به گزارش پارس نیوز، 

جلسه مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در محل این کمیسیون برگزار شد که در پایان این جلسه محمد شریعتمداری وزیر صنعت اعلام کرد: بر توزیع کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد شده است، نظارت می‌کنیم. 

شریعتمداری افزود:‌ برای تأمین نیازهای ارزی برای واردات کالاهای اساسی که مورد احتیاج عامه مردم است و همچنین برای تنظیم مقررات این امر، هماهنگی بین مجلس و دولت وجود دارد و اعضای شورای هماهنگی سران سه قوه این مسیر را دنبال می‌کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نظارت دقیقی بر قیمت کالاهای اساسی که با نرخ رسمی ارز وارد شده‌اند، در این جلسه مورد بحث قرار گرفت.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع تجارت گفت:‌ شبکه‌های اطلاعاتی ۴۰ سازمان و نهاد خصوصی مرتبط با تولید و توزیع کالا به این شبکه به سامانه جامع متصل شده‌است. همچنین در سامانه جامع انبارهای کشور ۵۲۰ هزار انبار مرتبط شده‌اند.

شریعتمداری افزود:‌ با سامانه جامع تجارت در واقع این انبارها تحت نظارت و کنترل عمومی دولت قرار می‌گیرد و اتصال به سامانه‌های بارنامه، وزارت راه و شهرسازی به سامانه انبارها انجام می‌شود.

وی افزود: همچنین برای نظارت بر سطح عمومی قیمت‌ها و کنترل کالاهای مورد نیاز عامه مردم، تقویت سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت‌ها و متعلقات تولید و توزیع و شبکه اصناف کشور انجام می‌شود که این شبکه اصناف معمولاً همراه با انقلاب است و منافع آنها با منافع کلان نظام و مردم در تضاد نیست، اما عده‌ای هستند که دنبال سودجویی بوده، بنابراین دولت خود را تجهیز کرده و از سازمان حمایت، تعزیرات و بازرسی و نظارت بر امر توزیع کالا نظارت می‌کنند و با اختلال اقتصادی برخورد شایسته انجام می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: در جلسه با کمیسیون اقتصادی گزارشی از میزان کالاهای اساسی در شش ماه گذشته ارائه شد. همچنین دولت در مورد واردات کالاهای اساسی مورد نیاز مردم هیچ تعللی را نمی‌پذیرد و به لطف خدا وزارتخانه‌های صنعت، جهاد کشاورزی و بهداشت در امر تأمین و توزیع مناسب کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، هماهنگی لازم را دارند.

شریعتمداری همچنین در مورد قاچاق کالاهای اساسی که با ارز یارانه‌ای وارد شده‌اند، گفت: در این جلسه توضیحاتی به اعضای کمیسیون اقتصادی ارائه و مقرر شد، برخی قوانین و مقررات در جهت حمایت از تولید و آسان کردن واردات کالاهای اساسی به ویژه از ۱۵ کشور همسایه با ایران که از طریق زمینی وارد می‌شود، اصلاح شود.

وی افزود: نتیجه این جلسه این بود که با همکاری مجلس و دولت  و قوه قضاییه آرامشی در بازار حاکم شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد ثبات قیمت‌ها گفت: هر کدام از مقررات یاد شده که در مرحله اجرایی دنبال می‌شود، متناسب با پیشرفت‌ در همکاری‌های دولت و مجلس پیگیری می‌شود.

شریعتمداری گفت:همان گونه که آقای واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: ثبات در بازار ارز طی برنامه میان‌مدت ۲ ماهه قابل انجام است و در میان‌مدت دچار نامتوازنی در سطح عمومی قیمت‌ها نخواهیم شد. 

همچنین محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این باره گفت:‌ برای واردات کالاهای اساسی ارز ترجیحی تخصیص داده شده و با همان نرخ ۴۲۰۰ تومان ارز کالای اساسی تأمین شده است.

وی افزود: نکته مهم نظارت بر نحوه توزیع کالاهای اساسی وارداتی است که این امر باید موجب اطمینان نمایندگان مجلس از سیستم خرده‌فروشی باشد که اگر قیمت‌ها در بازار افزایش یابد، از رانت واردکنندگان حکایت خواهد داشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌گزارش عملکرد شش ماهه نشان می‌دهد، صادرات غیرنفتی از ۲۱ رشد و واردات از ۱۱ درصد کاهش برخوردار بوده که نشان می‌دهد، تراز تجاری به سمت مثبت شدن حرکت می‌کند.

پورابراهیمی افزود: گزارش سامانه جامع تجاری از سوی وزیر صنعت ارائه شد که گرچه این سامانه با تأخیر اجرا شده، اما کمک شایانی بر نظارت در امر توزیع و مصرف‌ کالاهای اساسی کشور خواهد بود.

وی افزود: مجموع تصمیمات دولت و مجلس در جهت رشد صادرات و سیاست‌های ثبات ارز ادامه پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/