به گزارش پارس نیوز، 

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به چالش های پیش روی صادرکنندگان اظهار کرد:  با توجه به آنکه در بانک های خارج از کشور حواله ای برای ایران صادر نمی کنند، از این رو صادرکنندگان مجبورند که پس از صادرات میوه و تره بار،ارز حاصل از صادرات را به صرافان بدهند تا آنها به صورت ریال آن را به حساب  صادرکننده واریز کنند.

وی با اشاره به اینکه امکان آوردن ارز بیش از 10 هزار دلار برای صادرکنندگان وجود ندارد،افزود: براین اساس چاره ای جز فعال کردن بانک های ایرانی در حوزه خلیج فارس نیست، چرا که این بانک ها پس از دریافت ارز صادرات،آن را به حساب صادرکنندگان واریز می کنند.

نورانی با اشاره به اینکه صادرات در مقابل واردات جوابگو نیست،گفت: با توجه به آنکه بسیاری از صادرکنندگان تنها کار تولید و صادرات را انجام می دهند و کاری به واردات ندارند،از این رو این امکان  برای صادرکنندگانی که ارزش صادرات آنها کم است، وجود ندارد تا بتوانند ارز صادراتی خود را به واردکنندگان بدهند.

این مقام مسئول باانتقاد از این موضوع که تمامی نیاز صادرکنندگان با ارز آزاد تهیه می شود،بیان کرد: با وجود آنکه تمامی عوامل مربوط به صادرات نظیر حمل و نقل،لوازم بسته بندی،کشتیرانی و... با ارز آزاد تهیه می شود،از این رو  امکان واریز ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما برای صادرکنندگان وجود ندارد چرا که ارز 8 هزار تومانی سامانه نیما جوابگوی هزینه های بالای صادرات نیست.

وی در پایان تصریح کرد: صادرکنندگان طی بیانیه ای به ریاست جمهوری خواستار رسیدگی به مشکلات شدند که از این رو انتظار می رود تیم تخصصی در این زمینه به کار گرفته شود چرا که با بلوکه شدن ارز در خارج از کشور یا واریز آن به سامانه نیما امکان ادامه فعالیت برای صادرکنندگان میسر نیست.

انتهای پیام/