به گزارش پارس نیوز، 

مرتضی براری امروز در نشست تخصصی بررسی ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر اظهار داشت: ماهواره پیام نخستین ماهواره عملیاتی کشور است که پرتاب می‌شود و در مدار بالاتر از ۵۰۰ کیلومتری با ماندگاری بیش از ۲ سال قرار می‌گیرد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: پس از قرار گرفتن ماهوراه پیام در مدار تصاویری با دقت ۴۰ متر در اختیار کشور قرار داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ماهواره‌های دیگری از جمله ماهواره سنجش از راه دور شریف، ماهواره مخابراتی ناهید و ماهواره ظفر در کشور در حال ساخت هستند و در تلاشیم که ساخت ماهواره‌های کوچک در کشور رونق بگیرد.

براری با اشاره به آینده اقتصاد صنعت فضایی در جهان گفت: در حالی که اقتصاد جهانی تنها ۱۹.۴درصد در یک سال رشد کرده اقتصاد فضا ۱۳۶درصد جهش داشته و پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰ سال آینده اقتصاد جهان ۹۲.۴درصد رشد کند، اما اقتصاد فضا رشد بیش از ۲۲۰درصدی را تجربه خواهد کرد.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه تبدیل  دانش به اقتصاد در صنعت فضایی با فعال کردن صنعت فضا و ایجاد استارتاپ‌های حوزه فضایی امکان‌پذیر است، گفت: آژانس فضایی اروپا بیش از ۶۵۰ استارتاپ فضایی را فعال کرده که برخی از این استارتاپ‌ها رشد قابل توجهی را تجربه‌ کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا سرانجام ایران پرتاب انسان به فضا را در دستور کار خواهد داشت، گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فضایی ایران رها کردن تصدیگری و آزادسازی فعالیت‌های بخش فضایی است، همچنان که ۳۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای بخش فضایی ۹۰۰ میلیارد تومان باید توسط بخش خصوصی فعال شود.

براری ادامه داد: پرتاب انسان به مدار در برنامه وجود دارد، اما به منابع مالی زیادی نیازمند است که در کشورهای پیشرفته این کار به بخش خصوصی سپرده شده و برای مثال در آمریکا مؤسسه‌ای مسئولیت این فعالیت‌ها را برعهده گرفته است.

انتهای پیام/