به گزارش پارس نیوز، 

این روزها وقتی وارد سوپرمارکت می شوید با انواع ماست های جدید روبرو می شوید. ماست های پروبیوتیک، یونانی، ایسلندی و ... انواع مختلف ماست هستند که برخی ترش و برخی شیرین هستند. در لبنیات فروشی های سنتی نیز همواره 2 نوع ماست ترش و شیرین وجود دارد. جدا از خواص مختلفی که هر نوع ماست دارد این سوال پیش می آید که آیا ترش و شیرین بودن ماست نیز بر فواید آن تاثیرگذار است یا خیر. در این مطلب به بررسی تفاوت خواص ماست ترش و شیرین می پردازیم.

تفاوت تغذیه ای ماست ترش و شیرین چیست؟

 ترش و شیرین کردن ماست در همه جای دنیا، برای تامین ذائقه و سلیقه‌های چشایی مردم مختلف است. بررسی‌های داخلی خودمان نشان می‌دهند معمولا مردم جنوب ایران، ماست‌های ترش‌تر و مردم شمال و حاشیه دریای خزر، ماست‌های شیرین‌تر را می‌پسندند. از این رو، تولیدکنندگان برای جذب مشتری و در دست گرفتن بازار، به سبد تولید خود تنوع مناسبی می‌بخشند.

از آنجا که تولید اسیدلاکتیک بیشتر در طول فرآیند تولید، می‌تواند باعث ترش‌تر شدن برخی از ماست‌ها شود، نمی‌توان تفاوت چندانی در ارزش تغذیه‌ای ماست‌های ترش و شیرین در نظر گرفت. لاکتوز موجود در شیر به‌وسیله باکتری‌های لاکتیکی موجود در ماست شکسته و به اسیدلاکتیک تبدیل می‌شود. هرچقدر میزان اسیدلاکتیک بیشتر باشد، میزان ترشی ماست هم بیشتر خواهد بود. این ترش بودن در اثر تفاوت میزان اسیدلاکتیک، می‌تواند تفاوت‌‌های تغذیه‌ای بسیار جزیی بین ماست‌های ترش و شیرین ایجاد کند اما این تفاوت‌ها، واقعا به اندازه‌ای که بتوان آنها را در نظر آورد، چشمگیر و قابل‌توجه نیستند.