به گزارش پارس نیوز، 

حسن وحید روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: 175 میلیارد ریال اعتبار از منابع صندوق توسعه ملی و 100 میلیارد ریال اعتبار استانی برای اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری این استان اختصاص یافته است.
وی افزود: تاکنون 87 میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی، معادل نیمی از اعتبارات مزبور، تخصیص داده شده است.
وی با بیان اینکه 80 میلیارد ریال از اعتبارات صندوق توسعه ملی به اجرای طرح های آبخوانداری اختصاص دارد افزود: اعتبارات آبخیزداری استان از منابع ملی امسال در مقایسه با پارسال که 38 میلیارد ریال بود، بیش از پنج برابر افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: تاکنون اقدامات مطالعات آبخیزداری در سطح 750 هزار هکتار انجام و در سطح 250 هزار هکتار اجرایی شده یا در دست اجرا است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: با اعتبارات امسال، قرار است اقدامات آبخیزداری در سطح 100 هزار هکتار انجام شود که سطح مفید، 30 هزار هکتار است.
وحید تصریح کرد: 77 درصد از اعتبار 175 میلیارد ریالی صندوق توسعه ملی برای اجرای اقدامات مکانیکی، بیومکانیکی و عملیات خاکی بخش آبخیزداری هزینه می شود، 11 درصد در مراتع و تقویت پوشش گیاهی، 1.5 درصد در بیابان و باقی برای حفاظت و ترویج صرف خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه بالا بودن میزان آورد رسوب رودخانه ها به مخزن سد شیرین دره در زمان جاری شدن سیلاب سبب نگرانی است گفت: اجرای طرح های آبخیزداری در بالا دست سدهای شیرین دره در مانه و سملقان، بیدواز در اسفراین، بارزو در شیروان، غلامان و چندیر در راز و جرگلان عملیاتی می شود.
وحید اظهار داشت: امسال اجرای پخش سیلاب برای تغذیه منابع زیرزمینی در مناطق مستعد عرصه های طبیعی استان همچون باباقدرت اسفراین در دستور کار است.
وی تصریح کرد: اجرای پخش سیلاب در منطقه قلی شهرستان جاجرم نیز به عنوان یکی از حوزه های بحرانی مورد درخواست مردم است که مورد تاکید ما هم هست.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: قرار است 100 میلیارد ریال اعتبار از منابع استانی برای اجرای طرح های آبخیزداری استان اختصاص یابد که تاکنون 46 میلیارد ریال از این رقم ابلاغ شده است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
7185/ 6042