به گزارش پارس نیوز، 

با این که سامانه نیما تقریبا ۶ ماهی است که افتتاح شده ، اما تنها یک ماه است که این سامانهِ نیمه متمرکز آمار خرید و فروش ارز‌های( یورو) خود را در اختیار عموم قرار می‌دهد.

طبق معاملات یک هفته گذشته بازار ثانویه، مجموع معاملات فروش ارز صادراتی ۵۶۳ میلیون یورو و ۳۴۹ میلیون یورو مجموع معاملات خرید ارز بابت واردات گزارش شده است. این بین مبلغی معادل ۲۱۴ میلیون یورو مازاد عرضه مشاهده می‌شود.

شواهد نشان می‌دهد هر روز همواره میزان ۱۰۰ میلیون یورو از ارز‌های تزریق شده حاصل از صادرات در سامانه نیما باقی می‌ماند که این خبر از اغنا شدن عرضه ارز در این بازار می‌دهد در واقع یعنی هیچ کمبود عرضه‌ای  وجود ندارد.

بررسی آمارهای ارائه شده نشان میدهد که حجم فروش در بازار ثانویه در 18 شهریور ماه به بیشترین حد خود رسیده است که این حجم مبلغی بالغ بر 240 میلیون یورو بوده است.همچنین این روند در 18 شهریور ماه در خرید یورو نیز اتفاق افتاده و حجم به ثبت رسیده به مبلغ 90 میلیون یورو ثبت شده است.

چرا در برخی از روزهای هفته بازار ثانویه با جهش نرخی شدید مواجه می شود؟

میثم رادپور، کارشناس بازار ارز در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره می گوید: معمولا این اتفاق در بازاربه علت کاهش میزان عرضه اتفاق می افتد و قطعا عواملی  نظیر پیچیدگی خرید در این سامانه نیز در آن دخیل است.

وی افزود: زمانی که در یک بازه، عرضه ارز وجود ندارد و صادرکنندگان از همراهی این سامانه سر باز میزنند ،تب درخواست برای خرید روی هم تلنبار شده و میزان خرید با نرخ بالا در یک روز به ثبت می رسد،زیرا خریدار مجبور است با نرخ بالا در آن روز خریداری کند.

 

یورو در بازار ثانویه چند خرید و فروش می شود؟!

یورو در بازار ثانویه چند خرید و فروش می شود؟!

 

این کارشناس اقتصادی گفت: زمانی که ثبات نرخ ارز بازار برقرار باشد و یا حتی روند صعودی یا نزولی به کندی اتفاق بیفتد، شاهد خرید بیشتر در این برهه از زمان خواهیم بود زیرا واردکننده با اعتماد بیشتری برای معامله به بازار می آید.

 

یورو در بازار ثانویه چند خرید و فروش می شود؟!

یورو در بازار ثانویه چند خرید و فروش می شود؟!

در نهایت نرخ میانگین معاملات بازار ثانویه برای هر یورو در هنگام خرید از ۹.۲۰۰ تومان به ۹.۳۵۰ تومان رسید که این رقم در فروش نیز از ۹.۱۸۰ تومان  بود که در ۲۰ شهریور ماه به یکباره به رقم ۹.۶۵۰ تومان صعود کرد.

 

انتهای پیام/