به گزارش پارس نیوز، 

سردار سیدکمال هادیان‌فر رئیس پلیس فتا در نشست خبری با اصحاب رسانه به عملکرد این پلیس در حوزه سکه و مبارزه با التهاب‌آفرینان پرداخت و اظهار داشت: هزار و 381 سایت و کانال و گروه شناسایی شدند.

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: 522 کانال مسدود شده و 200 کانال نیز با ذکر مشخصات کامل به پلیس آگاهی احضار شده‌اند تا برخورد لازم با آنها صورت گیرد.

وی افزود: 24 سایت را نیز پلیس فتا راسا احضار کرده و برخورد لازم را انجام داد؛ یکسری ادمین که در خارج از کشور بودند مسدود شده یا در حال مسدود سازی هستند؛ با کانال ارتباطی گمرک هم برخورد شد که در این زمینه فعالیت می‌کرد.

عالی‌ترین مقام پلیس فتای کشور به رخنه‌های امنیتی، سایت‌ها و مراکز حساس پرداخت و اعلام کرد: 30 حفره کشف و تعدادی هکر شناسایی شدند.

وی گفت: حمله سایبری به شرکت‌های فرودگاهی در مشهد و تبریز نیز با تلاش پلیس فتا پیگیری شد؛ هکرها شناسایی، دستگیر و تحویل مقام قضایی شدند.

سردار هادیان‌فربا بیان این مطلب که جرائم غیراخلاقی 55 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است، گفت: 51 درصد دستگیرشدگان تحصیلات دیپلم و 72 درصد دیپلم و زیر دیپلم، کمتر از 5 درصد تحصیلات تکمیلی و کمتر از یک درصد دکترا داشته‌اند.

وی گفت:‌62 درصد دستگیرشدگان در این حوزه در محدوده سنی 21 تا 40 سال بوده و بخش زیادی از آنها مردها بوده‌اند؛ 64 درصد این فعالیت در تلگرام و 34 درصد در اینستاگرام گزارش شده است.

رئیس پلیس فتا ناجا بیشترین جرائم را برداشت غیرمجاز، کلاهبرداری، مزاحمت اینترنتی، هتک حیثیت، نشر اکاذیب، تهمت، افترا، و شایعه سازی دانست و گفت: متاسفانه چون احساس هویت صورت نمی‌گیرد این فضا امنیت ندارد؛ در صورتی که هیچ جای دنیا چنین سمت و سویی ندارد.

سردار هادیان‌فر گفت: 96 درصد مردم ما با احراز هویت در فضای مجازی هیچ مشکلی نداشته و فقط 4 درصد کار مجرمانه انجام می‌دهند؛ اگر بستر امنی فراهم شود می‌تواند فعالیت گسترده‌ای در اقتصاد کشور انجام داد.

عالی‌ترین مقام پلیس فتا بیشترین جرائم را در تهران بزرگ، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و مازندران عنوان و تصریح کرد:‌کمترین جرائم در گلستان، سیستان وبلوچستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و کیش به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد:‌شکایت‌ها بیشتر در خصوص سوءاستفاده از اعتماد مردم بوده و در بحث کارت به کار بوده، به خصوص در حوزه پزشکان؛ موردی داشتیم که چنان از سادگی افراد سواستفاده کرده و فرد را جلوی ATM می‌کشاندند که خود فرد 3 میلیون منتقل می‌کرد و رمز دومش را نیز به صورت فعال در اختیار می‌گذاشت، بعدا که 200 میلیون از حسابش برداشت می‌شد به پلیس فتا برای شکایت مراجعه کرد.

رئیس پلیس فتا ناجا به همکاری پلیس فتا در عملیات پانجی‌آ یازدهم پرداخت وگفت:‌با همکاری با 132 کشور در حوزه داروها و طبابت‌های غیرقانونی 12 هزار و 184 سایت شناسایی شده؛ 540 سایت مجرمانه شناخته شده و احضار شدند؛ 550 نفر دستگیر و 2 میلیارد و 700 میلیون تومان اموال غیرقانونی کشف و ضبط شد، این عملیات هنوز در حال اجراست.

سردار هادیان‌فر به 45 هزار و 167 گزارش مردمی اشاره کرد و گفت: در خصوص سامانه فیشینگ نیز 151 لینک سامانه‌ای کشف شده که با 50 لینک برخورد و مابقی مسدودسازی شدند.

وی به برگزاری جلسه‌ای با بانک مرکزی و دستگاه قضایی و وزیر ارتباطات اشاره کرد و گفت: بعد از جلسه نامه‌ای به رئیس‌جمهور در خصوص استفاده از رمزهای یک بار مصرف داده شد که ایشان فرمودند اقدام درستی است و بانک مرکزی باید این مسئله را عملیاتی کند.

رئیس پلیس فتا ناجا در خصوص پرونده وحید خزایی و یا همان مرد تلگرامی معروف گفت:‌متاسفانه قرار سبک برایش تعیین کردند و وی فرار کرد؛ اقدامات و مستندسازی لازم برای دستگیری این فرد در حال اقدام است و فرارش از طریق وانچد و از طریق اینترپل در حال پیگیری است؛ دنبال استرداد وی هستیم تا به زودی به کشور برگردانیم.

سردار هادیان‌فر در خصوص مبارزه با سایت‌های قماربازی گفت: در 6 ماهه اخیر 70 سایت اصلی شناسایی شده و 400 پرونده قضایی تشکیل شده است؛ 146 نفر دستگیر و به مراکز قضایی معرفی شده و 44 میلیارد و 500 میلیون تومان توقیف شده است.

وی افزود: 218 درگاه بانکی این گروه‌ها مسدود شده و در یکی از پرونده‌ها در مازندران که بیش از سه هزار نفر نقش داشتند 60 میلیارد تومان گردش مالی انجام گرفته است.

رئیس پلیس فتا ناجا در خصوص سایت‌های همسریابی گفت: در حوزه سایت‌های همسریابی هیچ گونه نظارتی وجود ندارد و سازمانی نیست که مسئولیت این سایت‌ها را بعهده بگیرد.

این مقام ارشد پلیس فتا در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه چرا با توانایی پلیس فتا، خاوری در مراحل اولیه بازداشت و به کشور بازگردانده نشد و آیا در دستگیری متهمان دولتی و غیردولتی تفاوت وجود دارد یا نه، اعلام کرد: پلیس فتا نگاهش به افراد متهم هیچ تفاوتی نداشته و دولتی و غیردولتی برای ما هیچ فرقی نمی‌کند؛ ما مسئولیت‌مان را با جدیت دنبال می‌کنیم و اگر استرداد برخی از افراد خیلی سریع به وقوع می‌پیوندند به این دلیل است که هماهنگی‌ها و سرعت عمل‌ها خوب انجام شده؛ شاید در آن زمان چنین هماهنگی‌ها درست انجام نشده بود.