به گزارش پارس نیوز، 

 نیم‌سکه در روز آخر هفته ۱۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسید. این قیمت ۵۶۰ هزار تومان بیشتر از آخرین روز کاری بازار در هفته آخر شهریورماه بود. پس از نیم‌سکه، دیگر سکه کوچک بازار یعنی ربع‌سکه رشد ۲۴ درصدی را تجربه کرد و به‌دنبال آن دلار قرار داشت که رشد بالای ۲۰ درصد را به ثبت رساند. رشد دلار تا روز چهارشنبه حدود ۲۶ درصد بود؛ ولی اولین کاهش هفتگی به اندازه‌ای شدید بود که بازدهی این ارز را بیش از۵ درصد عقب برد.

روز پنج‌شنبه شاخص ارزی ۸۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و با عقبگرد از کانال ۱۸ هزار تومانی روی قیمت ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان قرار گرفت. به گفته فعالان، حتی در مقاطعی از روز قیمت این ارز به زیر مرز حمایتی ۱۷ هزار تومانی رفت. به گفته شماری از فعالان، قیمت دلار در روزهای قبل رشد زیادی را تجربه کرد، در این شرایط روز پنج‌شنبه وقتی برای اصلاح قیمت‌ها بود. در روزی که قیمت دلار رو به سوی نرخ‌های پایین‌تر داشت و معامله‌گران بزرگ موقعیت فروش گرفته بودند، واسطه‌گران ارزی همچنان سعی می‌کردند با قیمت‌های بالاتری ارز را به بعضی مردم نگران بفروشند. دلار در شرایطی که به کانال ۱۷ هزار تومان رفته بود، نرخ فروش واسطه‌ها به مردم بعضا در کانال ۱۸ هزار تومانی باقی مانده بود.

واسطه‌ها دسته‌ای از متقاضیان فعلی بازار ارز هستند، ولی دو دسته متقاضی مهم دیگر نیز در بازار وجود دارند. اولین دسته معامله‌گران بزرگ بازار هستند که نقش اصلی را در جابه‌جایی قیمت‌ها از مرزهای مقاومتی بازی می‌کنند. دسته دوم، افراد و مردم عادی هستند که برای حفظ ارزش ریال خود و نگرانی از آینده دلار پا به بازار ارز گذاشته‌اند. در میان این دو دسته معمولا دسته‌ای وجود دارد که می‌شود به آنها لقب واسطه‌گران ارزی داد. بازار در گذشته نیز واسطه‌گران خاص خود را داشت که با هزینه کارمزد کمی دلار را در اختیار مشتری قرار می‌دادند؛ ولی این روزها دلالان خرد واسطه، قیمت‌های بسیار بالایی را برای فروش به مردم عادی پیشنهاد می‌دهند. البته این فاصله قیمتی بیشتر برای مردمی ایجاد می‌شود که آشنایی چندانی با فضای بازار ارز ندارند و قربانی نگرانی خود و عدم تحقیق در مورد چگونگی خرید و فروش ارز از بازار می‌شوند. البته در این میان، صرافی‌ها نیز نقش دارند؛ چراکه به‌عنوان واسطه‌گران مجاز معمولا در روزهای اخیر فعالیت چندانی در بازار نداشته‌اند و در این شرایط رابطه بین واسطه‌گران و مردم بیشتر می‌شود.  نقش مهم‌تر در جابه‌جایی‌های قیمتی را معامله‌گران بزرگ بازی می‌کنند.

آنها معمولا در معاملات پشت خطی شبانه دامنه تغییرات قیمت را بالا می‌برند و دلار را با عبور از مرزهای مقاومتی، آماده ورود به سطح‌های بالاتر می‌کنند. به گفته یکی از فعالان باتجربه بازار، هر سطحی که در معاملات شبانه شکسته می‌شود، زمینه‌ساز ورود تقاضای افراد عادی بیشتری در صبح روز بعد می‌شود. در این شرایط، برخی بازیگران به بازارساز پیشنهاد می‌دهند، حتی اگر قصد مداخله دلاری در بازار را ندارد، سرعت جابه‌جایی ریال را برای دلالان سخت‌تر کند تا آنها نتوانند پس از ساعات عادی بازار معاملات خود را ادامه دهند. به‌عنوان مثال، برخی فعالان عنوان می‌کنند، بیشتر دلالان از کارت بانکی یکی از بانک‌های خصوصی استفاده می‌کنند که از آن می‌توان نزدیک به ۱۵ میلیون به کارت دلال دیگری انتقال داد.

 

13 (1)