به گزارش پارس نیوز، 

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم امضای قراردادهای وزارت نیرو با  بخش خصوصی در حوزه آب و فاضلاب با اشاره به شرایط کشور، اظهار کرد: شرایط کشور دشوار است اما این به معنی بن بست نیست و از دل همین شرایط تحولات بزرگی به وجود می‌آید که نیازمند عزم و اراده برای عبور از این بحران هاست.

جهانگیری افزود:دولت آمریکا با بی احترامی و قلدری با خروج از توافق برجام در پی رسیدن به هدف خود است اما من امیدوار هستم که با میدان داری و مدیریت توانمند به آمریکا نشان دهیم از این مسیر نمی‌تواند به نتیجه برسد و تنها راه مذاکره با ما رعایت ادب و احترام و منطق است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: ما باید با تشریح  شرایط ،مشکلات  را صادقانه مطرح کنیم؛ یک مدیریت با انرژی می‌تواند کشور را به خوبی اداره کند و در این شرایط مدیرانی که اهل نق زدن یا بهره برداری سیاسی هستند، افراد این دوره خطیر نیستند.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی اقدام برخی برای استفاده از رانت خیانت به مردم است و نباید شرایط برای رانت خواری فراهم باشد.

جهانگیری با اشاره به اقدامات وزارت نیرو، اظهار کرد: یکی از ابرچالش‌های کشور، مشکلات آب و برق است. آب به عنوان مهم‌ترین مسئله در حیات مؤلفه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دارد و کمبود آن حیات کشور را به مخاطره می اندازد. وزارت نیرو با وجود کاهش بارش اقدامات مناسبی را انجام داده است.

وی افزود:کاهش بارش بر میزان تولید برق نیز تأثیرگذار بود به طوری که با پایین آمدن تولید برقابی در برخی مواقع شاهد خاموشی‌هایی در کشور بودیم.

جهانگیری با اشاره به برخی از مشکلات بخش خصوصی، تصریح کرد: با توجه به سابقه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در ایران که به نوعی تفکر چپ گرایانه محسوب می‌شود، اگر کسی پولدار باشد باید با آن مبارزه کرد؛ این تفکر اشتباه است و هیچ سقفی برای درآمد در کشور در نظر گرفته نشده است.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: اگر اصل 44 قانون اساسی را به عنوان اصول سیاست کلی پذیرفته‌ایم، معنایش این است که بخش خصوصی به هر میزان که فعالیت کند می‌تواند دارایی داشته باشد.

وی یادآوری کرد: آسیبی که در حال حاضر وجود دارد این است که تا بخش خصوصی شروع به درآمدزایی می کند، می‌گویند از کجا آورده و به آن بخل می‌ورزد؛ اقتصاد ایران، اقتصاد دولتی است و عده‌ای به نام بخش خصوصی فقط به دنبال رانت خواری و سوءاستفاده از فرصت‌های پیش آمده هستند؛ این افراد را باید از بخش خصوصی واقعی جدا کنیم.

جهانگیری با اشاره به مبارزه واقعی با فساد، تأکید کرد: مشاهده شده است جوانی یک شبه میلیاردر می‌شود در صورتی که در هیچ جای دنیا این موضوع دیده نمی‌شود و مبارزه با فساد اقتصادی نباید رنگ و بوی تسویه حساب سیاسی به خود بگیرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به دریافت ارز دولتی از سوی برخی از واردکنندگان، بیان کرد: متأسفانه برخی از افراد به بهانه واردات کالا اقدام به دریافت ارز کرده  اما کالایی وارد نکرده اند؛ این خیانت به مردم است و باید با آن برخورد کرد.

وی با اعلام حمایت از بخش خصوصی تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم به کرات، سعی شده است از نظرات اتاق بازرگانی ایران استفاده شود و بنده تا زمانی که جان در بدن دارم از بخش خصوصی حمایت می‌کنم.

جهانگیری با انتقاد از بزرگ شدن دولت، بیان کرد: درآمدهای نفتی دولت طی سال‌های گذشته متفاوت بوده است و اما به دلیل گستردگی دولت این درآمد صرف هزینه های دولتی می شود و مردم تفاوتی را مشاهده نمی کنند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: بودجه لازم برای تکمیل طرح‌های ناتمام عمرانی 600 میلیارد تومان است و هر ساله هم پروژه‌های جدیدی اضافه می‌شود؛ به دلیل کمبود منابع مالی دولت باید نقش تصدی گری خود را کاهش دهد و کارها را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی با اشاره به رونق بازار بورس، بیان کرد: بازار سرمایه روزهای پررونقی را پشت سر می‌گذارد که طی آن در یک روز شاهد 5 هزار واحد رشد در بورس بوده ایم؛ در جلسه سران قوا تصویب شد همه نهادهای عمومی شرکت‌های پرسود خود را به بخش خصوصی واگذار کنند و امتیازهایی از قبیل معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شود.

جهانگیری در پایان گفت: مدیران باید به دنبال واگذاری شرکت‌های دولتی باشند و این ریسک را به جان بخرند تا جریان این فرآیند تسریع یابد.

انتهای پیام/