به گزارش پارس نیوز، 

روز یکشنبه، دلار حدود ساعت ۱۱ صبح در میان معامله‌گران حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت داشت، ولی از ساعت ۱۱ تا ۱۲ ظهر این ارز با یک کاهش شدید مواجه شد؛ ریزشی که از نظر بسیاری از فعالان تحت‌تاثیر تصویب یکی از لوایح مربوط به FATF در مجلس صورت گرفت.

 نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح دیروز مجلس با ۱۴۳ رای موافق ۱۲۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر با تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسمموافقت کردند. پس از اعلام این خبر معامله‌گران ارزی به سرعت در موقعیت فروش قرار گرفتند و قیمت تا مرز ۱۲ هزار تومانی پایین رفت. این قیمت ۱۳۰۰ تومان پایین‌تر از نرخ ابتدای روز بود. با برخورد دلار به مرز ۱۲ هزار تومانی، قیمت دلار مسیر خود را معکوس کرد و راه افزایشی در پیش گرفت. برخی از کارشناسان، تغییر مسیر دلار را به تغییر رفتار معامله‌گران نسبت دادند. در این میان، عده دیگری باور داشتند، بازار طی هفته گذشته خبر مربوط به تصویب لوایح مورد نیاز برای پیوستن به FATF را پیش‌بینی و پیش‌خور کرده بود؛ به باور آنها، همین عامل موجب شد که جهت قیمت در روز یکشنبه تغییر کند. با وجود تغییر جهت بازار، قیمت دلار زمانی که به مرز ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک شد، معامله‌گران فروشنده شدند و قیمت ساعت ۵ بعدازظهر روی عدد ۱۳ هزار و ۵۰ تومان قرار گرفت. این قیمت ۵۰ تومان بیشتر از نرخ این ارز در روز ابتدایی هفته بود.  به گفته فعالان، یکی از دلایلی که موجب شد قیمت دلار به‌رغم برگشت از مرز ۱۲ هزار تومانی، رشد زیادی را نسبت به روز شنبه تجربه نکند، به وضعیت معامله‌گران بازار و ضرر بیش از حد آنها از افت دلار مربوط بود. یکی از بازیگران رسمی بازار عنوان می‌کرد، هفته گذشته در قیمت ۱۶ هزار تومان، ۱۰۰ هزار دلار خریده است و نمی‌تواند پس از افت قیمت اخیر آن را با چنین ضرر زیادی به فروش برساند. به گفته وی بخش زیادی از معامله‌گران به دلیل آنکه دلار را در قیمت‌های بالایی خریداری کرده‌اند و نفروخته‌اند، در حال حاضر ریالی برای خریدهای تازه ندارند. این دسته زمانی می‌توانند وارد بازار شوند که دلارهای پیشین را بفروشند و بتوانند با استفاده از ریال حاصل از آن بار دیگر خریدار شوند. در این میان، عده دیگری باور دارند، بازار زمانی در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت که تقاضای جدیدی از سوی افراد عادی وارد بازار شود. با این حال، به نظر می‌رسد پس از ضرر‌های شدید هفته گذشته مردم تنها در صورتی وارد بازار شوند که انتظارات به شکل مشخص تغییر کند.

در روزی که دلار در مرز ۱۲ هزار تومانی مقاومت کرد، سکه تمام بهار آزادی نیز پس از برخورد به سطح حمایتی ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایشی شد. روز گذشته هم زمان با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر نزولی قرار گرفت و با سرعت کانال‌های ۳ میلیون و ۹۰۰ و ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را شکست.  با برخورد به مرز ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، خریدها کمی بالا رفت و همزمان با بازگشت دلار، سکه نیز روند صعودی به خود گرفت. با این حال، این فلز گرانبها نتوانست به بالای مرز ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان قدم بگذارد و در نهایت ساعت ۵ بعدازظهر روی همین مرز به کار خود پایان داد. سکه روز شنبه ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت خورده بود؛ در واقع روز یکشنبه نیز سکه با ادامه روند کاهشی ۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد؛ هرچند که میزان کاهش در روز دوم هفته بسیار کمتر از روزهای پیشین بود.  به گفته فعالان، در ساعات ابتدایی روز که قیمت روند کاهشی داشت، صرافی‌ها تمایل چندانی به خرید سکه نداشتند و فاصله قیمت خرید و فروش خود را بسیار بالا برده بودند. به‌عنوان مثال، زمانی که قیمت فروش یکی از صرافی‌ها ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود، نرخ خرید را روی عدد ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان درج کرده بود. افت شدید قیمت در روزهای اخیر، خریداران را تا حدی از بازار عقب برده است. از سوی دیگر، عرضه زیاد از سوی مردم عادی و نبود خریدار مشخص موجب می‌شود که تمایل صرافی‌ها برای خرید افت کند. عده‌ای از معامله‌گران باور داشتند، تغییر مسیر دلار می‌تواند رفتار معامله‌گران سکه را نیز تغییر دهد.