخلی و عبوری از آسمان ایران می باشد، استفاده از تجهیزات ناقص و ناکارآمد سبب کاهش ضریب امنیت پروازها خواهد شد.

وی گفت: اعتبارات موجود هواشناسی خراسان رضوی جوابگوی به روزرسانی و استانداردسازی تجهیزات اطلاعات هواشناسی فرودگاه مشهد نیست و در این راستا تاکنون پیگیریهای بسیار از سوی استاندار خراسان رضوی و معاون امور عمرانی استانداری برای تخصیص اعتبارات ملی صورت گرفته که تاکنون نتیجه ای نداشته است.

*30 میلیارد ریال نیاز به روز رسانی تجهیزات هواشناسی در فرودگاه مشهد

مدیر کل هواشناسی خراسان رضوی افزود: ایستگاه خودکار فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد که داده های دریافت شده از آن جزء لاینفک سرویس های هوانوردی است به علت قدیمی بودن سخت افزار دچار فرسودگی و نقص فنی می باشد.

وی اظهار داشت: به روزرسانی سامانه ها و تجهیزات مورد نیاز ایستگاه هواشناسی فرودگاه مشهد نیازمند 30 میلیارد ریال است که 25 میلیارد ریال از این مبلغ برای خرید تجهیزات هواشناسی فرودگاهی از نوع cat-II و پنج میلیارد ریال برای خرید تجهیزات ابزار دقیق و پیشتیبانی سرورهای هوانوردی لازم است.

وی گفت: ساختمان ایستگاه هواشناسی فرودگاه مشهد نیز از نظر ایمنی، شبکه مخابراتی و فاضلاب استاندارد نیست و باید بازسازی شود که بهسازی و بازسازی آن دست کم 10 میلیارد ریال نیاز دارد.

*مخابره مستمر اطلاعات جوی به برج فرودگاه مشهد

مسئول شبکه پایش هواشناسی خراسان رضوی نیز گفت: صحت و جمع آوری اطلاعات نقش مهمی در امنیت پرواز دارد، لذا اگر این تجهیزات فرسوده و به روز نباشند اطلاعات جوی مورد نیاز خلبانان با خطا و صحت کمتر ارائه می شود.

فرشید تبریزیان افزود: اطلاعات مورد نیاز هوانوردی مانند سرعت باد، رطوبت، دما، فشار هوا، میزان بارش برف و باران و همچنین دید افقی، هر روز در مدت های نیم ساعته و یک ساعته از طریق ایستگاه هواشناسی فرودگاه مشهد جمع آوری و با فرمت خاص به برج فرودگاه مشهد مخابره می شود.

وی اظهار داشت: هنگام بروز پدیده های خاص جوی مانند وزش باد و طوفان و وقوع برف و باران اطلاعات مورد نیاز هوانوردی به صورت لحظه ای جمع آوری و به برج فرودگاه مشهد مخابره می گردد.

* فعال ترین ایستگاه اطلاعات جو بالای کشور با تجهیزات قدیمی

معاون فنی و شبکه ایستگاههای هواشناسی خراسان رضوی نیز گفت: ایستگاه هواشناسی و جمع آوری اطلاعات جو بالا در فرودگاه مشهد فعال ترین ایستگاه ثبت داده های هواشناسی در کشور به شمار می رود که تجهیزات آن قدیمی و غیر استاندارد است.

علی اصغر دهقانپور افزود: در ایستگاه دریافت اطلاعات جو بالا پارامترهای مختلف مانند فشار، دما، رطوبت و جهت و سرعت باد مورد نیاز پرواز هواپیما ها و ناوبری هوایی تا ارتفاع 30 کیلومتری سطح زمین ‌و تا فشار 10 میلی بار جمع آوری و ثبت می شود.

وی اظهار داشت: ایستگاه اطلاعات جو بالای فرودگاه مشهد اکنون با کمترین امکانات فنی فعال است و فضا و تجهیزات آن باید مطابق با استاندارد های جهانی به روز رسانی شود که اکنون به دلیل کمبود اعتبارات فقط روزانه یک نوبت اطلاعات بدین طریق استخراج می گردد.

وی گفت: دستگاه تولیدکننده گاز هیدروژن مورد نیاز جمع آوری اطلاعات مزبور فرسوده و مربوط به 40 سال پیش است که باید تعویض شود و از سوی دیگر فضا و شرایط محیطی ایستگاه اطلاعات جو بالای فرودگاه مشهد نیز از نظر ایمنی استاندار نیست و باید بهسازی شود.

دهقانپور هزینه به روز رسانی ایستگاه اطلاعات جو بالای فرودگاه مشهد را با احتساب تعویض دستگاههای مربوطه و استاندارسازی ساختمان این ایستگاه حدود پنج میلیارد ریال عنوان کرد.

این در حالی است که به گفته مسئولان هواشناسی خراسان رضوی، مسئولان فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد نیز با اینکه وظیفه ای در قبال تامین تجهیزات و امکانات ایستگاههای هواشناسی ندارند، همواره همکاری های لازم را با مسئولان هواشناسی داشته اند.

تلاش خبرنگار ایرنا برای گفت و گو و دریافت نظرات مدیر کل فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد نیز در این زمینه تا لحظه مخابره گزارش نتیجه ای نداشت.